اسرائیل همان طور که در حمله به پایگاه مصیاف نشان داد، همچنان به توان نظامی خود برای مقابله با ایران و حزب الله تکیه خواهد کرد. تغییرات جدید در محیط امنیتی خاورمیانه و سوریه، بیش از هر زمان دیگری به سمت تقابل ایران و اسرائیل پیش می رود. حمله اسرائیل به پایگاه مصیاف نیز اولین و آخرین حمله اسرائیل به مواضع نیروهای تحت حمایت ایران نبوده است.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که اسرائیل بیش از هر زمان دیگری در حال تلاش برای مقابله با ایران در سوریه است. این مسأله وقتی جدی تر می شود که تل آویو از پیروزی ایران و ارتش سوریه در جنگ علیه تروریسم در این کشور اطمینان یافته است و نمی خواهد شاهد یک پیروزی بزرگ برای ایران و نظام سوریه در مجاورت مرزهایش باشد.

به گزارش «تابناک»، در همین زمینه، «جاناتان اسپایر» در مطلبی در نشریه آمریکایی «فارن پالیسی» از تدارک و آماده شدن اسرائیل برای جنگ با ایران در سوریه خبر داده است. در ادامه این مطلب آمده است: مقامات اسرائیلی معتقدند ایران در حال پیروزی برای تسلط بر خاورمیانه است و آنها برای مقابله با تهدیدات ایجاد شده از سوی ایران بسیج می شوند. در این میان، تمرکز مبارزات نظامی و دیپلماتیک اسرائیل برای مقابله با ایران، سوریه است.

در همین راستا، جنگنده های اسرائیلی بارها مواضع و استحکامات حزب الله و ارتش سوریه را به بهانه جلوگیری از انتقال سیستم های سلاح از ایران به حزب الله آماج قرار دادند. در یکی از عمده ترین و آخرین این حملات، در روز ۷ سپتامبر، هواپیماهای اسرائیلی به تأسیسات تحقیقاتی و موشکی ارتش سوریه در مصیاف حمله کردند.

اسرائیل نگران واشنگتن است؛ واشنگتن و مسکو از ایران و نمایندگان آن در سوریه حمایت می کنند.

اسرائیل به شدت نگران این است که آمریکا و روسیه دست ایران را در سوریه بازگذاشته اند و از هر گونه اقدام این دو کشور برای مهار ایران ناامید شده است. به همین جهت، اسرائیل سعی دارد یکجانبه با ایران در سوریه مقابله کند.

نیروهای ایران اکنون در نزدیکی مرزهای اسرائیل در بلندی های جولان و قنیطره مستقر است که تهدیدی حیاتی برای اسرائیل تلقی می شود. سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان نیز اخیرا پیروزی در جنگ سوریه را اعلام کرده و گفته که هم اکنون جنگ صرفا به صورت پراکنده ای در جریان است.

اسرائیل در حال آمده شدن برای جنگ با ایران در سوریه است!

با توجه به اینکه نیروهای طرفدار ایران در صدد دستیابی به ابوکمال در مرز سوریه ـ عراق هستند، این امکان برای ایران فراهم می شود تا یک کریدور زمینی را از ایران تا چند کیلومتری اسرائیل در جولان ایجاد کند. در اوایل ماه جاری، اسرائیل یک هواپیمای بدون سرنشین ایران را در بلندی های جولان آماج قرار داد. معارضان سوری نیز گزارش هایی از حضور نیروهای ایرانی در طل الشعر، طلع الحمر و مقر تیپ ۹۰ ارتش سوریه و مجاورت مرز مخابره کردند.

از سوی دیگر، گروه نظامی «النجباء» واحد آزادسازی جولان را تشکیل دادند و اعلام کردند که آماده اند برای آزادسازی جولان با اسرائیل وارد جنگ شوند.

اسرائیل برای مقابله با ایران و نیروهای تحت حمایتش، تاکنون دو اقدام عمده انجام داده است؛ نخست حمله به مواضع نیروهای ایران و حزب الله و دوم  ایجاد ارتباط با گروه های معارض سوری در مرز و حمایت از آن ها از جمله گروه «فرسان الجولان». این حمایت ها شامل حمایت های پزشکی، مالی و در مواقعی تسلیحاتی و اطلاعاتی بوده است.

در نهم ژوئیه، یک توافقنامه آتش بس در جنوب غربی سوریه با مدیریت و مذاکره مستقیم ایالات متحده و روسیه عملیاتی و باعث ایجاد یک منطقه کاهش تنش در جنوب غربی سوریه، در مناطقی از استان های درعا و قنیطره شد. جزئیات مربوط به منطقه کاهش تنش هنوز در حال مذاکره هستند.

اما اسرائیل عمیقا نگران است که آیا این توافق می تواند تضمین هایی را در برابر نفوذ ایران در مرز ایجاد کند!؟ در حال حاضر روسیه تلاش می کند تا اسرائیل را متقاعد کند که شرایط آتش بس به اندازه کافی نگرانی های آن ها در این زمینه را مورد توجه قرار داده است؛ اما ظاهرا این تلاش ها شکست خورده است. آخرین گزارش رسانه ها در مورد مذاکرات مربوط به این منطقه، نشان می دهد که ایالات متحده به یک توافقی با مسکو دست یافته که براساس آن شبه نظامیان طرفدار ایران در ۲۵ کیلومتری مرز اسرائیل مستقر خواهند شد.

اسرائیل در حال آمده شدن برای جنگ با ایران در سوریه است!

اما مسأله فراتر از جنوب غربی سوریه است. اسرائیل از سیاست های منطقه ای ایران رنج می برد. نظرات و سخنان اخیر نصرالله، رهبر حزب الله، در مورد اینکه در جنگ آینده با اسرائیل نیروهای نظامی طرفدار ایرانی به گروه های لبنانی می پیوندند در تل آویو به خوبی مورد توجه قرار گرفت.  

در همین زمینه، ایزرائیل کاتز، وزیر اطلاعات اسرائیل اخیرا در کنفرانس امنیتی هرتزلیا گفت: «در جنگ آینده بین اسرائیل و حزب الله، ممکن است حزب الله بتواند از یک بندر دریایی و پایگاه های  هوایی و  زمینی ایران در سوریه استفاده و  همچنین ده ها هزار  نظامی شیعه از کشورهای مختلف را در کنار خود برای جنگ با اسرائیل گسیل کند.

دولت ترامپ برای رفع نگرانی های اسرائیل در مورد گسترش حضور ایران در سوریه، اقدامات کمی انجام داده است. تصور این است که دولت ترامپ ممکن است به اندازه کافی برای توقف پیشرفت ایران - چه نظامی و سیاسی - در سوریه، عراق و یا لبنان نگرانی و تمرکز ندارد.

اسرائیل چه باید بکند؟

نخست اینکه راه های دیپلماتیک اسرائیل برای تعامل با کارگزاران بین المللی قدرت در سوریه باز است. هنگامی که به واشنگتن مربوط می شود، وظیفه اسرائیل این است که یک استراتژی منسجم تر آمریکایی برای مقابله با پیشروی ایران در شامات تعیین کند. به طور کلی،   اسرائیل اقدامات لازم را برای مبارزه با ایران و گروه های نیابتی اش پیگیری خواهد کرد.

دوم آنکه، اسرائیل همانطور که در حمله به پایگاه مصیاف نشان داد، همچنان به توان نظامی خود برای مقابله با ایران و حزب الله تکیه خواهد کرد. تغییرات جدید در محیط امنیتی خاورمیانه و سوریه بیش از هر زمان دیگری به سمت تقابل ایران و اسرائیل پیش می رود. حمله اسرائیل به پایگاه مصیاف نیز اولین و آخرین حمله اسرائیل به مواضع نیروهای تحت حمایت ایران نبوده است.  

در نهایت، به نظر می رسد در شرایطی که آمریکا و روسیه ملاحظات اسرائیل در سوریه را نادیده می گیرند، این رژیم بیش از هر زمان دیگری در حال تلاش برای مقابله یکجانبه با ایران و حزب الله و ایران در سوریه است.

منبع: تابناک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.