هرچند در حال‌حاضر صنعت اسباب‌بازی در بهترین شرایط خود از سال ۱۹۹۹ تابه‌حال است؛ این صنعت فراز و فرودهای بسیاری را پشت‌سر گذاشته است. برای مثال صنعت اسباب‌بازی چین که از دهه۱۹۰۰ آغاز به‌کار کرد و از دهه۱۹۸۰ به اوج خود رسید.

چین، سلطان بلامنازع اسباب‌بازی در جهان

قدس آنلاین- هرچند در حال‌حاضر صنعت اسباب‌بازی در بهترین شرایط خود از سال ۱۹۹۹ تابه‌حال است؛ این صنعت فراز و فرودهای بسیاری را پشت‌سر گذاشته است. برای مثال صنعت اسباب‌بازی چین که از دهه ۱۹۰۰ آغاز به‌کار کرد و از دهه ۱۹۸۰ به اوج خود رسید.

چین در سال ۲۰۰۶ با اتکا به نیروی کار ارزان موفق شد ۷۵ درصد از بازار اسباب‌بازی جهان را تحت اختیار گیرد و به غول این صنعت در سطح جهانی تبدیل شود. در سال ۲۰۰۷ مشکلات عدیده‌ای همچون برگشت خوردن تعداد بسیاری از اسباب‌بازی‌های ساخت این کشور به‌دلیل عدم برخورداری از سطح کیفی لازم، افزایش نرخ حقوق کارگران و افزایش سطح توقع مشتریان در زمینه تکنولوژی اسباب‌بازی‌ها این غول را به زانو درآورد.

طبیعی است که در چنین شرایطی سرمایه‌گذاران برای استفاده از نیروی کار ارزان‌تر در کشورهایی همچون هندوستان و بنگلادش سرمایه‌گذاری کنند، اما سرمایه‌گذاران چینی موفق شدند با شکیبایی، ارتقای کیفیت محصولات و همچنین سرمایه‌گذاری در مناطق فقیرنشین کشور خود علاوه‌بر حفظ بازار محلی، صادرات این کشور را در سال ۲۰۱۷ هفت‌درصد افزایش دهند و مجدداً به دوران طلایی خود بازگردانند. به زبان آماری دقیق‌تر، این کشور موفق شد در سال ۲۰۱۷ و پس از سال‌ها رکود، به ارزش ۷ بیلیون دلار اسباب‌بازی صادر کند.

رکود در بازار آمریکا

درمورد آمریکا اما ماجرا از این قرار نیست و صنعت اسباب‌بازی این کشور هنوز نتوانسته خود را از تنگنای رکود نجات دهد. البته ناگفته نماند که در سال ۲۰۱۶ کارخانجات اسباب‌بازی آمریکا تصمیم گرفتند فروش عروسک‌های باربی، لوگو و سایر انواع اسباب‌بازی را تا مرز ۷ درصد افزایش دهند و موفق هم شدند، اما این رقم پیشرفت چندانی به حساب نمی‌آید.

 طبق آمار پررونق‌ترین زمان سال برای خریدوفروش اسباب‌بازی در آمریکا، تعطیلات کریسمس و جشن شکرگزاری است و فروش عروسک‌هایی که به شخصیت‌های کارتونی مربوط می‌شوند از رونق بیشتری برخوردارند. اگرچه کارشناسان معتقدند افزایش میانگین سن مادران و تصمیم آن‌ها مبنی‌بر تعیین زمان بارداری در شرایط مالی مناسب باعث می‌شود خانواده‌ها راحت‌تر و بیشتر برای فرزندانشان خرج کنند، اما حتی این عامل هم نتوانسته است کمکی به رشد صنعت اسباب‌بازی آمریکا کند. حتی طراحان عروسک کارخانجات اسباب‌بازی در اقدامی عجیب عروسک‌هایی طراحی کردند که به افراد فقیر شبیه است و با این اقدام قصد ایجاد تنوع در بازار را داشتند. اما صاحب‌نظران معتقدند با رونق هرچه بیشتر بازی‌های دیجیتال، صنعت اسباب‌بازی نمی‌تواند دوباره روی پای خود بایستد. تصور کنید فرزند شما می‌تواند به‌صورت کاملاً رایگان و آنلاین به‌جای یک شخصیت باربی زندگی کند، آیا دیگر عروسک باربی برای وی جذابیتی خواهد داشت؟

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.