کرمان - استاندار کرمان وضعیت روستاها و روستانشینی در استان کرمان و کشور و همچنین چالش های اساسی پیش روی توسعه و پیشرفت را تبیین و تشریح کرد.

زیرساخت های لازم توسعه در روستاهای استان کرمان فراهم شده است

به گزارش قدس آنلاین به نقل ازروابط عمومی استانداری، علیرضا رزم حسینی صبح شنبه در چهارمین همایش ملی «روز روستا و عشایر» که با حضور معاون اول ریاست جمهوری و با رویکرد نخبگان روستایی، ظرفیت پنهان توسعه و پایدار روستایی در سالن اجلاس سران پایتخت برگزار شد؛ به شاخص های سکونتگاهی روستایی استان کرمان با ۵۸ بخش، ۱۵۱ دهستان و ۵ هزار و ۱۷۷ روستا و آبادی دارای سکنه اشاره کرد و یادآورشد: نسبت جمعیت شهری استان کرمان به جمعیت روستایی ۴۱ درصد است و این در حالیست که متوسط جامعه روستانشین ۲۱ شهرستان استان کرمان از میانگین کشوری بالاتر می باشد.

استاندار کرمان در ادامه بروکراسی نظام اداری و ناکارآمدی آن، تمرکزگرایی در نظام اداری کشور، قوانین و مقررات مزاحم، دولتی شدن توسعه و عدم توجه لازم به بخش غیردولتی، اختلاف و چالش های سیاسی، عدم تعادل های منطقه ای در سطح کشور و استان و عدم انسجام دستگاه های اجرایی و ارکان حکومت را از چالش های اساسی پیش روی توسعه و پیشرفت کشور دانست.

رزم حسینی بر ضرورت تعریف الگوی مدیریتی و اجرایی با کارکرد استانی و منطقه ای تاکید و خاطرنشان کرد: در قالب منشور همدلی، همگرایی و وفاق اجتماعی و سیاسی خوبی بر محور ولایت و توسعه و مشی اعتدالی دولت در استان کرمان تدوین و میثاق نامه ای به امضاء رسید.

وی با اشاره به اینکه همدلی، وحدت و کنار گذاشتن دعواهای سیاسی می تواند توسعه پایدار را در مناطق ایجاد کند، تصریح کرد: در این راستا مدل مثلث توسعه اقتصادی به عنوان الگوی مدیریتی برای ایجاد وفاق و همگرایی لازم تدوین شد و توانست ارکان حکومت را برای توسعه استان دور هم جمع نماید.

وی گفت: انعقاد بیش از ۷۵ هزار میلیارد تومان تفاهم نامه سرمایه گذاری در قالب هزار و ۳۵۹ طرح از دستاوردهای الگوی مثلث توسعه اقتصادی در استان کرمان بوده است.

رزم حسینی با تاکید براینکه الگوی مثلث توسعه اقتصادی توانست گسترش فرهنگ کار جمعی و احترام به خرد جمعی، تامین بستر مناسب جهت مشارکت مردمی در طرح های اقتصادی، تسهیل و تسریع در روند جذب سرمایه گذاری و تقویت فرهنگ توسعه را ایجاد نماید، افزود: در حال حاضر بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان در قالب هزار و ۱۸۰ طرح سرمایه گذاری اجرایی شده و بالغ بر ۲۷ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است.

وی با اشاره به فراهم نمودن زیرساخت های لازم توسعه در روستاهای استان، بر تقویت اقتصاد روستایی تاکید کرد و گفت: در مهر ماه سال ۹۳ برای نخستین بار  در کشور، توسعه شهرستان قلعه گنج طی تفاهم‌نامه‌ای به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی واگذار و این تفاهم نامه به امضای وزاری کشور، نیرو، کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت رسید.

وی یادآورشد: بیش از ۱۰۰ صندوق خرد مالی توسعه روستایی با عضویت ۱۴ هزار و ۹۲۱ نفر در شهرستان قلعه گنج راه اندازی شده و تاکنون ۴ هزار و ۹۴۵ فقره وام به اعضا اعطا شده است.

استاندارکرمان کاهش ۷۰ درصدی نرخ جرائم، کاهش نرخ بیکاری از ۲۶ درصد در سال ۹۰ به ۷ درصد در سال ۹۵ و کاهش میزان افراد مبتلا به مواد مخدر را از جمله ثمرات الگوی اقتصاد مقاومتی در شهرستان قلعه گنج نام برد و گفت: کارآمدی و کارنامه درخشان این الگو موجب شده است تا شهرستان قلعه گنج امروز به مقصد گردشگری داخلی و خارجی تبدیل شود.

رزم حسینی با تاکید بر تعمیم مدل شهر نمونه اقتصاد مقاومتی قلعه گنج به کل استان با استفاده از توان و ظرفیت بخش غیردولتی، افزود: اقدامات توسعه ای صندوق قرض الحسنه رسالت به عنوان معین اقتصادی بخش گلباف شهرستان کرمان موجب شده است که در این منطقه برای ۱۴۰ نفر اشتغال مستقیم و ۵۰۰ نفر شغل غیرمستقیم ایجاد شود.

وی بر ضرورت حضور نخبگانی همچون «زهرا نعمتی» دارنده دو دوره مدال طلا پارالمپیک و جلب مشارکت آنان در امر توسعه تاکید کرد و یادآورشد: الگوی ساماندهی روستاهای استان کرمان در ۲۳ روستای شهرستان رودبار جنوب با جمعیتی بالغ بر ۳ هزار نفر در راستای ماده ۲۷ قانون برنامه ششم توسعه کلید خورده است.

استاندار کرمان یکپارچگی حداکثری فعالیت ها و برنامه های عمران و توسعه روستایی و ایجاد یکپارچگی برنامه‌ریزی و ارائه خدمات و طرح های روستایی را از اهداف الگوی ساماندهی روستایی در استان کرمان دانست.

رزم حسینی افزود: شناسایی روستاهای غیراقتصادی، شناسایی بافت های فرهنگی، اجتماعی و طایفه ای منطقه ای، جلب مشارکت داوطلبانه مردم، توجه به معیشت پایدار ساکنین دهکده امید با توجه به قرار گرفتن بر مسیر جدید جاده جاسک-ریگان و مشارکت فعال اهالی در احداث دهکده امید و ساماندهی توجه به بافت بومی منطقه در این الگو مورد توجه قرار گرفته است.
وی از افزایش ۲.۴ واحد درصدی نرخ مشارکت اقتصادی استان کرمان طی دولت یازدهم خبر داد و یادآورشد: عملکرد استان کرمان در ایجاد اشتغال طی سال ۹۵ با عنوان یک شاخص کلان نشان دهنده کارایی مدل ها و الگوهای ارائه شده در دولت است.
گفتنی است، در ادامه این همایش یکروزه، با حضور جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، ابوالفضل رضوی معاونت توسعه امور روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، استاندار کرمان و جمعی از مسئولین، از پایگاه جامع آمار و اطلاعات آبادی‌های کشور بهره برداری شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.