از مجموع ۶۸۰ مرکز نگهداری اطفال بی سرپرست و بدسرپرست کشور ۶۴۰ مرکز توسط تشکل‌های غیر دولتی و خیریه‌ها اداره می‌شود.

آمار خرید و فروش کودکان اغراق آمیز است

قدس آنلاین- از مجموع ۶۸۰ مرکز نگهداری اطفال بی سرپرست و بدسرپرست کشور ۶۴۰ مرکز توسط تشکل‌های غیر دولتی و خیریه‌ها اداره می‌شود.

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با بیان این مطلب به خبرنگارما درخصوص وضعیت امنیت اطفال یادشده تأکید کرد:این افراد برای انجام فعالیت خود از محل فیلترهای گزینشی گذشته‌اند و اینطور نیست که به سادگی این مراکزمجوز بدهند. حال آنکه پیش از انقلاب این اطفال در مراکز ۳۰۰ نفری و اردوگاهی نگهداری می‌شدند. درحال حاضر نیز سیاست ما بر کوچک سازی مراکز نگهداری است زیرا با این روش میزان خدمات و نظارت‌ها افزایش پیدا می‌کند. از این رو بنابر طرح هایی که در آینده پیش رو داریم سعی شده جمعیت مراکز نگهداری را به زیر ده تا ۵ کودک  برسانیم.

وی در زمینه ضرورت تصویب لایحه حمایت از حقوق کودکان خاطرنشان کرد: قانون لایحه حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست ده سال است که بلاتکلیف مانده وتا امروز دو مجلس برای تصویب آن سپری شده ولی همچنان بی نتیجه مانده است.

وی افزود:درحال حاضر ۸۰ درصد کودکان خیابانی دارای والدین وخانواده هستند اما درهمین خانواده‌ها امکان خشونت و آزار به اطفال وجود دارد اما هیچ قانونی برای جرم انگاری این قضیه وجود ندارد. در واقع حتی اگر قضات بخواهند یا بهزیستی بخواهد این اطفال را که مشکلات آنان محرز شده از خانواده‌ها جدا کند بازهم امکان این مسئله وجود ندارد. همچنین اجرایی شدن قوانین چند سالی زمان می‌برد. چنانکه چندسالی است واگذاری اطفال بد سرپرست براساس قانون مصوب ۱۳۹۲ به عنوان فرزند خوانده تأیید شده اما هنوز در اجرای آن با مشکلاتی مواجه هستیم.

دکتر محمد نفریه با بیان این که عنوان بازار سیاه فروش کودک عنوانی ژورنالیستی است در حاشیه راه‌اندازی زائر سرای امام رضا (ع) گفت:هرچند نمی‌توان وجود آسیب‌های اجتماعی را انکار کرد اما به طور قطع نمی‌توان اظهار کرد که میزان خرید و فروش کودکان چقدر است و درچه مناطقی بیشتر مشهود است. البته طی جلساتی که در نهاد ریاست جمهوری و بازدیدهای از مناطق متعدد همانند دروازه غار و محله هرندی انجام شد می‌توان گفت در ارائه این آمار گاه شاهد اغراق‌هایی بوده‌ایم. چراکه با تغییر قوانین فرزند خواندگی میزان واگذاری اطفال به خانواده‌های جایگزین در سال‌های اخیر رشد بسیاری داشته زیرا این مقوله در بین خانواده‌ها پذیرفته شده است. بنابر قانون فرزند خانوادگی مصوب ۱۳۵۳ تنها فرزندان بی‌سرپرست به فرزند خواندگی واگذار می‌شدند در حالی که با اصلاح این قانون و تصویب آن در سال ۱۳۹۲ علاوه بر اطفال بی‌سرپرست؛ کودکان بد سرپرست نیز شرایط واگذاری را دارند. البته مهمترین مسئله در هرگونه واگذاری‌ها منافع عالی کودک است.

وی  با اشاره  به این که در سال‌های اخیر فرزند خواندگی ۵۰ درصد رشد داشته، افزود: باگذشت دوسال از اجرای این قانون هنوز قضات برای واگذاری کودکان بدسرپرست سخت می‌گیرند زیرا باید حکم به خلع ید والدین اصلی  بدهندکه این مسئله دشوار است. درحالی که هرقدرتعامل‌ها بیشتر و روند واگذاری اطفال به اشکال مختلف همانند فرزند خواندگی تسهیل شود از موارد غیرقانونی واگذاری اطفال پیشگیری خواهد شد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.