منابع خبری جزئیاتی از راهبرد کلی آمریکا در قبال ایران را که توسط تیم امنیت ملی کاخ سفید طراحی شده‌ است، آشکار کرده‌اند.

جزئیات راهبرد جدید واشنگتن در قبال ایران/ احتمال اعلام سپاه به‌عنوان سازمان «تروریستی»

به گزارش قدس آنلاین، ژنرال «هربرت ریموند مک‌مستر»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید پس از انجام بررسی‌های لازم جهت تعیین راهبرد کلی و جدید آمریکا در قبال ایران، یک طرح پیشنهادی را آماده تقدیم به «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا کرده که خواستار حفظ توافق هسته‌ای برجام، و در عین حال همکاری با کنگره و متحدان اروپایی واشنگتن برای افزایش فشارها علیه تهران است.

طبق گزارش «پالیتیکو»، اعضای تیم امنیت ملی آمریکا در این طرح به‌اتفاق آرا پیشنهاد کرده‌اند که «دونالد ترامپ» در گزارش بعدی خود به کنگره، پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید نکند، اما از وادار کردن کنگره به بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران که باعث لغو برجام می‌شود، خودداری کند.

دولت آمریکا به‌موجب قوانین داخلی این کشور بایستی هر ۹۰ روز یک‌بار گزارشی درباره پایبندی ایران به تعهداتش در برجام تقدیم کنگره این کشور کند. نشانه‌های مختلف حاکی است که ترامپ در گزارش جدید خود که بایستی تا ۱۵ اکتبر تقدیم کنگره کند، قصد دارد از صدور تأییدیه پایبندی ایران به برجام خودداری کند.

اقدام دولت آمریکا برای اعلام عدم پایبندی ایران به برجام به خودی خود این کشور را از توافق هسته‌ای خارج نمی‌کند. طبق قوانین داخلی آمریکا، در این حالت، کنگره آمریکا از مهلتی ۶۰روزه برای تصمیم‌گیری درباره بازگرداندن یا بازنگرداندن تحریم‌ها علیه ایران برخوردار است. در صورتی که کنگره به بازگشت تحریم‌ها رأی دهد، آمریکا از برجام خارج خواهد شد.

ترامپ، علاوه بر تصمیم‌گیری درباره پایبندی ایران به برجام، اعلام کرده نهادهای مختلف دولتش را مأمور انجام بررسی‌هایی برای تعیین راهبرد کلی واشنگتن در قبال ایران کرده است. بخشی از این بررسی‌ها به تعیین این موضوع خواهد پرداخت که آیا تعلیق تحریم‌های آمریکا به‌موجب تعهدات واشنگتن در برجام، در راستای منافع ملی آمریکا هست یا خیر.

راهبردی که تیم امنیت ملی کاخ سفید، به‌رهبری «مک‌مستر» تدوین کرده، نتایج بررسی‌هایی است که در ماه‌های گذشته به‌دستور ترامپ برای تعیین راهبرد ذکر شده در بالا انجام شده‌اند.

در راهبرد پیشنهادی تیم مک‌مستر فرض بر این گذاشته شده که توافق هسته‌ای ایران فعلاً بدون تغییر خواهد ماند. در این طرح پیشنهاد شده واشنگتن با کنگره و متحدان اروپایی خود برای اعمال فشارهای جدید بر ایران همکاری کند.

به‌نوشته پالیتیکو هدف از این طرح این است که به ترامپ اجازه دهد موضع انتقادی خود نسبت به توافق هسته‌ای را حفظ کرده و بدون راه انداختن تنش‌های بین‌المللی، فشارها بر ایران در حوزه‌های خارج از برجام را تشدید کند. مقام‌های آمریکایی می‌گویند که این راهبرد هنوز نهایی نشده و ممکن است تغییر پیدا کند.

ترامپ بایستی حداکثر تا یکشنبه دو هفته آینده (۲۳ مهرماه) تصمیم خود درباره پایبندی یا عدم پایبندی ایران به برجام را به کنگره آمریکا گزارش کند. پالیتیکو نوشته بعد از اقدام وی در عدم تأیید پایبندی ایران، مقام‌های آمریکایی نمایندگان کنگره را برای عدم بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران تحت فشار قرار خواهند داد.

به‌عوض، مقام‌های دولت ترامپ قصد دارند به نمایندگان جمهوری‌خواه در کنگره اطمینان خاطر بدهند که عملیاتی برای اعمال فشار علیه ایران دارند.

مطابق این گزارش، این عملیات فشار، هسته راهبرد جدیدی را تشکیل می‌دهد که مک‌مستر بعد از بررسی سیاست آمریکا  در قبال ایران تدوین کرده است. تدوین این راهبرد، در سکوت خبری صورت گرفته چرا که بیشتر منابع خبری تمرکزشان را برای تصمیم ترامپ درباره برجام متمرکز کرده‌اند.

سیاست جدید آمریکا قرار است گروه‌های تحت حمایت ایران مانند حزب‌الله لبنان و شبکه مالی حامیان آنها را هم هدف قرار دهد.

طبق ادعای پالیتیکو، این راهبرد، تمرکز ویژه‌ای روی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دارد و خواستار آن است که دولت ترامپ آن را به‌عنوان «سازمان تروریستی» اعلام کند.

پالیتیکو همچنین مدعی شده که طرح پیشنهادی مک‌مستر ابتدا با مخالفت‌هایی در داخل اعضای تیم امنیت ملی ترامپ همراه شده، اما سرانجام به‌اتفاق آرا مورد قبول قرار گرفته است.

مطابق این گزارش، در یکی از جلسات کابینه امنیت ملی، رکس تیلرسون و استیون منوشین، وزیر خزانه‌داری آمریکا با دیدگاه‌های گروه دیگری که حامی پیشنهادات مک‌مستر و جیمز ماتیس بودند مخالفت کرده خواستار اعلام پایبندی ایران به برجام شدند.

در پایان اعضای تیم امنیت ملی آمریکا به اتفاق نظر رسیدند. دو مقام آمریکایی گفتند تیلرسون با آنکه کماکان حامی صدور تأییدیه برای پایبندی ایران به برجام است بعد از مشاهده اینکه سایر مشاوران ترامپ حامی طرح مک‌مستر هستند با آنها همراه شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.