صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران با سلایق و زندگی امروز مردم دنیا کمی فاصله دارد؛ موضوعی که نه تنها کارشناسان این حوزه بلکه مدیران سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به آن اذعان دارند.

هتل‌ها «ستاره فیروزه‌ای» دریافت می‌کنند

صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران با سلایق و زندگی امروز مردم دنیا کمی فاصله دارد؛ موضوعی که نه تنها کارشناسان این حوزه بلکه مدیران سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به آن اذعان دارند؛ اما این ضعف ریشه در چه چیزی دارد و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان متولی امر برای رفع این مشکل چه اقداماتی انجام داده است؟

مدیر کل دفتر توسعه و ترویج صنایع دستی و هنرهای سنتی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفت و گو با قدس می‌گوید: یکی از مشکلات در حوزه صنایع دستی که از گذشته تاکنون با آن مواجه هستیم، موضوع طراحی است. در واقع صنایع دستی کشور در عین کاربردی بودن از لحاظ طراحی دچار ضعف هستند و به همین دلیل کمی با طراحی‌های روز دنیا فاصله دارند.

علی حاجی شیزری با اشاره به ضرورت همسو کردن صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با زندگی امروز مردم می‌افزاید: برای این منظور تاکنون اقدامات مختلفی انجام داده‌ایم که راه اندازی کلینیک و کارگاه مشاوره طراحی و خلاقیت از آن جمله است.

وی با بیان اینکه برگزاری مسابقات و همچنین دوره‌های آموزشی طراحی برای هنرمندان می‌تواند ضعف یاد شده را برطرف کند، تصریح می‌کند: برای بروز شدن طراحی‌ها باید اصالت و هویت صنایع دستی خود را حفظ کنیم.

وی با اشاره به مشکلات بخش‌های آموزش و ترویج صنایع دستی می‌گوید: تاکنون آموزش‌هایی که در حوزه صنایع دستی ارائه می‌شد، بیشتر عمومی بوده است نه هدفمند.

حاجی شیزری از تلاش سازمان متبوعش برای هدفمند شدن آموزش‌ها خبر می‌دهد و می‌گوید: تاکنون طرح آموزش هدفمند را برای ۹۶۰۰ نفر از هنرمندان که برای تولید نیاز به آموزش‌های اولیه ندارند، اجرا کرده‌ایم. این افراد در ضمن خدمت آموزش هایی در دو بخش عمومی و تخصصی می‌بینند. مثلاً در بخش عمومی با قوانین مالیاتی و گمرکی آشنا می‌شوند تا در معاملات کمتر دچار مشکل شوند و در بخش تخصصی در خصوص تکنیک‌های تولید و رفع موانع تأمین مواد اولیه آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند.

علی حاجی شیزریدر همین زمینه تصریح می‌کند: هدفمند کردن آموزش‌ها به افزایش تولید و بهره‌وری و همچنین پایین آمدن هزینه‌های تولید منجر می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به نقش تبلیغات و گفتمان سازی در ترویج صنایع دستی، می‌گوید: در مبحث ترویج مهم‌ترین مشکل ما بحث تبلیغات و گفتمان سازی است. تاکنون صنایع دستی جایگاه چندانی در رسانه نداشته است؛ البته بتازگی صدا و سیما، خبرگزاری‌ها و مطبوعات در این زمینه به ما کمک می‌کنند و مسائل و موضوعات صنایع دستی را پوشش خبری می‌دهند که اگر بتوانیم این ارتباط را بیشتر کنیم آن وقت می‌توانیم در بحث گفتمان سازی هم به پیشرفت‌هایی برسیم. اگر گفتمان‌سازی و فرهنگ سازی خوب اتفاق بیفتد دیگر مردم خود به خود با صنایع دستی آشنا می‌شوند و بیشتر از آن استقبال می‌کنند.

وی همچنین ایجاد خانه صنایع دستی در تهران را در راستای ترویج صنایع دستی می‌داند و می‌گوید: این خانه صرفاً برای نمایش نیست بلکه دیزاین خانه هاست و در همه المان‌ها و مصنوعات آن صنایع دستی به کار رفته است تا مخاطبان ببینند صنایع دستی در چه بخش هایی از زندگی شان قابل استفاده است.

وی در خاتمه از اجرای طرح اعطای نشان «ستاره صنایع دستی» یا ستاره فیروزه‌ای به هتل‌ها و تأسیسات گردشگری در آینده نزدیک خبر می‌دهد و می‌گوید: در راستای اشاعه و ترویج صنایع دستی به هتل‌ها و تأسیسات گردشگری که در طراحی محل خود از صنایع دستی استفاده کرده باشند، علاوه بر ستاره که نشان برند و کیفیت در دنیاست نشان ستاره صنایع دستی یا ستاره فیروزه‌ای اعطا می‌شود و در این صورت از دارندگان نشان، حمایت‌هایی خواهد شد.  

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.