در حالی کارشناسان ونمایندگان مجلس به روند خصوصی سازی شرکت‌های دولتی در۱۶ سال اخیر انتقاد جدی دارندکه رئیس سازمان خصوصی سازی دراظهار نظری عجیب، بدون اینکه نسبت ابهامات برخی از واگذاری‌ها پاسخ دهد، این بار به سراغ سهام عدالت رفته ونسبت به بدهکاری مردم به غیر از دو دهک نخست هشدار داده است!

گروکشی دولت با سهام عدالت

در حالی کارشناسان  ونمایندگان مجلس به روند خصوصی سازی شرکت‌های دولتی در ۱۶ سال اخیر انتقاد جدی دارندکه  رئیس سازمان خصوصی سازی دراظهار نظری عجیب، بدون اینکه نسبت  ابهامات برخی از واگذاری‌ها پاسخ دهد، این بار به سراغ سهام عدالت رفته ونسبت به بدهکاری مردم به غیر از دو دهک نخست  هشدار داده است!

پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: اگر مشمولین بقیه سهام خود تا یک‌میلیون تومان را نپردازند، تنها به‌اندازه همان میزان کنونی سهام خود سود دریافت می‌کنند و باقی سهام پس از اتمام مهلت مقرر (پایان مهرماه) به مالکیت دولت خواهد رسید!

*نگرانی ۵۰ میلیون سهامدار

نزدیک به ۵۰ میلیون سهامدار عدالت تاکنون بیش از ۱۰ سال است که سود دریافت نکرده‌اند وحالا بعداز وعده‌های مکرر و سال‌ها انتظار ابتدا بدهکار می‌شوند و بعد به آن‌ها گفته می‌شود، در صورتی که  بقیه سهام خود تا یک‌میلیون تومان را نپردازند، نه تنها سود کامل دریافت نمی‌کنند بلکه باقی سهام به مالکیت دولت درخواهد آمد! شاید این اظهارات رئیس سازمان خصوصی  بیش از اینکه عملیاتی شود تنها نوعی هشدار به مردم باشد تابدهی خود را پرداخت کنند، اما  به نظر می‌رسد این اظهارنظر بدترین راه حل برای وادار کردن مردم به  پرداخت بدهی به دولت باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، حتی طبقه متوسط  و پایین جامعه که سهامدار سهام عدالت هستند توان پرداخت بدهی ۴۶۸ هزار تومان برای هر سهم را ندارند، بویژه برای یک خانوار چهار نفره رقم بدهی درحدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می‌شود؛ شاید بهتر بود که رئیس سازمان خصوصی عنوان می‌کرد که درصورت نپرداختن بدهی باز باید مردم سال‌ها صبر کنند که از محل سود شرکتها بدهی آن‌ها به دولت پرداخت شود.

اما طبق گزارشی که تسنیم به آن پرداخته  است، پورحسینی با ابراز اینکه «از ابتدا نیز قرار بود شروع پرداخت‌ها از اواخر شهریورماه باشد، نه‌اینکه ما در آن تاریخ تمام سود سهام را به همگی پرداخت کنیم» تأکید کرده است!   پرداخت‌ها ممکن است تا پایان فروردین سال ۹۷ طول بکشد!

وی با بیان اینکه سود کنونی سهام عدالت بین ۱۳ تا ۱۵ درصد بوده است و برای سال مالی آینده ممکن است این مقدار افزایش و یا کاهش یابد، گفت: اگر مشمولین بقیه سهام خود تا یک‌میلیون تومان را نپردازند، تنها به‌اندازه همان میزان کنونی سهام خود سود دریافت می‌کنند و باقی سهام پس از اتمام مهلت مقرر (پایان مهرماه) به مالکیت دولت خواهد رسید!

*نامه  دونماینده به رئیس‌جمهور برای توقف پرداخت سود

نگرانی دربحث مالکیت سهام عدالت به سود نقدی آن نیز سرایت کرده است و محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی و غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون بودجه مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار جلوگیری از پرداخت سود سهام عدالت از سوی دولت به‌صورت نقدی شدند.

به گزارش خانه ملت، محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی و غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون بودجه مجلس، در نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار جلوگیری از پرداخت سود سهام عدالت از سوی دولت به‌صورت نقدی شدند.

دراین نامه تأکید شده است: احتراماً با عنایت به تصمیمات اخیر دولت در ارتباط با پرداخت سود سهام عدالت، به استحضار می‌رساند همان‌گونه که مستحضرید در شرایط کنونی کشور که تجهیز منابع برای اقتصاد ملی ضروری‌ترین موضوع محسوب می‌گردد، این اقدام در عمل بجز اتلاف منابع ملی چیزی به‌دنبال نخواهد داشت. به‌ازای هر نفر دارنده سهام عدالت در سال جاری، ماهیانه بین ۳۰۰۰ تا ۹۰۰۰ هزار تومان تعلق خواهد گرفت. با توجه به عدم تأثیر این سود پرداختی در افزایش قدرت خرید خانوار، پرداخت این سود بجز اتلاف منابع ملی، هیچ اثری را برای مردم و دولت در بر نخواهد داشت.

با عنایت به شرایط فوق، پیشنهاد می‌گردد به‌جای پرداخت سود نقدی غیرمؤثر در پرداخت قدرت خرید خانوار، نسبت به واگذاری اصل سهام، اقدام و انتفاع ناشی از پرداخت سود در قالب افزایش قیمت سهام به افراد منتقل گردد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.