کلنگزنی‌های پی درپی که سبب ژست مدیران طی دهه‌های اخیر شده بود، حالا۴۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه بلاتکلیف روی دوش اقتصاد بی‌رمق کشور گذاشته است.

بهره برداری از برخی پروژه های عمرانی بیش از۱۰ سال طول می‌کشد!

قدس آنلاین- این طرح‌ها که با همه هیاهوهای موجود، هنوز۷۰ هزار فقره آن کامل نشده است، قرار بود مشکل بیکاری را حل و باعث رونق اقتصادی شود که نشد.  خیلی از این طرح‌ها در مرحله کلنگی شدن قرار دارند، ولی این معضل باری است که روزی باید برداشته شود! اما با این شرایط سخت درامد چگونه می‌توان بر این مهم غلبه کرد؟ نماینده مردم اصفهان در مجلس در این باره گفته است که با توجه به شرایط اقتصادی موجود باید هزینه‌های جاری کشور کاهش پیدا کند تا پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی به سرانجام برسند.  

اما حمیدرضا حاجی بابایی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با اشاره به اظهارات نوبخت درباره طرح‌های عمرانی، تصریح کرده است: نوبخت تأکید کرد که براساس برنامه ششم و بودجه سال ۹۶، حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از بودجه‌های عمرانی باید از طریق دولت تأمین شود، این در حالی است که بخش قابل توجهی از اعتبارات بودجه را بخش جاری و هزینه‌ای می‌بلعد.

وی با بیان اینکه براساس اظهارات نوبخت تأمین ۳۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از بودجه عمرانی از طریق انتشار اوراق و اسناد خزانه پیش‌بینی شده است، می‌گوید: تا قبل از پایان مهرماه حدود ۳۶ تا ۳۷ هزار میلیارد تومان دیگر از بودجه‌های عمرانی توزیع می‌شود.

*واکنش معاون سازمان برنامه و بودجه

غلامرضا شافعی معاون معاون امور فنی و توسعه امور زیربنایی سازمان برنامه و بودجه که معتقد است برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام در کشور حداقل ۱۰ سال زمان و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است در پاسخ به خبرنگار ما درباره علت نیمه تمام ماندن ۷۰ هزار پروژه عمرانی در کشور می‌گوید: همواره باید پروژه‌هایی داشته باشیم که در حال ساخت و ساز باشند، پس نفس اینکه بگوییم پروژه نیمه تمام، این به خودی خود نه عیب است نه حسن است، یک کاری شروع می‌شود یک زمانی دارد که باید طی آن به اتمام برسد ولی اشکال آنجاست که  برخی پروژه‌های نیمه تمام کشور در بخش دولت و عمومی و حتی خصوصی بیش از آنچه باید به درازا می‌انجامد و با سرعت کافی پیش نمی‌روند، این پروژه‌ها محل اشکال هستند.

معاون معاون امور فنی و توسعه امور زیربنایی سازمان برنامه و بودجه می‌افزاید: در مورد علت اصلی نیمه تمام بودن پروژه‌ها در بخش دولتی عمده علت‌ها بی‌پولی است و آن هم غالباً ناشی از این است که آن پروژه‌ها را نباید در آن زمان شروع می‌کردند، یعنی دلایل اقتصادی نداشته و بیشتر دلایل سیاسی اجتماعی داشته است و توجه نشده که این مقدار پروژه که کلنگ می‌خورد متناسب با امکانات مالی و نیروی انسانی کشور هست یا نیست.

شافعی در پاسخ به اینکه اتمام برخی از پروژه‌ها قدیمی و مربوط به چند دولت گذشته، آیا هنوز توجیه اقتصادی برای کشور دارد، می‌گوید: پروژه‌هایی هست که اسمشان پروژه‌های عمرانی است ولی ماهیت عمرانی ندارند، این‌ها خیلی طولانی‌تر هستند و نمی‌شود از روی آن قضاوت کرد، ولی پروژه‌های عمرانی نیز هستند  که انتظار هست سه ساله یا چهارساله تمام شوند ولی تا ۱۴ سال طول کشیدند، این‌ها عیب دارد و این ابهام که شما می‌گویید در مورد آن‌ها صدق می‌کند، وقتی پروژه سه ساله  بیش از ۱۰ سال طول کشیده و در موعد مقرر به بهره برداری نرسیده، در واقع آن منابع اولیه که برای این کار تزریق شده مستهلک شده و آن پروژه نیز ممکن است از توجیه اقتصادی و فنی خودش افتاده باشد.

*واگذاری به بخش خصوصی

حسن حسینی شاهرودی عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس هم معتقد است در شرایط کنونی که دولت در تأمین اعتبار تملک دارایی‌ها با مشکل روبه‌روست، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام باید به بخش خصوصی واگذار شود.

به گفته وی قرار است کمیته‌ای تشکیل ‌شود و پروژه‌ها را رصد ‌کند تا  پروژه‌هایی که قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را دارند کارشناسی شده و میزان هزینه‌هایشان برآورد و مشخص شود این هزینه همراه با سود معقول سالانه چه مقدار می‌شود و طی چه مدت بازپرداخت داشته و مستهلک می‌شود.

آن طور که نماینده مردم شاهرود در مجلس می‌گوید، دولت در حقیقت می‌تواند بهره‌برداری لازم را در طول یک زمان خاص سه یا پنج ساله و یا کمتر و بیشتر از این پروژه داشته باشد و سپس آن را واگذار کند، البته مالکیت آن همچنان با دولت است و بهره‌برداری ازسوی بخش خصوصی انجام می‌شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.