یاسوج- ستار هدایتخواه سرپرست دفتر آستان قدس رضوی در کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با قدس آنلاین ضمن تبیین مقوله محرومیت زدایی در سیره امام رضا(ع) به شرح اقدامات دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در این استان پرداخت.

خادمیاران آستان قدس در کهگیلویه و بویراحمد کمر همت بستند

سرپرست دفتر آستان قدس رضوی در کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با قدس ضمن تبیین مقوله محرومیت زدایی در سیره امام رضا(ع) به شرح اقدامات دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان کهگیلویه و بویراحمد پرداخت. ایشان گفت: یکی از آرزوهای مستضعفان رفتن به زیارت حرم حضرت علی‌بن موسی الرضا (علیه الاف التحیة و الثناء) بعنوان حج فقراست،‌ و همه این معنا را به‌خوبی می شناسند و زیارت حرم حضرت علی‌بن موسی الرضا (علیه الاف التحیة و الثناء) برایشان به مثابه حج است.

توجه به محرومان و مستضعفان از بارزترین شاخصه های آستان قدس رضوی

ستار هدایت خواه عنوان کرد: یکی از بارزترین شاخصه های آستان قدس رضوی به عنوان قطب فرهنگی و معنوی جهان اسلام توجه به پا برهنگان، فقرا، محرومین و مستضعفان است.

هدایتخواه افزود: قطع به‌یقین بهره‌گیری از سیره و سبک زندگی حضرت رضا (علیه السلام) و الگوگیری از خدمات ارائه شده از سوی ایشان به فقرا و نیازمندان علاوه بر اینکه چهره فقر را پاک می‌کند، زمینه‌ساز برقراری عدالت اقتصادی و اجتماعی در جامعه خواهد بود.

وی گفت: اهمیّت خدمت به ضعفا و مستضعفان به قدری است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکم مسئولیت تولیت آستان قدس رضوی، رأس امور و فعالیت این مضجع شریف و منوره را خدمت به زائران آن بارگاه مقدس بویژه ضعفا و نیازمندان و همچنین خدمت به مجاوران قرار دادند.

این فعال فرهنگی بیان کرد: در اندیشه الهی حضرت رضا (علیه السلام) همه انسان‌ها در برابر همدیگر مسئول و متعهدند و هر کس به مقدار توان و ظرفیتی که دارد باید برای رفع نابسامانی اقتصادی و از طرفی کاهش فاصله طبقاتی در جامعه خویش و بشری تلاش جهادی کند.

وی با بیان اینکه امروز در جامعه ما فقر و محرومیت با توجه به سخت شدن شرایط اقتصادی وجود دارد گفت: وظیفه‌ای که برای ریشه‌کن کردن فقر داریم اولاً تبیین و درک صحیح این مطلب است که «نباید در جامعه محرومیت باشد» و دوم اینکه همه در هر صنف و قشری و فارغ از هر سلیقه‌ای باید خدمت به محرومین و همچنین مبارزه با فقر را وظیفه خود بدانند و این اصلی‌ترین پیام امام رضا(علیه السلام) به مسلمانان و علی الخصوص شیعیان است.

محرومیت‌زدایی، ایجاد اشتغال از اولویت های آستان قدس رضوی در حوزه روستایی

این مسئول گفت: در حوزه امدادرسانی تلاش آستان قدس، بهره‌گیری از ظرفیت‌های معنوی بارگاه منور رضوی، انسجام بخشیدن و هم‌افزایی در ظرفیت‌های مردمی و دخیل کردن مشارکت‌های عمومی است و در حوزه روستایی تلاش آستان قدس رضوی محرومیت‌زدایی، ایجاد اشتغال، جلوگیری از مهاجرت روستائیان و تا حد توان کمک به بازگشت مهاجران به روستاهاست.

هدایتخواه به روایاتی از امام رضا اشاره کرد و گفت: حضرت رضا (ع) به ترتیب از پدران گرامی خود صلوات الله علیهم اجمعین نقل فرموده است: « بهترین و سودمندترین مال از اندوخته های انسان، صدقه دادن است». امام رضا (ع) بر حسب روایاتی درباره آثار و انواع صدقه می فرماید: « صدقه بده اگر که چیز اندکی باشد. زیرا هر چیز اندکی اگر در راه خدا با نیت صادقانه داده شود بزرگ و ارزشمند است.» «با دادن صدقه، رزق و روزی زیاد از خداوند طلب کنید.» «بیمارانتان را با صدقه درمان کنید.» «هر کار نیکی یک نوع صدقه است و پاداش صدقه را دارد.» «کمک کردن به ضعیفان و محرومان از بهترین انواع صدقه است.»امام رضا (ع) در جایی دیگر تامین زندگی دیگران و کمک به نیازمندان را زندگی ایده آل معرفی کرده و می فرمایند: بهترین و نیکوترین زندگی از آن کسی است که زندگی دیگران در کنار زندگی او تأمین شود.

وی ادامه داد: امام رضا علیه السّلام فرمود: « ... در بنی اسرائیل قحطی شدیدی به مدّت چند سال متوالی به وجود آمد. زنی لقمه نانی داشت. همین که آن را در دهانش گذاشت، سائلی گفت: ... ای بنده خدا! گرسنگی!

آن زن با خود گفت: در چنین زمانی صدقه خوب است. نان را از دهان درآورد. به سائل داد. این زن فرزند کوچکی داشت. برای جمع‏آوری هیزم به صحرا رفته بود. گرگ آمد و فرزند را ربود. فرزند فریاد کشید. مادر به دنبال گرگ دوید. خداوند جبرئیل را فرستاد. جبرئیل فرزند را از دهان گرگ گرفت و به مادر داد.

جبرئیل به مادرش گفت: ای بنده خدا! این لقمه گرگ در مقابل آن لقمه‏ای که صدقه دادی. آیا راضی شدی‏!...».

فعالیت ۴۲۰ خادمیار رضوی در راستای تحقق محرومیت زدایی در دفتر نمایندگی کهگیلویه و بویراحمد

هدایتخواه گفت: با توجه به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در راستای محرومیت زدایی، دفتر آستان قدس رضوی در استان های مختلف تشکیل شده و این دفتر در استان با ۴۲۰ خادمیار رضوی در راستای تحقق این مهم در ۱۰ شبکه خادمیاری فعالیت می کند.

سرپرست دفتر آستان قدس رضوی در کهگیلویه و بویراحمد افزود: این دفتر در زمینه های اعزام زائر اولی ها به مشهد مقدس، بخش سلامت، کمک به دانشجویان و دانش آموزان کم بضاعت، اشتغال، ازدواج محرومان، وقف، نذر، اعزام گروه های جهادی و فعالیت های عمرانی فعالیت دارد که تاکنون خدمات خوبی در استان ارائه داده است.

اعزام سه هزار و ۸۰۰ نفر زائر اولی به مشهد مقدس توسط دفتر آستان قدس در کهگیلویه و بویراحمد

هدایتخواه گفت: در زمینه اعزام زائر اولی ها در استان کهگیلویه و بویراحمد، سه هزار و ۸۰۰ نفر بعنوان زائر اولی از طریق دفتر آستان قدس به مشهد مقدس اعزام شدند.

این مسئول با بیان اینکه بیش از ۸۰۰ نفر از مستمدان در سطح استان اطعام شدند گفت: سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال به صورت بسته ارزاق و کمک های نقدی به محرومین در تمام شهرستان ها کمک شده است.

وی با اشاره به برگزاری اردوهای جهادی در سطح مناطق محروم استان گفت: ۱۱ گروه جهادی در حوزه درمان به مناطق محروم اعزام شدند و دو هزار و ۷۰۰ نفر از خدماتی مانند دندانپزشکی، چشم پزشکی و موارد دیگر بهره مند شدند.

هدایتخواه با اشاره به اینکه از ابتدای شروع بکار این دفتر در استان ۳۰ میلیون تومان از طرف خیرین کمک شده است افزود: ۴۰۰ نفر به صورت کاملاً رایگان به مشهد مقدس اعزام شدند.

وی به اقدامات صورت گرفته برای محرومیت زدایی در مناطق محروم استان اشاره کرد و گفت: تاکنون هزار و ۶۰۰ نفر محروم خاص در استان شناسایی شده که ۵۰۰ نفر از آنها از خدمات حمایتی این دفتر بهره مند شدند و دیگر افراد نیز از این خدمات برخوردار می شوند.

هدایتخواه جذب ۴۲۰ خادمیار رضوی را از دیگر اقدامات این دفتر برشمرد و افزود: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده برای جذب خادمیاران رضوی در استان محدودیتی وجود ندارد و پس از مراحل اداری کارت شناسایی برای این افراد صادر شده و بنا به درخواست آستان قدس رضوی از این افراد نیز در بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) به عنوان خادم استفاده می شود.

اجرای طرح آب رسانی به روستای نرگاه با اعتباری بالغ بر ۸۸۰ میلیون ریال

 وی از شناسایی سه دهستان با محرومیت های خاص در استان برای ارائه خدمات و رفع محرومیت خبر داد و گفت: قرار است به تمامی مناطق کمتر برخوردار استان خدمت رسانی شود.

وی با بیان اینکه ۴۰ خانواری که در روستای قوام آباد نرگاه در اطراف شهر یاسوج زندگی می کنند فاقد آب شرب لوله کشی بودند گفت: با اجرای طرح آبرسانی توسط دفتر آستان قدس،‌ این روستا به شبکه اصلی آب متصل و از آب شرب سالم بهرمند شدند. این مسئول افزود: این طرح آبرسانی به متراژ ۲۵۰ متر با اعتباری بالغ بر ۸۸۰ میلیون ریال به بهره برداری رسید.

وی ادامه داد: در زمینه فعالیت های عمرانی در استان تاکنون یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال هزینه شده است. هدایتخواه گفت: هزینه یاد شده در دو روستای منطقه سادات محمودی برای ساخت و بهسازی جداول آبرسانی کشاورزی این منطقه به متراژ ۳ هزار متر مربع صرف شده است.

این مسئول با بیان اینکه خادمیاران این دفتر در سطح استان بیش از ۳ هزار سرکشی از خانواده ها داشته اند گفت: از این تعداد سرکشی ۲۰۰ مورد مربوط به خانواده شهدا، ایثارگران و جانبازان بوده است.

اعزام ۵۰ پزشک متخصص به مناطق محروم و ویزیت رایگان بیماران

وی به برنامه های پیش روی این دفتر نیز اشاره کرد و گفت: در زمینه ناباروری و جهیزیه اقداماتی نیز انجام شده است که در حال توسعه آن هستیم.

هدایتخواه گفت: گروه پزشکی متشکل از ۵۰ پزشک متخصص به مناطق محروم اعزام می شوند و تمام هزینه های درمانی برای بیماران در این دیدارها رایگان است.

سرپرست دفتر آستان قدس در کهگیلویه و بویراحمد افزود: بیش از سه هزار بسته لوازم التحریر ایرانی اسلامی در مقاطع مختلف در در بین مناطق محروم و کم بضاعت در حال توزیع است.

وی گفت: بیش از چهار هزار نفر به صورت حضوری و مکتوب مراجعاتی داشته اند که بیش از ۹۰ درصد از این درخواست ها به نتیجه رسید و اکثرا در حوزه درمان بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.