یزد - مراسم سنتی عزاداری ۱۳ محرم، از ساعت هفت صبح روز چهارشنبه، بر اساس یک رسم دیرینه طبق سنوات گذشته آغاز و هیات و دسته های عزاداری برای برگزاری این مراسم در صفوف فشرده وارد مسجد ملااسماعیل یزد شدند.

مراسم سنتی عزاداری ۱۳ محرم در حسینیه ایران آغاز شد

قدس آنلاین - گروه استان ها، سمیه شرف دینی: در این مراسم که هر ساله در چنین روزی از ابتدای صبح تا ظهر در این مکان مقدس برگزار می شود ۱۵ هیئت عزاداری از سراسر استان با نظم و صف آرایی خاصی به نوحه خوانی و سینه زنی در وصف مصائب اباعبدالله می پردازند.

 و این هیئت ها بر اساس برنامه زمانبندی شده، به نوبت، وارد این مسجد شده و به سینه زنی و عزاداری در رثای شهادت ابا عبدالله(ع) می پردازند ودر بیشتر مناطق استان مراسم ۱۳محرم  با حضور پرشور عزاداران حسینی و همراه با آیین نخل برداری می باشد.

۱۳محرم در یزد مصادف با سوم امام حسین علیه السلام می باشد در این روز تقریبا همه دسته های سینه زنی و عزاداری یزد به مسجد ملا اسماعیل محل برگزاری نماز جمعه می آیند و با حضور خیل عظیم مردم، مسئولان و روحانیون به عزاداری و نوحه سرایی می پردازند و به مقام والای شهدای کربلا ادای احترام می کنند.

یکی ازدیگر مراسم این روز راه اندازی هیات عزاداری 'بنی اسد' می باشد از آنجا که در تاریخ نقل شده، پس از آنکه پیکر شهدای کربلا سه روز در بیابان و در میان ریگ‌های داغ بر زمین مانده بود و روز ۱۳ محرم، زنان طایفه بنی اسد برای دفن پیکر مطهر شهدا، دست به کار شدند، مراسم نمادینی دربردارنده این مضمون در مناطق مختلف استان برگزار می‌شود کربلایی‌های مقیم یزد نیز مراسم ویژه‌ای با این موضوع در حسینیه کربلایی‌ها در خیابان سلمان برگزار می‌کنند.در بسیاری از مناطق استان نظیر شهرستان بافق نیز در چنین روزی مراسم نخل‌برداری همراه با آیین ویژه‌ای برگزار می‌شود.

از بانیان برگزاری مراسم سنتی ۱۳محرم در یزد می توان از حاج آقا مناقب یاد کرد که بنیانگذار این مراسم بود و پس از آن توسط حاج آقا وزیری ادامه پیدا کرده است. و این مراسم بیش از ۱۰۰سال است که در استان برگزار می گردد .

در مراسم ۱۳محرم یزد روحانیون  استان میزبانان  مراسم هستند و این  سنتی بوده که علمای گذشته از قدیم در یزد پایه گذاری کردند و این مراسم در کل کشور منحصر به فرد است . 

همچنین امسال برای دومین سال پیاپی،  بعد از مراسم مسجد ملا اسماعیل تجمع بزرگ هیات های مذهبی استان درحسینیه امیر چقماق یزد برگزار می شود.

۱۲ موکب در خیابان قیام پذیرای عزاداران حاضر در این گردهمایی است 

همچنین مسئول دبیرخانه بین‌المللی «یزد حسینیه ایران» با اشاره به برگزاری گردهمایی بزرگ هیئات مذهبی در روز ۱۳ محرم گفت: ۱۲ موکب در خیابان قیام پذیرای عزاداران حاضر در این گردهمایی خواهد بود.
سیدحسن حسینی  با اشاره به اینکه امسال برای دومین سال، گردهمایی بزرگ هیئات مذهبی استان یزد در حسینیه امیرچخماق برگزار می شود، اظهار داشت: علاوه بر این برنامه، برنامه های دیگری نیز از گذشته در مسجد ملااسماعیل برگزار می‌شد که این برنامه‌ها به قوت خود باقی است.

وی افزود: مردم عزادار می توانند از ساعت هفت صبح تا ظهر در مسجد ملااسماعیل در برنامه‌های ویژه این روز شرکت کنند و از نماز ظهر، تجمع هیئات مذهبی در حسینیه امیرچخماق آغاز می‌شود و گردهمایی در حسینیه امیرچخماق از ساعت ۱۲ آغاز می‌شود و تا ساعت ۱۳:۳۰ ادامه خواهد داشت.
این مسئول تصریح کرد:با توجه به اینکه روز ۱۳ محرم به نام روز هیئت نامگذاری شده است، به همین مناسبت هیئت‌ها در این روز پذیرای مردم عزادار خواهند بود و سال گذشته نیز هیئت‌های عزاداری یزد با راه اندازی موکب‌هایی در خیابان قیام، پذیرایی از عزاداران حسینی را بر عهده داشتند.
وی همچنین از مشارکت خیران و هیئت‌های مذهبی یزد در نذری‌های ۱۳ محرم خبر داد  گفت : خیران یزدی به مناسبت برگزاری تجمع ۱۳ محرم، در طرحی به نام 'نذر۱۳محرم' مشارکت کرده‌اند و علاوه بر آن، دیگر خیران استان نیز نذورات ویژه خود برای روز ۱۳ محرم را اعلام کرده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.