ماجرای ادغام آموزش پزشکی در وزارت علوم، موضوع جدیدی نیست و بارها مطرح شده اما تصویب نشده است. آموزش پزشکی در سال ۱۳۶۴ در حالی به وزارت بهداشت پیوست که بنا به گفته کارشناسان یکی از دلایل آن کمبود نیروی انسانی و نیاز کشور به کادر درمانی در آن زمان بود

آیا یکپارچگی نسخه درمان آموزش عالی است؟

قدس آنلاین- ماجرای ادغام آموزش پزشکی در وزارت علوم، موضوع جدیدی نیست و بارها مطرح شده اما تصویب نشده است. آموزش پزشکی در سال ۱۳۶۴ در حالی به وزارت بهداشت پیوست که بنا به گفته کارشناسان یکی از دلایل آن کمبود نیروی انسانی و نیاز کشور به کادر درمانی در آن زمان بود، نیازی که با افزایش چند برابری ظرفیت پزشکی و توسعه دوره‌های نوین پزشکی و دانشگاههای علوم پزشکی برطرف شد. طرح ادغام در سال ۸۵ یکبار در مجلس مطرح شد ولی با مخالفت اکثر اعضای کمیسیون بهداشت و درمان و نمایندگان مجلس فرصت رأی‌گیری در صحن علنی نیافت.  

موافقان معتقد بودند که این کار باعث افزایش سطح آموزش می‌شود چون وزارت بهداشت منابع و وقت ندارد که هم سلامت مردم را تضمین کند و هم آموزش بدهد اما مخالفان، آموزش پزشکی را یک امر تخصصی می‌دانستند که هیچ کس به جز وزارت بهداشت نمی‌تواند آن را انجام دهد.

صبح دیروز در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها در دانشگاه تهران، بار دیگر این موضوع با گلایه‌های وزیر بهداشت به میان کشیده شد. حسن قاضی زاده‌هاشمی ‌ضمن انتقاد از توجه ناکافی به وزارت بهداشت در حوزه آموزش عالی، تأکید کرد توجه ناکافی در حوزه آموزش عالی به وزارت بهداشت، باعث شده دانشگاه‌های علوم پزشکی متناسب با جایگاه علمی‌ خود از منابع انسانی و مالی برخوردار نباشند.

رئیس دانشگاه تهران نیز خواستار تجدید نظر در تفکیک و ادغام آموزش پزشکی و آموزش عالی شد.

 اقتضائات دهه ۶۰

معاون آموزشی وزارت علوم که از موافقان این ادغام است، گفته بود جمعیت دانشجویی پزشکی در سال ۱۳۹۵ تقریباً ۲۴۷ هزار نفر بوده و این در حالی است که این جمعیت در رشته‌های غیرپزشکی ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر می‌شود، در واقع سه درصد کل جمعیت کشور در دانشگاه‌های زیر مجموعه وزارت بهداشت قرار دارند.

به گفته مجتبی شریعتی نیاسر، وزارت بهداشت که مأموریت بهداشت، درمان و پیشگیری را برعهده دارد در حال حاضر گرفتار آموزش سه درصد جمعیت دانشجویی کشور است در واقع در زمانی در دهه ۶۰ شرایط ایجاب کرد این وزارتخانه از وزارت علوم در حوزه آموزش تفکیک شوند اما براساس مطالعات تطبیقی در بسیاری از دانشگاه‌های تراز اول که پنج ویژگی برای آن مطرح می‌شود یکی از ویژگی‌ها این است که آموزش علوم پزشکی را در دل خود جای دهد.

کارن خانلری، عضو کمیسیون آموزش مجلس در گفت و گو با خبرنگار ما معتقد است که آموزش پزشکی باید زیر نظر وزارت بهداشت باشد چون به مدیریت پزشکی کشور اشراف دارد و در بسیاری از کشورها هم چنین است.

او ادامه می‌دهد: ادغام آموزش پزشکی با وزارت بهداشت در گذشته بی‌دلیل نبوده است و این دلایل هم چندان فرقی نکرده، باید بررسی شود که کارآیی آموزش پزشکی در ادغام با وزارت بهداشت، بهتر شده است یا نه! اگر مشخص شود که آموزش پزشکی ارتقا نداشته است و افت کیفی پیدا کرده، نیاز است که این مسائل مطرح شود.

به باور او، زمانی می‌توان موضوع ادغام آموزش پزشکی به آموزش عالی را مطرح کرد که سطح کیفی آموزش پزشکی پایین آمده باشد نه اینکه بگویند چند درصد بار آموزشی بر دوش وزارت بهداشت است در حالیکه آموزش، جزو وظایف ذاتی وزارت بهداشت است.

 اصلاً نباید جدا شود

سیامک مره صدق، عضو کمیسیون بهداشت مجلس نیز از مخالفان جدی این موضوع است و به خبرنگار ما می‌گوید: به هیچ وجه این ماجرا امکان پذیر نیست و باعث بهم ریختن ساختار بهداشت و درمان در کشور می‌شود.

به گفته او، بعد از سه دهه از ادغام بخش آموزش پزشکی با بخش‌های دیگر وزارت بهداشت، شاهدیم که اهداف آموزشی در حوزه پزشکی با نیازهای کشور، تطابق پیدا کرده است، ضمن اینکه بر اساس قانون طرح تحول سلامت، تصدی‌گری همه مسائل مربوط به بهداشت و درمان حتماً باید در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشد بنابراین نه تنها نباید بخشی از آن جدا شود بلکه فرآیندهایی همچون کنترل کیفیت مواد غذایی و تصدی‌گری و اجرای سیاست‌های بیمه‌ای هم باید تحت تصدی وزارت بهداشت باشد.

مره صدق می‌گوید: کسانی که موضوع جدایی آموزش پزشکی از وزارت بهداشت را مطرح می‌کنند یا از شرایط درمان و بهداشت کشور خبر ندارند یا نمی‌دانند تنها ادغام وزارتی که بعد از انقلاب، به صورت مشخص اثرات مثبت و ثمربخش داشته، ادغام آموزش پزشکی به وزارت بهداشت بوده است؛ از تأمین نیاز کشور به پزشک عمومی‌ و متخصص گرفته تا پیشرفت‌های علمی‌ در این عرصه.

وی ادامه می‌دهد: اگر به دنبال اجرای طرح تحول سلامتیم، طرح چنین موضوعاتی فقط باعث اخلال در روند اجرای طرح تحول سلامت می‌شود. ضمن اینکه  این حرف، چارچوب علمی‌ ندارد و براساس شرایط فعلی امکان پذیر نیست. اگر این موضوع از طرف دولت طرح شود، مخالفت یکپارچه مجلس با این لایحه را خواهید دید. بنده تمام توان خودم را برای مخالفت با این موضوع در مجلس به کار خواهم برد، تصویب چنین موضوعی یعنی از دست دادن تمام دستاوردهای ما در آموزش پزشکی و طرح تحول سلامت.

دانشگاه آزاد هم تابع باشد

در حالیکه مخالفان طرح ادغام آموزش پزشکی با آموزش عالی، آن را باعث صدمه جدی به آموزش پزشکی کشور و غیرعملیاتی می‌دانند؛ معاون آموزشی وزیر علوم معتقد است؛ دانشگاه آزاد یکی از نمونه‌های موفق همزیستی آموزش پزشکی و غیرپزشکی است و با توجه به این که در دنیای امروز تعامل بین رشته ای مبنای آموزش قرار می‌گیرد، نمی‌شود رشته‌ها را از هم فاصله داد و آن را در نظام‌های مدیریتی متفاوت جایگذاری کرد.

مره صدق، عضو کمیسیون بهداشت مجلس اما می‌گوید: اصلاً چنین نیست، دانشگاه آزاد هنوز در مسئله جذب دستیار، درمانده و نتوانسته دستیار جذب کند، کدام همزیستی!؟

به باور او، این جدایی باعث نابودی طرح تحول سلامت و نابودی تمام پیشرفت‌های نظام آموزش پزشکی کشور بعد از انقلاب می‌شود.

وی یادآور می‌شود: اگر وزارت علوم خیلی علاقه‌مند به پیشرفت است، مشکلات فعلی خودش را حل کند نمی‌خواهد بخش‌های دیگر را به مجموعه‌اش اضافه کند. وزارتخانه‌ای که هنوز وزیر ندارد، به دنبال الحاق بخشی است که حداقل سه برابر بار فعلی این وزارتخانه است.

خانلری هم تأکید می‌کند: حوزه آموزش پزشکی دانشگاه آزاد هم باید تابع و زیر نظر مستقیم وزارت بهداشت باشد زیرا این وزارتخانه، توان آموزشی خوبی پیدا کرده است و می‌تواند بار آموزشی را به دوش بکشد، اگر هم ناکافی است باید فکری برای آن کرد نه اینکه آموزش پزشکی از وزارت بهداشت گرفته شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.