یک مقام ارشد وزارت خارجه روسیه به اظهارات نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد درباره بازرسی‌ از سایت‌های نظامی ایران پاسخ داد.

واکنش روسیه به اظهارات «هیلی» درباره بازرسی نظامی در ایران

به گزارش قدس آنلاین، «میخائیل اولیانوف»، رئیس دفتر کنترل تسلیحاتی و امور منع اشاعه در وزارت خارجه روسیه اظهارات «نیکی هیلی»، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد درباره بازرسی از سایت‌های نظامی ایران را پاسخ داد.

هیلی در ماه آگوشت تلاش کرد آژانس را برای مطرح کردن درخواست بازرسی از سایت‌های نظامی ایران به عنوان بخشی از اقدامات راستی‌آزمایی تحت برجام، زیر فشار قرار دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اعلام اینکه ایران کاملاً به تعهداتش در برجام پایبند بوده و دلیلی برای مطرح کردن دسترسی به سایت‌های نظامی ایران وجود ندارد درخواست دولت آمریکا را رد کرد.

پس از آن، دولت ترامپ تلاش کرد از بند T مندرج در ضمیمه اول برجام برای فشار بر آژانس جهت دسترسی به سایت‌های نظامی ایران استفاده کند. در این بند، انجام هر گونه فعالیت‌های توسعه در زمینه فناوری‌های سلاح‌های هسته‌ای ممنوع شده‌اند. بند T همچنین استفاده از اقلام دارای کاربری‌های دوگانه که قابل استفاده در طراحی کلاهک‌های تسلیحاتی هستند را نیز محدود می‌کند.

بر خلاف سایر بندهای برجام، در این بند اشاره‌ای به نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای انجام فعالیت‌های راستی‌آزمایی نشده است.

روسیه به عنوان یکی از طرف‌های برجام با اشاره به متن صریح برجام به دولت آمریکا یادآوری کرده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نقشی در راستی‌آزمایی از این بند ندارد و این وظیفه به کمیسیون مشترک برجام محول شده است.

روز پنجشنبه هیلی بدون اشاره به نام روسیه، این کشور را به تلاش برای مانع‌تراشی در مسیر بازرسی‌ها متهم کرد. وی گفت: «به نظر می‌رسد برخی از کشورها در تلاش هستند در بازرسی‌های بیشتر از ایران مانع‌تراشی کنند. توافق هسته‌ای ایران بدون بازرسی، وعده‌ای تو خالی است. »

اولیانوف، روز جمعه گفت که اتهامات واشنگتن علیه مسکوف کوته‌بینانه است. وی بار دیگر تصریح کرد که آژانس بین‌المللی انرژی دلیلی برای مطرح کردن بازرسی از سایت‌های نظامی ایران ندارد.

این مقام روس همچنین گفت اظهارات نیکی هیلی ثابت می‌کنند که آمریکا در تلاش است تا نظر خودش را به آژانس و سایر طرف‌های برجام تحمیل کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.