در صنعت خودروسازی اگر ما از ابتدا شرکت های خودرو سازی را جذب کرده بودیم و آنها به ما کمک می کردند ما اکنون صادرات زیادی در زمینه خودرو داشتیم. کما اینکه ترکیه میلیاردها دلار از سرمایه های خارجی را جذب کرد اما تفاوت آنها با ما این بود که آن ها به شرطی که بتوانند بازار مناسبی داشته باشد با شرکت های خودروساز خارجی شریک شدند و اکنون هم بازار مناسبی در زمینه قطعات خودرو دارند.

قراردادهای فاینانس صرفا استقراض خارجی است و هیچ ربطی به سرمایه گذاری خارجی ندارد/ صادرات خودروی ایران عملا وجود ندارد/ بیشتر بانک های دنیا از ترس تحریم های مجدد آمریکا معاملات مالی خود با ایران را برقرار نمی کنند

قدس آنلاین- غلامرضا سلامی مشاور وزیر راه و شهرسازی در واکنش به قراردادهای فاینانس ایران با کشورهای خارجی به خبرنگار قدس آنلاین گفت: اخبار اخیر درباره انعقاد قراردادهای فاینانس به هیچ وجه ارتباطی به جذب سرمایه گذاری نداشته و سرمایه گذاری خارجی محسوب نمی شود بلکه صرفا نوعی استقراض است. وی در ادامه افزود: یعنی فرض کنید وقتی کشور یا بانکی به ایران وامی میدهد، در موعد مقرر این پول را با بهره آن به صورت تمام و کمال دریافت می کند. ضمن اینکه معمولا در این قراردادها کشوری که این اعتبارات را در اختیار کشور ثانی می گذارد شرط می گذارد که کشور دریافت کننده این وام ها باید قسمت عمده ای از کالاهای خود را از این کشور تهیه کند.

 سلامی خاطرنشان کرد: در سرمایه گذاری خارجی ریسک آن با سرمایه گذار است. البته مقداری از ریسک را در قانون سرمایه گذاری خارجی پوشش می دهند. اما به طور کلی سرمایه گذاری خارجی امری با انجام ریسک است. یعنی اگر طرف خارجی ورشکست شود ریسکش با خودش است. وی تصریح کرد: اساسا در سرمایه گذاری خارجی انتقال تکنولوژی، انتقال بازار و انتقال مدیریت وجود دارد. یعنی زمانی که پروژه کلید می خورد تا زمانی که جذب بازار می شود این روند ادامه دارد. مشاور وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: برای مثال در صنعت خودروسازی اگر ما از ابتدا شرکت های خودرو سازی را جذب کرده بودیم و آنها به ما کمک می کردند ما اکنون صادرات زیادی در زمینه خودرو داشتیم. کما اینکه ترکیه میلیاردها دلار از سرمایه های خارجی را جذب کرد  اما تفاوت آنها با ما این بود که آن ها به شرطی که بتوانند بازار مناسبی داشته باشد با شرکت های خودروساز خارجی شریک شدند و اکنون هم بازار مناسبی در زمینه قطعات خودرو دارند.

وی افزود: متاسفانه اگر چه ما شاید روی کاغذ صادرات خودرو داشته باشیم اما عملا صادرات خودرو نداریم. ضمن اینکه عملا هنوز تکنولوژی های شرکت هایی که در ایران با آن ها همکاری داشتند را نداریم. اگر چه تحریم ها در این موضوع موثر بوده  اما نباید مسئله مدیریتی و نرم افزاری آن را نادیده گرفت.

سلامی درباره پول های بلوکه شده ایران در کشورهای خریدار نفت از ایران به قدس آنلاین گفت: ما در این زمینه از دو حیث ضرر کردیم اول  اینکه بابت پولی که مدتی در آن بانک ها خوابیده بود هیچ سودی دریافت نکردیم و دوم اینکه بابت گرفتن همان پول خودمان در قالب فاینانس باید بهره های سنگینی بپردازیم. به خاطر اینکه روابط بین الملل ما همیشه ضعیف بوده، همیشه به دلیل این ضعف متضرر شده ایم.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: مشکل امروز ما مشکلات بانکی است. زیرا هنوز بیشتر بانک های دنیا از ترس تحریم های آمریکا با ایران معاملات مالی خود را راه اندازی نکرده اند. از طرفی بانک های کوچک نیز این ظرفیت را ندارند که چنین رقم هایی را مبادله کنند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در خاتمه با اشاره به این موضوع که قرارداد های فاینانس باید طوری تنظیم شود که بیشتر کالاهای واسطه ای وارد کشور شود خاطرنشان کرد: البته به طور کلی قرارداد فاینانس کمتر به کالاهای مصرفی توجه می کند و عمدتا دولت به سمت کالاهایی می رود که به نوعی واسطه باشد تا بتواند در داخل کشور نیز باعث ایجاد ارزش افزوده و اشتغال شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.