ملی گرایان کاتالونیا معتقدند که محل تولدشان به سبب دارا بودن زبان، تاریخ، فرهنگ و حتی پرچم متفاوت با اسپانیا، یک منطقه متفاوت از این کشور است، به همین سبب باید بالاترین میزان استقلال مالی نیز در آنجا شکل گیرد. منطقه کاتالونیا ۱۶ درصد از جمعیت اسپانیا را در خود جای داده است و یکی از صنعتی ترین بخش های اسپانیا است؛

قدس آنلاین- ملی گرایان کاتالونیا معتقدند که محل تولدشان به سبب دارا بودن زبان، تاریخ، فرهنگ و حتی پرچم متفاوت با اسپانیا، یک منطقه متفاوت از این کشور است، به همین سبب باید بالاترین میزان استقلال مالی نیز در آنجا شکل گیرد. منطقه کاتالونیا ۱۶ درصد از جمعیت اسپانیا را در خود جای داده است و یکی از صنعتی ترین بخش های اسپانیا است؛ همچنین که از جمله بخش های مهم حوزه تجارت نیز تلقی می گردد. کاتالونیا منطقه ای ثروتمند در شمال شرق اسپانیا است. این منطقه یکی از ۱۷ مناطق خودمختار کشور اسپانیا است که دارای دستگاه اجرایی و قانونگذاری نیز است، دستگاهی که قدرت قابل توجهی در نظام آموزش، سلامت و جمع آوری مالیات بدست آورده است.
مالیات هایی که کاتالونیا جمع آوری می کند، به مادرید پرداخت می شود؛ این موضوع از جمله دلایلی است که مردم این منطقه را به فکر استقلال از دولت مرکزی اسپانیا می اندازد، چرا که استقلال طلبان بر این عقیده اند که مالیاتی که به دولت مرکزی پرداخت می شود، صرف دیگر نقاط اسپانیا شده و به سبب پیچیدگی نظام مالیاتی کشور اسپانیا و نیز فساد مالی دستگاه اجرایی این کشور، مالیات جمع آوری شده از کاتالونیا به این منطقه باز نمی گردد. مجموعه این عوامل موجب شده اند که مردم استقلال طلب این نظام را ناعادلانه در نظر بگیرند.

«خوردی تورول» سخنگوی دولت محلی کاتالونیا اعلام کرد که حدود ۹۰ درصد از شرکت کنندگان دراین همه پرسی که از سوی دولت مادرید غیرقانونی اعلام شده بود، به استقلال از اسپانیا رای «آری» داده اند. به گفته وی، در همه پرسی جدایی کاتالونیا، دو میلیون و ۲۶۰ هزار نفر شرکت کرده  و دو میلیون و ۲۰ هزار نفربا استقلال کاتالونیا از اسپانیا موافقت کرده اند. در برخی مراکز رأی‌گیری، نیروهای ضد شورش اسپانیا با رأی‌دهندگان درگیر شدند و از ورود آنان به شعب رأی‌گیری جلوگیری کردند. در این درگیری ها ۸۴۴ نفر مجروح شدند. دادگاه قانون اساسی اسپانیا پیشتر برگزاری همه پرسی را غیرقانونی اعلام کرده بود. «کارلوس باستارته» سفیر اسپانیا در بریتانیا هشدار داده است که اروپا هم اکنون نظاره گر «کودتایی آرام و کم هزینه» توسط دولت محلی کاتالونیا است.

در صورت استقلال کاتالونیا از سوی دولت محلی این ایالت، دولت مرکزی مادرید برای جلوگیری از عملی شدن آن، حضور نظامی خود را در این ایالت تقویت خواهد کرد و اقدام به انحلال دولت  محلی و احتمالا پارلمان کاتالونیا خواهد کرد. در این صورت احتمال ورود این بحران به فاز برخوردهای فیزیکی و احتمال بروز شورش های مردمی در کاتالونیا وجود دارد.  اما از طرفی دیگرنشان دادن موضعی آشتی جویانه از سوی دولت مادرید و ارائه برخی امتیازات بیشتر به کاتالونیا به امید انصراف این ایالت جدایی طلب از عملی کردن آن است. چراکه ریشه همه تقاضاهای استقلال در اروپا مسائل اقتصادی است و تا زمانی که بهبودی در این مسئله ایجاد نشود صدای جدایی طلبی بلند خواهد بود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.