بجنورد- مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی با اشاره به زلزله اخیر بجنورد نسبت به احتمال مسدود بودن دودکش‌ها هشدار داد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی نسبت به احتمال مسدود بودن دودکش‌ها هشدار داد

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی شرکت گاز استان خراسان شمالی، حسن رضا میربلوکی اظهار کرد: با توجه به زلزله اخیر در اردیبهشت ماه سال جاری و ایجاد خسارت به منازل مسکونی احتمال مسدود بودن مسیرهای دودکش وجود دارد که موجب خروج گازهای سمی و احتمال افزایش گازگرفتگی خواهد شد.

وی ادامه داد: افراد قبل از استفاده از وسیله گازسوز مثلا بخاری از باز بودن مسیر دودکش ها اطمینان حاصل نمایند و کافیست وزنه ای نسبتا سنگین با حجم کوچک بوسیله یک طناب از دهانه خروجی دودکش واقع در پشت بام به طبقات پایین هدایت شود، مشاهده وزنه نشان از باز بودن مسیر دودکش است.

میربلوکی رمز نجات از خطر گازگرفتگی و مرگ خاموش را اول کارکرد صحیح دودکش وسایل گازسوز و دوم ورود مستمر هوای تازه به محل سکونت اعلام کرد و افزود: چک کردن بدنه دودکش متصل به وسیله گازسوز و اطمینان از گرم بودن آن نشان از کارکرد صحیح دودکش و خروج گاز co ۲و co به بیرون از محل سکونت است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی مهمترین نقایص فنی در نصب دودکش بخاری را شامل اشکال در نوع اتصالات، بکارگیری دودکش آکاردئونی و رعایت نکردن قطر لوله آن بیان کرد.

میربلوکی عوامل آتش سوزی و انفجار در منازل را عدم استفاده از بست مناسب در هنگام اتصال شیلنگ گاز به وسیله گازسوز، طول و جنس شیلنگ گاز و نشت یابی محل اتصال وسیله گازسوز  قبل از شروع به استفاده از آن اعلام کرد و افزود: برای شناسایی نشت گاز می توان کف صابون بر روی محل اتصال شیلنگ به شیر گاز وسیله گازسوز کشید و در صورت مشاهده  تشکیل حباب باید نسبت به رفع نشتی اقدام گردد.

وی بر رنگ آبی شعله بخاری و دیگر وسایل گازسوز تاکید کرد و ادامه داد: بهترین و کارآمدترین دودکش، دودکشی است که یک متر بالاتر از پشت بام باشد و اطراف آن خالی و مجهز به کلاهک H در انتهای آن باشد.

میربلوکی با اعلام اینکه سه نفر از هم وطنانمان در ۶ ماهه ابتدای سال جاری در اثر گازگرفتگی جان خود را از دست داده‌اند، گفت: با رعایت نکات ایمنی در مصرف گاز طبیعی، با رفاه و آسایش بیشتر از گرمای فرح بخش گاز استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مشترکین می‌توانند با مراجعه به سایت شرکت گاز خراسان شمالی به آدرس: www.nigc-nkgc.ir قسمت خطرات و ایمنی جهت بازآموزی نکات ایمنی و پاسخگویی به سوالات از قبیل نقش دریچه کولر در انتشار گازهای سمی، ممنوعیت و خطرات استفاده از شومینه جهت گرمایش و غیره،  رفاه را برای خود و خانواده خود فراهم کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.