نامش سیدمهدی سیدکاظم طباطبایی سیندی کربلایی است. زاده عراق، اما ایرانی تبار و اصفهانی است. به گفته خودش اکنون بیش از ۶۰سال دارد و همه این سال‌ها را در عراق و کربلا زندگی کرده است. خودش می‌گوید، کفن فروش است، اما در مغازه‌اش که ۷۰۰متر بیشتر با حرم اباعبدالله الحسین(علیه‌السلام) فاصله ندارد، همه جور تسبیح با سنگ‌های گوناگون دیده می‌شود. اهدای مُهر رایگان به زائران سیدالشهدا(علیه‌السلام)، بهانه گفت و گوی من با اوست.

بزرگ‌ترین کتابخانه «مقتل الحسین(علیه‌السلام) » در خانه مُهر فروش کربلا

قدس آنلاین- نامش سیدمهدی سیدکاظم طباطبایی سیندی کربلایی است. زاده عراق، اما ایرانی تبار و اصفهانی است. به گفته خودش اکنون بیش از ۶۰سال دارد و همه این سال‌ها را در عراق و کربلا زندگی کرده است. خودش می‌گوید، کفن فروش است، اما در مغازه‌اش که ۷۰۰متر بیشتر با حرم اباعبدالله الحسین(علیه‌السلام) فاصله ندارد، همه جور تسبیح با سنگ‌های گوناگون دیده می‌شود. اهدای مُهر رایگان به زائران سیدالشهدا(علیه‌السلام)، بهانه گفت و گوی من با اوست.

راز اهدای مُهر رایگان

... در مغازه‌اش تابلویی بر دیوار زده، با این جمله «کل ما عندنا من الحسین(علیه‌السلام) » (هرچه داریم از حسین است).

برای این گفت و گو مرا به کتابخانه‌اش دعوت می‌کند و وقتی در می‌یابد که فهمیدن علت و انگیزه‌اش از هدیه دادن تربت کربلا، مرا به گفت و گو با او ترغیب و مشتاق کرده، اول از آن چای مخصوص عراقی‌ها در استکان کمرباریک می‌ریزد و به رسم ایرانی‌ها با چای و قند از من پذیرایی می‌کند و سپس سرراست می‌رود سرِ اصلِ مطلب و می‌گوید: عربستان سعودی قرآن چاپ می‌کند و به زائران می‌دهد. من هم با خودم گفتم -هر چند کوچک- اما باید کاری برای مسلمانان در این سرزمین انجام دهم. اینجا سرزمین حسین(علیه‌السلام) است و من به اندازه ۳۰جزء قرآن مجید به زائرانش ۳۰مُهر رایگان هدیه می‌کنم.

شعاع ۲۴ کیلومتریِ عشق

از سید مهدی چگونگی تهیه مُهرها را می‌پرسم که پاسخ می‌دهد: تا شعاع ۲۴کیلومتری کربلا، خاک آن برای تهیه مهر قابل استفاده است. من این خاک را تهیه می‌کنم و به کارخانه می‌برم. آن‌ها برایم مهرها را می‌سازند و مزدشان را می‌گیرند و من هم به زائران حسین بن علی(علیه‌السلام) رایگان و به نیت فرج امام زمان(عجل‌الله تعالی فرجه) هدیه می‌دهم.

بزرگ‌ترین کتابخانه «مقتل الحسین(علیه‌السلام) » دنیا

ساختمانی چند طبقه که شکل و شمایل خانه مسکونی دارد را کتابخانه شخصی‌اش کرده و دو طبقه آن را کتابخانه کرده و بقیه را نیز برای گسترده کردن کتابخانه‌اش گذاشته است.

می گوید، ۱۲سال درس خوانده که همان دیپلم خودمان می‌شود و نه حوزه رفته است و نه دانشگاه. نصف روز را در مغازه کار می‌کند و نیم دیگر را در کتابخانه‌اش مطالعه می‌کند و کتاب می‌نویسد.

چنان که خودش می‌گوید، از ۲۰سالگی شروع به گردآوری و مطالعه کرده و حالا ۸۰هزار جلد کتاب در کتابخانه‌اش دارد که به گفته خودش حدود ۱۰۰جلد را هدیه گرفته و بقیه را با هزینه شخصی‌اش خریده است.

۵۳۳مقتل الحسین(علیه‌السلام) از سراسر دنیا

سید مهدی می‌گوید: ۲۰هزار جلد از کتاب هایم درباره امام حسین(علیه‌السلام) است و اغراق نیست اگر بگویم بزرگ‌ترین کتابخانه دنیا به عنوان «مقتل الحسین(علیه‌السلام) » را در دست دارم. من ۵۳۳ عنوان مقتل الحسین(علیه‌السلام) از سراسر دنیا گردآوری کرده‌ام.

از او می‌پرسم، چگونه کتاب‌ها را جمع آوری کرده که در پاسخ می‌گوید: مجموعه کتابی در کتابخانه‌ام دارم با نام «مخطوطات کل دنیا» که در این مجموعه فهرست، همه کتاب‌ها و کتابخانه‌های خطی نادر دنیا وجود دارد. از این مجموعه، تنها ۱۳ مورد در دنیا هست که یکی از آن‌ها در کتابخانه کفن فروش کربلاست.

دنبال تفاوت‌ها

می پرسم: در این مقاتل به دنبال چه هستید؟

می گوید: دنبال تفاوت ها.

می گویم: مگر واقعه کربلا چند بار رخ داده که در نظر نویسندگان، تفاوت وجود داشته باشد؟

می گوید: برای نمونه در مورد تاریخ ولادت امام حسین(علیه‌السلام) که همه آن را سوم شعبان می‌دانند اختلاف هایی است. برای نمونه، در دو کتاب شیخ مفید که از بزرگ‌ترین عالمان جهان تشیع است در یک جا این تاریخ پنجم شعبان سال چهارم پس از هجرت آمده و در کتاب دیگری، آخر ربیع الاول آمده است.

او ادامه می‌دهد: من در مقاتل دنبال این تفاوت‌ها هستم تا به حقیقت برسم. تاکنون بیشتر از ۷۴جلد با دست خودم در دفترهای مخصوصی که برای این کار تهیه کرده‌ام، نوشته‌ام و هنوز ولادت امام حسین(علیه‌السلام) را تمام نکرده‌ام.

یک سوم درآمد سالانه

در ادامه گفت و گو، به محرم و صفر هم اشاره می‌کنم که آیا در این ایام کار خاصی انجام می‌دهد یا خیر؟ سید مهدی می‌گوید: درآمد سالانه‌ام را پس از جدا کردن خمس آن به سه قسمت تقسیم می‌کنم. یک قسمت برای مخارج زندگی و کارگرانم کنار می‌گذارم. یک قسمت را در ماه رمضان برای خانواده‌های نیازمند و غریب هزینه می‌کنم و بخش سوم آن را در دهه اول محرم و در دو روز هفتم و دهم محرم برای اطعام هیئت‌های مذهبی هزینه می‌کنم. یعنی هر هیئت به اندازه‌ای که برای پخت غذا نیاز داشته باشد، هزینه‌اش را از من دریافت می‌کند و من هم همه آن‌ها را یادداشت می‌کنم.

دفترهای عجیب و غریب

از سیدمهدی می‌خواهم یکی از دفاتر حساب و کتاب‌های عزاداری‌اش را نشانم دهد. صفحات دفتر از این حکایت دارد که در آن سال به بیشتر از ۱۷۰هیئت کمک کرده است. بعضی صفحات رقم‌های عجیبی داشتند؛ یک تن برنج، ۱۴کیسه ۳۰کیلویی برنج، ۴۲۰کیلو برنج و...!

از او می‌پرسم: یک مغازه به این کوچکی این اندازه درآمد دارد که تنها یک سوم آن فقط به دو روز محرم اختصاص پیدا می‌کند؟

آقاسیدمهدی می‌گوید: هنوز هم پس از این همه سال نمی‌دانم امام حسین(علیه‌السلام) چطور این درآمد را برایم فراهم می‌کند و من هم واسطه میان او و عزادارانش می‌شوم و به مردم می‌رسانم.

یادگاری به وقت خداحافظی

در پایان گفت و گو از گفته‌های آقا سید منقلب می‌شوم و از او التماس دعا دارم که به من می‌گوید: قدر خودتان را به عنوان زائر حسین(علیه‌السلام) بدانید، زیرا امام رضا(علیه‌السلام) می‌فرمایند اگر زائر جدم حسین(علیه‌السلام) بداند از زیارتش چه به دست می‌آورد با پا به حریمش قدم نمی‌گذارد، بلکه خدمت ایشان زانو می‌زند. اصحاب از ایشان می‌پرسند، چه چیزی نصیب زائران اباعبدالله(علیه‌السلام) می‌شود که ایشان می‌فرمایند، کمترین چیزی که به زائر حسین(علیه‌السلام) داده می‌شود بخشش گناهان است. آقا سید ادامه می‌دهد: تاکنون شخصی نگفته است بیشترین چیزی که نصیب زائر حسین(علیه‌السلام) می‌شود چیست، بلکه به کمترین آن اشاره شده است. بیشترینش را خدا می‌داند و ارباب...

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.