زنجان-به دلیل شرایط جوی نامناسب و کاهش فراوان بارندگی‌ها، اغلب گندم کاران زنجانی قادر به بازدهی اقتصادی مناسب و همچنین بازپرداخت تسهیلات نیستند

دسترنج گندم کاران زنجانی نان سفره دلالان می‌شود

قدس آنلاین-گروه استان ها: هرچند خرید تضمینی گندم از سوی دولت بسیاری از کشاورزان را تشویق به تولید محصول باکیفیت کرده است  اما تأخیر در پرداخت مطالبات گندم کاران مشکلات آن‌ها را هم چنان پابرجا گذاشته است.

امسال قیمت خرید برای گندم یک هزار و ۳۰۰ تومان تعیین‌شده و بر همین اساس برخی از کشاورزان پس از برداشت، این محصول را که از محصولات استراتژیک کشور محسوب می‌شود با نرخ خرید تضمینی به دولت تحویل می‌دهند اما باوجوداین طرح حمایتی بازهم برخی از کشاورزان به دلیل بدهی و معوقات ترجیح می‌دهند تا دسترنج خود را به قیمت کمتری و به دلالان بفروشند.

متأسفانه باوجوداینکه قیمت خرید گندم از کشاورز از سوی دلال ۹۰۰ تا یک هزار تومان است اما بازهم بسیاری از کشاورزان نقد را به نسیه ترجیح داده و محصول خود را به دلالان می‌فروشند.

ضرر دوجانبه

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان زنجان در این رابطه می‌گوید: با بازدیدی که از مراکز خرید به‌عمل‌آمده است، بالای ۶۰ درصد از گندم توسط واسطه خریداری و به دولت فروخته می‌شود.

علی خان‌محمدی با اشاره به اینکه خرید گندم با افت بالاتر از دولت به نفع کشاورز و دولت است، افزود: اتفاقی که رخ می‌دهد این است که واسطه‌ها گندم بی‌کیفیت و باکیفیت را خریداری و پس از مخلوط کردن آن به دولت می‌فروشد که این امر موجب ضرر دوجانبه کشاورز و دولت می‌شود و سود آن به جیب واسطه می‌رود.

وی اظهار می‌کند: اگر دولت حمایت نکند، به‌نوعی بخش خصوصی وارد عمل خواهد شد.

خان محمدی با اشاره به اینکه در فصل خریدوفروش کشاورز با توجه به اینکه بدهکار است به دنبال فروش محصول است و از آن‌طرف خریدار به دنبال خرید می‌افزاید: اگر دولت وارد عمل نشود بخش خصوصی وارد عمل خواهند شد.
وی ادامه داد:  مسئولان باید فکری کنند که گندم را از کشاورز خودشان با افت مفید باقیمت بالاتر بخرند و کاری نکنند که دلالان یا واسطه‌ها جلو بیایند و خرید کنند.

 مدیرعامل غله

مدیرعامل شرکت غله استان زنجان با زدن مهر تائید بر روی این موضوع ابراز می‌کند: طبق برآورد شاید ۱۰ درصد از گندم دستخوش دلالی و واسطه‌گری می‌شود و بقیه توسط خود کشاورز تحویل سیلوها یا مراکز خرید می‌شود.

محمد ایزدی اظهار می‌کند: البته خرید گندم از گندم کاران بر اساس شماره ملی انجام می‌شود و لذا در زمان خرید میزان خرید با میزان ابراز قبلی تطبیق داده می‌شود که همین امر میزان دلالی را کاهش می‌دهد.

وی بابیان اینکه بابیان اینکه برخی از واسطه‌گران را کشاورزان تشکیل می‌دهند  ادامه می‌دهد: در حال حاضر گندم با ۳ نرخ خریدوفروش می‌شود، یک نوع ۶۶۵ تومان به کارخانه‌ها تولید آرد برای نان یارانه‌ای فروخته می‌شود، گندمی باقیمت ۹۰۳ تومان در بورس به فروش می‌رسد و گندمی را نیز دولت با نرخ ۱۳۰۰ تومان از کشاورزان گندم‌کار خریداری می‌کند که این‌ها همگی مشکل‌ساز است.

کشاورزان خرد

وی ادامه می‌دهد: این موضوع نه‌تنها در خریدهای بورسی بلکه در خریدهای غیر بورسی نیز ممکن است وجود داشته باشد، در برخی موارد کشاورزان ضعیف به خاطر همین تأخیر در پرداخت‌ها مجبور می‌شوند تا گندم را به‌صورت نقد و باقیمت پایین به یکسری دلال بفروشند در مواردی کشاورز به دلیل نیاز چاره‌ای جز این کار ندارد.

مدیرعامل شرکت غله استان زنجان با اشاره به این موضوع که کشاورزان بزرگ قدرت ریسک بالاتری دارند به سمت فروش گندم به دلالان نمی‌روند ادامه می‌دهد: اما قبول داریم که کشاورزان خرد برای برآورده کردن نیازشان به سراغ دلالان یا علافان می‌روند.

وی یادآور می‌شود: البته باید اذعان داشت این حمایتی که اکنون با پرداخت رقم بالاتر از قیمت جهانی به کشاورزان( اما با ماه‌ها تأخیر در پرداخت مطالبات) انجام می‌شود برای کشاورز جذاب نیست و در برخی موارد ما می‌بینیم که هزینه‌ها با درآمد کشاورز سربه‌سر شده است.

ایزدی پیشنهاد می‌دهد: بهتر است دولت همان ۹۰۰ تومان(قیمت جهانی گندم) را به‌صورت پول نقد پرداخت کند و ۴۰۰ تومان الباقی را در قالب مکانیزاسیون و خدمات ازجمله هزینه شخم، بذر، سم، کود، کمباین و حمل‌ونقل پرداخت کند.

کاهش گندم

وی همچنین عنوان می‌کند: به دلیل خشک‌سالی و بارش‌های خیلی ضعیفی که در پاییز سال گذشته داشتیم امسال سطح سبز پایین آمده بود، عمده گندم تولیدی استان زنجان گندم دیم است و کمتر از ۲۰ درصد اراضی ما آبی هست و در سال‌هایی که با خشک‌سالی مواجه باشیم سطح سبز پایین می‌آید.

ایزدی عنوان می‌کند: در بحث گندم، آرد و نان اعتقاددارم که دولت باید روزی روال کنونی را تغییر داده و برنامه به شکل عرضه و تقاضا اجرا شود یعنی ما شاهد آزادسازی باشیم و اگر قرار است یارانه‌ای نیز پرداخت شود به نحوی دیگر باشد.

سوتیتر//واسطه‌ها گندم بی‌کیفیت و با کیفیت را خریداری و پس از مخلوط کردن آن به دولت می‌فروشد که این امر موجب ضرر دو جانبه کشاورز و دولت می‌شود و سود آن به جیب واسطه می‌رود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.