مشهد- هوای شهر مشهد طی روز های گذشته با عدد شاخص ۱۰۶ دیروز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت.

ریزگردهای خارجی پشت دروازه‌های مشهد!

قدس آنلاین-گروه استان ها-هاشم رسائی فر: محمد پذیرا، مدیرمحیط زیست شهرداری مشهد در خصوص آنچه که برای هوای شهر در چند روز اخیر اتفاق افتاد در گفت و گو با خبرنگار ما گفت:با توجه به شرایط اقلیمی، سال که به ۶ ماهه دوم می‌رسد مشکلات وارونگی هوا بیشتر و بیشتر می‌شود در حال حاضر هوای مشهد نیز در حالت وارونگی قرار دارد و موجب شده تا اعداد شاخص ایستگاه‌های سنجش آلودگی بالا رفته و در برخی از ایستگاه‌ها از مرز هشدار هم فراتر رود.
 مدیرمحیط زیست شهرداری مشهد با مطرح کردن این موضوع که سهم خواهی مشهد به عنوان یکی از کلانشهرهای کشور از سوخت پاک چقدر باید باشد؟ اظهار داشت: رقمی حدود ۵۰ درصد پروازهای هواپیماهای کشور به مقصد مشهد انجام می‌شود و رقمی در همین حدود هتل و واحدهای اقامتی برای مسافرانی که به مشهد سفر می‌کنند در این کلانشهر وجود دارد. چطور می‌شود با این شرایط در حالی که ۲۵ میلیون زائر هر سال به مشهد می‌آیند، هنوز بنزین یورو ۴ را به صورت کامل برای شهر مشهد در نظر نمی‌گیرند. دوستان مسئول چطور می‌توانند شرایطی که در خصوص مشهد عنوان کردم را با سایر شهرهای مشهد در اختصاص بنزین یورو ۴ یکی بدانند؟
وی در ادامه افزود: البته برای اینکه شهر هوا و محیط تمیز و سالمی را تجربه کند، بایستی همه دستگاه‌ها دست به دست هم بدهند تا این اتفاق مهم بیفتد؛ یکی از این کارها فرهنگ سازی و هدایت مردم به سمت و سوی استفاده از حمل و نقل عمومی است، شاید این درست نباشد برای مشهد که در حل حاضر تنها از ۶۵ درصد ظرفیت جابه جایی مسافر در سیستم قطار شهری آن استفاده می‌شود و ۳۵ درصد دیگرش خالی می‌ماند، برای اینکه به طور مثال قطار شهری از حداکثر ظرفیتش توسط مردم استفاده شود، باید فرهنگ استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی بین مردم رواج بیشتری پیدا کند. متأسفانه اتفاقاتی هم بعضاً می‌افتد که به جای پیشرفت پسرفت را می‌بینیم.نمونه آن را می‌توان در پخش تیزرهای فرهنگی برای آلودگی هوا به وضوح دید تا قبل از این، پخش این تیزرها از صدا و سیما رایگان بوده اما در قالب قانون جدید سازمان سفارش دهنده تیزر باید ۵۰ درصد پول تبلیغات را بپردازد که این خود یک مشکل بزرگ بر سر راه فرهنگ سازی خواهد بود. قوانینی از این دست و حذف قانون ادعای دریافت خسارت ناشی از آلودگی هوا و ریست محیطی از سوی هر فردی به تنهایی اشکالات زیادی به وجود می‌آورد که امیدواریم با اینکه اتفاقات خوبی در بحث قوانین زیست محیطی افتاده است، این گونه موارد هم اصلاح شود تا بهتر بشود برای داشتن هوایی سالم‌تر برنامه‌ریزی کرد.

برنامه ریزی برای طرح زوج و فرد

مدیرمحیط زیست شهرداری مشهد همچنین در پاسخ به این پرسش که چقدر احتمال دارد با توجه به شرایط آلودگی هوا طرح هایی همچون طرح زوج و فرد و طرح ترافیکی که در تهران اجرا می‌شود در مشهد هم اجرا شود گفت:همان طور که می‌دانید در حال حاضر نیز طرح زوج و فرد را در اطراف حرم مطهر داریم اما چون در گذشته تفکرات خوبی در مورد چگونگی اجرای این طرح نداشتیم طرح را به خوبی اجرا نکردیم؛ مثلاً تا ۱۰۰ متری حرم مطهر پارکینگ سازی کردم اما خارج از طرح برای پارک ماشین‌ها هیچ اتفاقی نیفتاده است. در حال حاضر هم طرح زوج و فرد برای اطراف حرم جوابگو نیست؛ چون زیر ساخت‌های لازم را برای آن فراهم نکردیم. در مجموع اجرای طرح زوج و فرد برای محدوده بیشتری از شهر بستگی به تصمیم گیری‌های کلان در شهر دارد و باید تمام ارزیابی‌های لازم از این کار در نظر گرفته شود. اما نکته‌ای که به نظر من بیشتر باید مورد توجه واقع شود و به نوعی سلامتی هوای مشهد را تهدید می‌کند، این است که مشهد رفته رفته به سمتی حرکت می‌کند که در کانون انتشار ذرات و ریز گردهای آلاینده قرارگرفته است! این ریز گردها قالباً از سمت صحرای قره قوم در کشور ترکمنستان وارد کشورمی شوند و تا مشهد هم می‌رسند. در کنار این‌ها از سمت سرخس نیز گاهاً ریزگردهایی وارد هوای شهر مشهد می‌شود که باید برای آن‌ها فکری اساسی برداشته شود، چاره این موضوع بخصوص در مورد ریزگردهای صحرای قره قوم باید از راه دیپلماسی محیط زیست وارد شویم، تا مشکلات از این که هست بدتر نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.