بجستان-استاد دانشگاه جندی شاپور اهواز و رئیس انجمن مهندسی رودخانه ایران گفت: آینده بحران آب خصوصا در جنوب خراسان رضوی بسیار جدی است و اگر به فکر نباشیم شاهد کوچ مهاجرت در آینده خواهیم بود.

عدم توجه به بحران آب مهاجرت را به دنبال خواهد داشت

 به گزارش خبرنگار قدس انلاین، ظهر امروز جلسه شورای شهر بجستان  به منظور بررسی مسائل و مشکلات آب شهر و چاره جویی از برون رفت و حل معضل آب با حضور نخبگان و صاحب نظران و اساتید دانشگاهی بجستانی مقیم سایر شهر های کشور در سالن شهر داری این شهر برگزار شد.

در این جلسه قاسم علی اکبر زاده رئیس شورای شهر بجستان با قدردانی از تلاش های صورت گرفته و ارائه گزارشی از وضعیت موجود و پی گیری هایی که برای حل معضل آب شهر صورت گرفته اظهار امیدواری نمود نخبگان و صاحب نظران خوبی که در شهرستان داریم می توانند کمک کنند تا چشم انداز آینده آب شهرستان را ترسیم و نگذاریم روستاها از سکنه خالی و جوانان مهاجرت کنند.

وی انجام آبیاری مکانیزه و جایگزین آن به جای کشاورزی سنتی و حصول آب برای کوتاه مدت از منطقه و دراز مدت از بیرون از منطقه را مطالباتی دانست که می شود با کارشناسی و ارائه نظرات صاحب نظران جدی تر با آن برخورد و آینده خوبی را برای شهرستان ترسیم نمود.

در این جلسه حسین اسدی معاون فرماندار حل معظل آب بجستان را مشکل همه مردم شهرستان دانسته و اظهار داشت: با وضع موجود آب این شهرستان با توجه به افت آب و نبود نزولات جوی حالت اسیدی و قلیایی به خود گرفته و در آینده وضعیت بسیار بحرانی تر خواهد شد لذا می طلبد با کمک شرکتهای پیشرفته و صاحب نظران این موضوع کارشناسی و شده و چشم انداز حل معضل آب شهرستان نیز ترسیم شود.

دکتر محمود شفاعی استاد تمام دانشگاه جندی شاپور اهواز در رشته عمران هیدرولیک و فارغ التحصیل از دانشگاه کلر آدو امریکا و عضو اسبق شورای عالی آب کشور پس از ارائه نظراتی در مورد وضعیت آب کشور گفت: منابع آب محلی پایدار نیست و باید تلاش کنیم منابع جدیدی پیدا کنیم و با توجه به اینکه قنات وابسته به ریزش نزولات جوی و حوزه برفتی نیزدارد زیادنمی شود روی آن حساب کرد و آبخیز داری نیز پر هزینه بوده و بودجه های موجود نیز برای این کار امید وار کنند نیست به همین جهت باید فکری نو و جدی تری در زمینه آب صورت بگیرد.

رئیس انجمن مهندسی رودخانه ایران نیز با بیان اینکه با توجه به وضعیت آینده آب در برخی مناطق خصوصا جنوب خراسان اگر به فکر ۲۰ سال آینده نباشیم کوچ مهاجرت صورت خواهد گرفت، گفت: مناطق مرکزی ایران آب پایدار دارد و می شود روی آنها حساب باز کرد که برای منطقه خراسان از این مناطق آب آورده شود یا به سوی دریا برویم و با دستگاههای آب شیرین کن که توجیه اقتصادی هم دارد کمبود آب خودمان را بدست بیاوریم.

دکتر شفاعی با اشاره به اینکه خشکسالی ها با توجه به بررسی های موجود ادامه خواهد داشت و احتمال اینکه ۱۵ تا ۲۰ سال آینده نیز وضع به همین صورت باشد دور از انتظار نیست، گفت: دولت ها چاره ای جز اولویت اول را به آب دادن ندارند و اینکه آب را هم از عمق ۳۰۰ متری پمپاژ کنیم وضع را مشکلتر می کند لذا باید برای جلو گیری از مهاجرت و نگه داشتن وضع موجود چاره ای اندیشیده شود که در برخی از استانها سالها است که این کار آغاز شده است.

وی گفت: سیاست این نیست که کشاورزی را تعطیل کنیم بلکه باید ضمن نگه داشت کشاورزی از آب استفاده بهینه و درست شوددر حالی که ما دو تا ۳ برابر مصرف جهانی برای کشاورزی آب مصرف می کنیم و آب را هدر می دهیم.

این استاد دانشگاه گفت: حریم قنوات را باید نگه داریم که این چون در بجستان رعایت شده خیلی خشکسالی ملموس نبوده و فقط در آب شرب و کیفیت آب مشکل داریم و نصب آب شیرین کن در بجستان که در زمان خود کاری بسیار ارزشمند بوده و سایر شهر ها الگو گیری کردند به عنوان تکنولوژی باید انتقال پیدا کند.

دکتر شفاعی مظلوم نمایی را درست ندانسته و احقاق حق را کاری بسیار زیبا دانست و در این رابطه بالا بردن لیوان آب توسط امام جمعه در حضور رئیس مجلس را کاری ارزشمند دانست که تمامی کارشناسان امور آب کشور متوجه شدند که آب بجستان مشکل داشته و باید برای آن چاره جویی شود.

در ادامه این جلسه دکتر علیرضا مظلومی استاد دانشگاه مشهد ، مهندس آقامیری مدیر کل محیط زیست اسبق استان خراسان ، مهندس مرتضی مرجانی شهر دار اسبق بجستان ، مهندس دانشوری رئیس اداره آبفای روستایی و شهری بجستان و مهندس باقری  نماینده دفتر نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی و برخی دیگر از حاضرین نظرات خود را در زمینه بهبود وضعیت موجود ارائه نمودند. ودر پایان جلسه شورای شهر بجستان تصمیمات زیر اتخاذ گردید.

مدیریت جامع بحران آب تشکیل شودو به صورت مستمر با کارشناسی مسائل آب را پی گیری کند و جهت کشاورزی پی گیر طرح مطالعاتی قنوات ثلاثه باشد و صرفه جویی و استفاده بهینه ار آب شرب در دستور کار آبفای شهری قرار گیرد، موضوع فرهنگی و الگو سازی برای مصرف بهینه و تغییر الگوی مصرف آب  همچنین در دستور کار قرار گیرد، افراد صاحب نفوذ حاضر در جلسه برای بهبود وضعیت موجود آب در حوزه های مختلف همکاری داشته باشند، مسئولان شهرستان نیز پی گیر رفع مشکلات آب و رفع منابع مالی آن باشند، تغییر الگوی کشت نیز در دستور کار باشد، خانم دکتر محمد زاده با توجه به تز دکترای خود در زمینه آب بجستان طرح مطالعاتی آب بجستان را با  همکاری ادارات و مساعد ت ادارات خصوصا اداره آب ارائه و در زمینه تامین منابع مالی با ایشان نیز همکاری شود، دکتر مظلومی طرح مطالعاتی خود رادر خصوص گسل مزار و افغو شناسایی و ارائه نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.