شهرکرد-مدیرکل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: ایران رتبه نخست مصرف آب های زیرزمینی را دارد که بیش از ۷۰ درصد منابع آب زیرزمینی کشور مصرف شده که این موضوع در آینده برای کشاورزی مشکلاتی به وجود خواهد آورد.

بهره وری بیش از حد از آب های زیرزمینی تهدیدی برای کشاورزی است

علی محمدی مقدم در گفت و گو با قدس انلاین اظهار داشت: منابع طبیعی یک ثروت ملی است که به صورت طبیعی در اختیار بشر قرار گرفته که اگر به طور صحیح و اصولی از این منابع استفاده شود نه تنها تمام شدنی نیست بلکه قابل توسعه و احیا خواهد بود که یکی از اولویت های اصلی جامعه امروزی بحث توجه به حفظ محیط زیست و منابع طبیعی می‌باشد که این مهم با مشارکت های مردمی تحقق می‌یابد.

وی با بیان اینکه هدف شعار اقتصاد مقاومتی تولید باید با حفظ منابع طبیعی از جمله خاک و اب صورت بگیرد گفت: حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست بر عهده همه مردم جامعه می‌باشد اما متاسفانه بهره برداری های بی رویه در استان چهارمحال و بختیاری انجام می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: ایران رتبه نخست مصرف اب های زیرزمینی را دارد که بیش از ۷۰ درصد منابع آب زیرزمینی کشور مصرف شده که این موضوع در آینده برای کشاورزی مشکلاتی به وجود خواهد آورد.

محمدی مقدم یادآور شد: از ۱۱ دشت در چهارمحال و بختیاری به سبب بهره برداری های بی رویه از منابع زیر زمینی هشت دشت ممنوعه اعلام شده و سه دشت دیگر نیز در حال ممنوعه شدن است و همچنین افت اب های زیر زمینی تا ۲۴ متر رسیده است.

وی تاکید کرد: اعتبارات در بخش تملک از ۸۰۰ میلیون تومان سال گذشته به پنج میلیارد تومان رسیده که باید به بخش آبخیزداری و ابخوان داری توجه ویژه ای شود.

 مدیرکل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: با توجه به بحران آب و خشکسالی در استان کشاورزان باید به رعایت الگوی کشت توجه ویژه داشته باشند که با همکاری مسئولین مربوطه تغییر الگوی کشت و کشت گیاهان دارویی به صورت دیم در بخش منابع زیرزمینی صرفه جویی و سبب افزایش درامد کشاورزان خواهد شد.

محمدی مقدم افزود: اگر ساخت و سازهای غیرقانونی در مراتع صورت بگیرد باید در این خصوص پرونده تخلف تشکیل و نسبت به تخریب اقدام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.