روز گذشته با انتقاد نادر قاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از حذف دریاچه ارومیه از نقشه ایران در کتب درسی دوباره زنگ خطر فرا رسیدن مرگ این دریاچه به گوش‌ها رسید.

هیچ تغییری در کتاب‌های درسی ابتدایی نداشته‌ایم

قدس آنلاین- روز گذشته با انتقاد نادر قاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از حذف دریاچه ارومیه از نقشه ایران در کتب درسی دوباره زنگ خطر فرا رسیدن مرگ این دریاچه به گوش‌ها رسید.

قاضی‌پور با محکوم کردن عملکرد وزارت آموزش و پرورش درباره حذف دریاچه از نقشه ایران توضیح می‌دهد: تنها ۳ درصد از دریاچه باقی مانده است و ۹۷ درصد بزرگترین دریاچه جهان خشک شده است. ستاد احیای دریاچه ارومیه به جای یاری رساندن به دریاچه ارومیه به نوعی تولید را در آذربایجان غربی فلج کرده است طوری که به این ستاد، ستاد مرگ آذربایجان می‌گوییم.

نماینده ارومیه که چشم امیدش برای احیای دریاچه به باران و نزولات آسمانی است، می‌گوید: امسال برای نخستین بار ثبت اسناد کشور عکس دریاچه ارومیه را از نقشه ایران حذف کرده و همچنین دریاچه ارومیه از نقشه ایران در کتاب دوره ابتدایی مدارس نیز حذف شده و این دو موضوع مذکور به شدت محکوم است.

حرفی درباره حذف دریاچه از نقشه زده نشده است

برای پیگیری این موضوع با اداره کل ثبت اسناد استان آذربایجان غربی تماس داشتیم. درویشی، مسئول دفتر مدیرکل ثبت اسناد آذربایجان غربی با ابراز تعجب از شنیدن چنین اتفاقی، به خبرنگار ما می‌گوید: تا این لحظه حرفی درباره حذف دریاچه از نقشه زده نشده است و اطلاعی در این زمینه ندارم.

قائم مقام دفتر تألیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نیز درباره این ادعا به خبرنگار ما می‌گوید: نام دریاچه ارومیه در کتاب جغرافی پایه دهم آورده شده است. در حالی که آقای قاضی‌پور به این تغییرات در کتاب‌های ابتدایی اشاره کرده‌اند. درصورتی‌ که امسال در کتاب‌های ابتدایی به هیچ عنوان تغییری اعمال نشده است.

یدالله رهبری‌نژاد درباره تالیفات جدید آموزش و پرورش می‌گوید: در پایه یازدهم کتاب‌هایی جدیدالتالیف داشته‌ایم. پایه دهم و سایر پایه‌ها نیز تغییراتی جزیی اعمال شده است. در این تغییرات و جابجایی‌ها ممکن است برخی محتواها یا تصاویر جابجا، حذف یا به کتاب درسی دیگری منتقل شوند، چرا که طبیعت کار، این است. اما نام دریاچه ارومیه را از کتاب‌های درسی حذف نکرده‌ایم و در جغرافی پایه دهم وجود دارد.

تغییر، لازمه کار است

وی در ادامه توضیح می‌دهد: گاهی اوقات پیش می‌آید که به مطلبی در دو یا سه کتاب پرداخته شده باشد، در این صورت ممکن است در بازنگری‌ها یکی از آن‌ها به نفع دیگری حذف شود که طبیعی است. تغییر، لازمه کار است و وقتی کتابی را تغییر می‌دهیم طبیعی است که بعضی تصاویر و مفهوم‌ها حذف، اضافه یا کم شود.

رهبری‌نژاد به موارد ادعاهایی از این دست در گذشته اشاره کرده و می‌گوید: در سال‌های گذشته از این نوع ادعاها شنیده شده بود. به طور مثال در مقطعی بیان شد که شهید فهمیده از کتاب‌ها حذف شده، در حالیکه دقیقاً بحث شهید فهمیده تقویت شده و از دو صفحه به چهار صفحه ارتقاء پیدا کرده بود. راهیان نور، دیدار مقام معظم رهبری از خانواده شهید هم به آن اضافه شده بود و شهید فهمیده نه تنها در کتاب‌های دینی وجود داشت که در کتاب‌های دیگر هم به آن پرداخته شده بود.

قائم مقام دفتر تألیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه با ابراز تاسف از بیان عجولانه این ادعاها، می‌گوید: متاسفانه برخی افراد کتاب‌ها را دقیق نمی‌خوانند و بر اساس آنچه می‌شنوند بدون تحقیق و پرس‌وجو هر مطلبی را رسانه‌ای می‌کند. موضوعاتی که اصلاً پایه و اساس ندارد و همانطور که اشاره کردم هیچ تغییری در کتاب‌های درسی پایه ابتدایی نداشته‌ایم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.