یکی از مراجع تقلید شیعیان گفت: باید گزارش فعالیت‌های علمی و پژوهشی مراکز حوزوی اطلاع‌رسانی شود تا همه بدانند و این ریا نیست بلکه موجب تشویق آنها می‌شود.

فعالیت‌های مراکز حوزوی اطلاع‌رسانی شود/ برتری عالم بر عابد

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در گردهمایی مراکز حوزوی تحت اشراف این مرجع تقلید که پیش از ظهر شنبه در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، اظهار داشت: گزارش‌های خوبی از فعالیت‌های بخش‌ها و مراکز مختلف این مدرسه علمیه ارائه شده است که جای تشکر و قدردانی دارد.

وی با بیان اینکه حوزه علمیه قم بزرگ‌ترین مرکز حوزوی دنیا هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت است، گفت: باید گزارش فعالیت‌های علمی و پژوهشی حوزویان اطلاع رسانی شود تا همگان از آن‌ها با خبر شوند.

این استاد برجسته حوزه افزود: اطلاع رسانی فعالیت‌های صورت گرفته موجب می‌شود تا عده‌ای بر خلاف تصورشان که شیعه در گوشه و انزوا فعالیت دارد، دریابند این‌گونه نیست و شیعه در متن فعالیت‌های اساسی قرار دارد و علما و فضلای شیعه با قدرت مشغول فعالیت‌های علمی و پژوهشی هستند.

وی تصریح کرد: در همین مدرسه امام کاظم(ع) چه سخنرانی‌ها، جلسات، گردهمایی‌ها و دروس مختلف برگزار شده است که باید خبر رسانی شود تا همگان مطلع شوند در چنین مراکزی چه می‌گذرد.

آیت الله مکارم شیرازی بر ضرورت اطلاع رسانی فعالیت‌های مراکز حوزوی تأکید کرد و افزود: این موضوع ریا نیست و باید صورت بگیرد که موجب تشویق دیگران خواهد شد.

قرآن کریم عبادت را هدف نهایی آفرینش ذکر می‌کند

وی در ادامه با بیان اینکه قرآن کریم عبادت را هدف نهایی آفرینش ذکر می‌کند ولی در روایت به برتری عالم بر عابد اشاره شده است، گفت: بر طبق حدیث نبوی «فَضلُ العالِمِ عَلَی العابِدِ کفَضلِ القَمَرِ عَلی سائرِ النُّجومِ لَیلَةَ البَدرِ»، برتری عالم بر عابد، مانند برتری ماه شب چهارده است بر دیگر ستارگان.

این مفسر قرآن کریم به احادیث دیگری اشاره کرد و افزود: «رَکعَتانِ یُصَلّیهِما العالِمُ أفضَلُ مِن ألفِ رَکعَةٍ یُصَلّیها العابِدُ»، دو رکعت نمازی که عالم می‌گزارد، برتر از هزار رکعت نمازی است که عابد می‌خواند.

آسیب‌هایی که عالمان را تهدید می‌کند

وی با اشاره به اینکه هر اندازه علم و مقام بالاتر برود آسیب‌هایی را به همراه دارد، تأکید کرد: توجه به دنیا و علم بدون عمل از جمله این آسیب‌ها است و روایت است که دوزخیان از بوی تعفن عالم بی عمل ناراحت‌ هستند.

آیت الله مکارم شیرازی غرور را آسیب دیگری دانست که ممکن است گریبان عالم را بگیرد و گفت: غرور شیطان موجب شد تا از آن مقام ساقط و منفور اولین و آخرین شود.

وی افزود: امیدوارم شما طلبه‌ها و سربازان امام زمان(عج) گام‌های بلندی را بردارید و در روز قیامت سربلند باشید.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.