زاهدان- استاندار سیستان و بلوچستان برای تکمیل خط آهن چابهار- زاهدان ۲ میلیارد دلار از وزیر امور اقتصادی و دارایی درخواست کرد.

درخواست ۲ میلیارد دلاری استاندار سیستان و بلوچستان برای تکمیل راه‌آهن چابهار

به گزارش قدس آنلاین به‌نقل از روابط‌عمومی استانداری سیستان و بلوچستان، علی‌اوسط هاشمی در دیدار با وزیر اقتصادی و دارایی اظهار داشت: در دیدار با وزیر امور اقتصادی و دارایی درخواست کردم از محل ۵۴ میلیارد دلار وام دریافتی از کشورهای خارجی پس از برجام، حدود ۲ میلیارد دلار به منظور تکمیل راه‌آهن چابهار - زاهدان اختصاص یابد و به‌همین منظور با وزیر راه و شهرسازی و سازمان جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی نیز مذاکره کردم.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: خط راه آهن چابهار - زاهدان نقش مهمی در جلب توجه کشورهای منطقه به همکاری‌های اقتصادی و ترانزیت کالا، ترانشیپ و جابجایی مسافر، گردشگر و توسعه شبکه حمل و نقل ترکیبی سیستان و بلوچستان دارد؛ زیرساخت‌های ریلی و دریایی در چابهار به عنوان مکمل یکدیگر می‌توانند برای وزن دادن به سرمایه‌ها در مسیر اوج‌گیری نقش آفرینی کنند.

وی ادامه داد: با اتصال چابهار به خط آهن سراسری و آسیای میانه، استان به مقصد گردشگران اروپایی تبدیل می‌شود که بیانگر نقش محوری آن در پیشرفت منطقه است. اگر در بازه زمانی ۵ ساله خط آهن چابهار به موقعیت ارزشمندی از حیث تجاری و بازرگانی برسد، نقش اداره‌کل راه آهن جنوب شرق در بخش تجاری و باری رشد پیدا می‌کند.

هاشمی با اشاره به رتبه سوم استان در جذب سرمایه‌گذاری خارجی با یک میلیارد و ۸۴۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری، گفت: در ۳۷ سال پیش از دولت یازدهم ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و در ۴ سال دولت یازدهم ۱۴ هزار میلیارد تومان در استان سرمایه‌گذاری شده که نشان دهنده توجه ویژه دولت به این منطقه است.

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: ۳۳۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی ۳ نیروگاه بادی هر یک به ظرفیت ۵۰ مگاوات در منطقه «میل نادر» در شمال استان توسط بخش خصوصی و با مشارکت سرمایه‌گذاری از کشور کره، ۹۴۰ میلیون دلار برای خرید تجهیزات بندر چابهار و صرف ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای طرح آبیاری با لوله در دشت سیستان از جمله طرح‌های در دست اجرای استان است.

وی از مدیرکل راه آهن جنوب شرق خواست برنامه ۵ ساله جامع و هدفمند برای توسعه راه آهن تدوین کرده و بر اساس آن فعالیت کند و افزود: از هم اکنون برای ایجاد ایستگاه‌های راه آهن در مسیرهای ارتباطی زاهدان، چابهار و خاش با وزارت راه و شهرسازی وارد مذاکره شده‌ایم، بنابراین باید زیرساخت‌های مورد نیازتان را در درون طرح جامع مطالعاتی پیش‌بینی کنید.

هاشمی اظهار داشت: برای دور کردن خطرات ناشی از ماسه بادی و شن‌های روان در مسیر قطار زاهدان- تهران با همکاری منابع طبیعی باید نسبت به ایجاد دیواری با کاشت درختان مقاوم و سازگار با شرایط اقلیمی اقدام کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.