دیپلمات‌های غربی می‌گویند دولت‌های اروپایی بعد از ناامیدشدن از متقاعد کردن رئیس‌جمهور آمریکا برای صدور تأییدیه پایبندی ایران به برجام، برای حفظ این توافق هسته‌ای به لابی‌گری با کنگره برای جلوگیری از بازگشت تحریم‌ها علیه تهران روی آورده‌اند.

اروپایی‌ها از متقاعد کردن ترامپ درباره برجام ناامید شدند/ لابی با کنگره

به گزارش قدس آنلاین، دیپلمات‌های غربی می‌گویند دولت‌های اروپایی از متقاعد کردن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای اعلام پایبندی ایران به برجام ناامید شده‌اند و اکنون اقدامات لابی‌گری خود برای تجات این توافق هسته‌ای را متوجه کنگره کرده‌اند.  

دولت آمریکا به موجب قوانین داخلی این کشور بایستی هر ۹۰ روز یکبار گزارشی درباره پایبندی ایران به تعهداتش در برجام تقدیم کنگره این کشور کند. نشانه‌های مختلف حاکی است که ترامپ در گزارش جدید خود که بایستی تا ۱۵ اکتبر به کنگره ارائه کند قصد دارد از صدور تأییدیه پایبندی ایران به برجام خودداری کند.  

اقدام دولت آمریکا برای اعلام عدم پایبندی ایران به برجام به خودی خود این کشور را از توافق هسته‌ای خارج نمی‌کند.  طبق قوانین داخلی آمریکا، در این حالت، کنگره آمریکا از مهلتی ۶۰ روزه برای تصمیم‌گیری درباره بازگرداندن یا بازنگرداندن تحریم‌ها علیه ایران برخوردار است. در صورتی که کنگره به بازگشت تحریم‌ها رأی دهد، آمریکا از برجام خارج خواهد شد.  

روزنامه گاردین به نقل از دیپلمات‌های غربی نوشته هنگامی که ترامپ تهدید کرد که در گزارش جدید خود از صدور تأییدیه پایبندی ایران خودداری خواهد کرد،  اروپایی‌ها نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد را آخرین فرصت برای جلوگیری از این اقدام رئیس‌جمهور آمریکا برای برهم زدن توافق هسته‌ای دیدند.  

اما، آن تلاش‌ها به جایی نرسید و دولت‌های اروپایی اکنون برای نجات توافق هسته‌ای با ایران به کنگره آمریکا متوسل شده‌اند و تلاش‌های خود را به آن سمت معطوف کرده‌اند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.