قزوین- استان قزوین به دلیل نزدیکی به تهران، داشتن دشت حاصلخیز و قرار گرفتن در مسیر ارتباطی استان‌های مهم کشور در معرض تهدید زمین‌خواری و تغییر کاربری اراضی کشاورزی است و اگر در این زمینه حساس نباشیم به‌سرعت این دشت کشاورزی با ساخت‌وسازهای غیرمجاز نابود می‌شود.

اراضی قزوین آب می‌رود

قدس آنلاین-گروه استان ها: این روند تخریبی به‌گونه‌ای است که بنا بر اعلام متولیان روزانه نیم هکتار از اراضی کشاورزی در استان قزوین تغییر کاربری پیدا می‌کند.

دشت قزوین از حیاتی‌ترین مناطق کشور و قطب کشاورزی در تأمین مواد غذایی است که مقام معظم رهبری در سفر به این استان در خصوص صیانت از این دشت حاصلخیز و استراتژیک رهنمودهای ارزشمندی داشتند که وظیفه مسئولان را دوچندان می‌کند.

روند غیرمنطقی

مدیر امور اراضی استان قزوین بابیان اینکه بخشی از این زمین‌ها به‌صورت قانونی و بخشی نیز به‌صورت غیرقانونی تغییر کاربری پیدا می‌کنند بیان می‌کند: از سال ۷۴ تاکنون ۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان بدون مجوز تغییر کاربری داشته که تداوم این روند نگران‌کننده است.

از سال ۷۴ تاکنون ۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان بدون مجوز تغییر کاربری داشته که تداوم این روند نگران کننده استافلاطونی بیان می‌کند: استان قزوین دارای یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار وسعت است که ۴۸۹ هزار هکتار آن معادل ۳۰ درصد قابل‌کشت است که نشان می‌دهد همه باید برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی همت کنیم تا در آینده با چالش مواجه نشویم.

وی تأکید می‌کند: از مجموع مساحت کشور حدود ۱۲ درصد قابل‌کشت است که باید از این منابع محدود به‌خوبی استفاده کنیم که در این راستا ازآنجاکه قزوین از مناطق کشاورزی تلقی می‌شود حفظ منابع خاکی اهمیت بیشتری دارد.

وی بابیان اینکه متأسفانه روزانه نیم هکتار تغییر کاربری اراضی کشاورزی در استان قزوین را شاهد هستیم می‌افزاید: بخشی از این اراضی با صدور مجوز و به‌صورت قانونی از چرخه تولید خارج می‌شود و بخشی نیز به‌صورت غیرمجاز تغییر کاربری داده‌شده و به فعالیت‌های دیگر اختصاص داده می‌شود که تداوم این روند منطقی نیست.

وی بیان کرد: در سال جاری با فعال کردن هفت اکیپ گشت و بازرسی در قزوین دو اکیپ و هر شهرستان یک اکیپ برای صیانت از اراضی ملی اقدام شده که با راه‌اندازی سامانه ۱۳۱ تغییر کاربری به‌صورت شبانه‌روزی رصد می‌شود.

افلاطونی افزود: البته گشت‌های مشترک هم با همکاری جهاد کشاورزی، شهرداری، بخشداری،راه و شهرسازی،منابع طبیعی و آب منطقه‌ای فعال‌شده که در جلوگیری از اقدامات غیرمجاز بسیار مؤثر است.

افزایش تقاضا

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین بابیان اینکه در حال حاضر تقاضای زیادی برای تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی و باغ‌های اطراف شهرهای استان وجود دارد اظهار می‌کند: این میزان تقاضا باید آن‌ها را به شکل مناسب پاسخ داد و ساماندهی کرد.
علی فرخزاد بابیان اینکه در سه دهه اخیر، ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تغییر کاربری پیداکرده‌اند ادامه می‌دهد: توانمندی و ظرفیت‌های استان قزوین موجب شده است که بسیاری بخواهند با تغییر کاربری زمین‌ها و اراضی به سود و منفعت بسیاری دست یابند و باید در کارگروه‌های بررسی این مهم نسبت به این موضوع دقت داشت.

برخورد جدی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نیز با اشاره به اینکه درزمینهٔ تغییر کاربری اراضی برخورد جدی و قانونی می‌شود بیان کرد: استان قزوین درزمینهٔ تولید محصولات کشاورزی از ظرفیت بسیار مطلوبی برخوردار بوده که باید اقدامات جدی و ویژه‌ای در جلوگیری از تغییر کاربری اراضی صورت گیرد.

نیاز علی ابراهیمی پاک افزود: در راستای توسعه پایدار کشاورزی باید از منابع موجود در استان ازجمله خاک مرغوب، منابع آبی و شرایط آب‌وهوایی مناسب به‌طور بهینه و درست استفاده کرد.

وی گفت: استان قزوین با دارا بودن یک درصد مساحت کل کشور بیش از ۴ درصد محصولات کشاورزی را تولید می‌کند که به همین سبب نقش به سزایی در تأمین امنیت غذایی جامعه داشته و نیازمند حمایت است.

قزوین پیشتاز در تغییر اراضی

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی نیز بابیان اینکه مجوزهای کاربری غیرمجاز ‌اراضی کشاورزی در این استان نسبت به سایر کشور بیشتر است بیان می‌کند: اجرای طرح کاداستر که هدف اصلی آن مشخص شدن اراضی کشاورزی است به‌صورت مستند می‌تواند برای توسعه در بخش‌های مختلف استان مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

سیده حمیده زرآبادی اظهار می‌کند: با اجرای این طرح و مشخص شدن امور از حجم دعوی و شکایات مردمی کاسته خواهد شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.