گچساران - احداث سد و نیروگاه ۱۷۶ مگاواتی چمشیر یکی از طرح‌های در حال اجرای شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی دوگنبدان نقش مهمی در توسعه گچساران ایفا خواهد کرد.

احداث سد چمشیر گامی بلند در مسیر توسعه گچساران

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، طرح سد و نیروگاه ۱۷۶ مگاواتی چمشیر، یکی از طرح‌های در حال اجرای شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان (گچساران)  در استان کهگیلویه و بویراحمد قبل از پیوستن رودخانه خیرآباد به رودخانه زهره در مجاورت محلی به نام تنگه چمشیر نزدیک به مرز استان بوشهر احداث می شود.

تنگه چمشیر با عرض بسیار کم رودخانه زهره را از خود عبور می‌دهد. محل احداث سد توسط یک رشته راه آسفالته مربوط به شرکت نفت که از جاده اصلی نورآباد ممسنی به دوگنبدان منشعب و سرانجام به چاه شماره ۲۰ شرکت ملی نفت منتهی می‌شود، قابل دسترسی است.

سرهنگ سید علی اصغر نورایی نسب فرمانده سپاه ناحیه مقاومت گچساران در بازدید از مراحل احداث این سد داشت، گفت: سد و نیروگاه چمشیر نمونه ای از توانمندی مهندسان و نیروهای داخلی است.

وی همچنین سد چمشیر را یکی از نمادهای خودباوری دانست که تامین آب کشاورزی مورد نیاز منطقه جنوب، تولید انرژی برق آبی، کنترل سیلاب‌های فصلی، ایجاد اشتغال و جاذبه‌های گردشگری را مورد هدف گرفته است.

گفتنی است با وجود اینکه گچساران یکی از مناطق مهم نفتی ایران است، علی‌رغم بارندگی‌های مناسب زمستانی، این منطقه در بخش عمده‌ای از سال بسیار گرم و خشک می‌باشد. با احداث سد چمشیر علاوه بر فراهم آمدن زمینه‌های ایجاد امکانات رفاهی و تفریحی از جمله ورزش‌های آبی، قایقرانی و …، پرورش ماهی و صنایع وابسته به آن رونق نیز خواهد یافت. همچنین اهداف و اثرات اقتصادی سد چمشیر شامل ذخیره و کنترل حجم عظیمی از آب رودخانه زهره (حدود ۱/۸ میلیارد متر مکعب)، تأمین آب مورد نیاز کشاورزی به میزان ۱۱۰ هزار هکتار در منطقه، تأمین آب شرب و صنعت منطقه، تولید انرژی برق آبی به میزان حدود ۶۲۰ گیگاوات ساعت در سال (۵۲۰ گیگاوات ساعت نیروگاه سد چمشیر و ۹۹ گیگاوات ساعت نیروگاه بند انحرافی)، تلفیق اهداف سد با اهداف سد کوثر و تأمین آب مورد نیاز کشاورزی و شرب استان‌های همجوار، کنترل سیلاب ها و جلوگیری از خسارت های طغیان رودخانه در مناطق زیدون سردشت و هندیجان و استفاده بهینه از آب جهت توسعه کشاورزی، کنترل شوری آب در مناطق دارای بسترهای نمکی و چشمه‌های شور و جلوگیری از آلوده شدن آب در مناطق پائین دست تنگه چمشیر، اجرای طرح در یکی از مناطق محروم کشور و تأثیر عمده بر رشد و شکوفایی اقتصاد منطقه، اشتغال‌زایی در منطقه  و رشد صنعت و تکنولوژی برق‌آبی، افزایش قدرت عمل و ارتقاء مشاوران و پیمانکاران داخلی، فعال نمودن کارخانجات سازنده تجهیزات نیروگاهی و ارتقاء جایگاه بین‌المللی کشور از طریق ارتقاء صنعت برق‌آبی و پتانسیل‌های برقی است.

سرهنگ رحیم محمدی مدیر کانون بسیج مهندسین گچساران نیز در این دیدار که هفته گذشته صورت گرفت درخصوص این سد گفت: آبگیری سد چمشیر در شرایطی طی فصول آینده انجام خواهد شد. وی گفت: ایران در عرصه سدسازی، به یک قدرت مدعی تبدیل شده است چرا که توانسته در عرصه جهانی، به واسطه همین موضوع، نام خود را در فهرست برترین سدسازان جهان به ثبت رساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.