کرمان- هفته گذشته خبری در فضای مجازی منتشر و دست‌به‌دست شد که حکایت از اخراج دانش آموزان دختر تبعه کشور افغانستان در استان کرمان داشت.

جلوگیری از تحصیل دانش آموزان اتباع بیگانه شایعه یا واقعیت؟

قدس آنلاین-گروه استان ها: آن‌طور که در برخی از رسانه‌ها و به نقل از خانواده‌ های دانش آموزان افغان عنوان شد مدیر مدرسه زینبیه درترمان پرونده برخی از دانش‌آموزان افغان را به خانواده‌ها داده و گفته که نمی‌تواند مهاجران افغان را در مدرسه جای دهد!

باید اظهار داشت تحصیل دانش آموزان تبعه خارجی ازجمله موضوعات مهمی است که حتی دو سال پیش رهبر معظم انقلاب، دستور دادند که همه کودکان افغانستانی، چه آن‌ها که دارای شرایط قانونی حضور در ایران هستند و چه آن‌ها که مدارک قانونی حضور در ایران را ندارند باید در مدارس دولتی ثبت‌نام شوند.

همچنین اواخر شهریور امسال بود که وزیر آموزش و پرورش در حساب توئیترش نوشت: «تحصیل علم و دانش در هر شرایطی حق تمام افراد است، تلاش می‌کنم تا دانش‌آموزان هیچ ملیتی از مهر جا نمانند.» او چند روز بعد نوشت: «به قولم عمل کردم. ۳۷۰ هزار دانش‌آموز افغان و خارجی از مهر جا نماندند.»

حقیقت ندارد

باوجود انتشار این خبر در فضای مجازی اما نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی این خبر را غیرواقعی می‌خواند.

یحیی کمالی پور در خصوص برخی اظهارات مبنی بر اخراج دانش آموزان افغانستانی مدرسه زینبیهِ کرمان، گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته و اظهارات مسئولان آموزش‌وپرورش کرمان،  دانش آموزان افغانستانی برای ثبت‌نام با تأخیر مراجعه کرده و به دلیل پر شدن ظرفیت مدرسه، امکان ثبت‌نام آن‌ها وجود نداشت بنابراین به مدارس غیردولتی ارجاع و منتقل شدند.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمان با یادآوری اینکه برخی مدارس دولتی کرمان با کمبود فضاهای آموزشی و امکانات مواجه هستند، افزود: بنابراین عدم ثبت‌نام دانش آموزان افغانستانی در مدرسه زینبیه نیز در همین راستا بوده و بر اساس اظهارات مسئولان مربوطه موضوع اخراج آن‌ها صحت ندارد.

وی همچنین با اشاره به اعتراض برخی از مردم کرمان نسبت به حضور اتباع بیگانه، گفت: این اعتراض‌ها از گذشته به دلایل مختلف وجود داشته است اما نمی‌تواند منجر به جلوگیری از ورود دانش آموزان افغانستانی به مدارس و عدم ثبت‌نام آنان شود.

پاسخ آموزش‌وپرورش

گفتنی است در همین رابطه روابط عمومی آموزش‌وپرورش استان کرمان در پاسخ به انتشار مطالبی در فضای مجازی مبنی بر اینکه «دختران افغانستانی دوره ابتدایی دبستان زینبیه شهر کرمان از مدرسه اخراج شدند» ضمن رد این موضوع گفت: زمینه تحصیل دانش آموزان پناهنده افغان در استان کرمان فراهم است.

بر اساس این گزارش زمینه تحصیل بیش از ۳۰ هزار دانش‌آموز پناهنده تبعه افغانستان همچون دانش آموزان ایرانی در مدارس شهرستان‌های مجاز به زندگی اتباع افغانی این استان فراهم‌شده است.
در ادامه این متن جوابیه آمده است، ادامه تحصیل این دانش آموزان در مدرسه زینبیه آموزش‌وپرورش ناحیه ۲ شهر کرمان نیز مانعی ندارد بلکه با توجه به تراکم و آمار بالای دانش آموزان در کلاس‌های مدرسه زینبیه و افتتاح مدرسه جدید و نوساز ویژه دانش آموزان تبعه خارجی فقط به برخی از آن‌ها توصیه‌شده در راستای کاهش بعد مسافت مدرسه تا منزل و ارتقا کیفیت فعالیت‌های آموزشی و پرورشی به مدرسه رودکی مراجعه، ثبت‌نام و ادامه تحصیل دهند.
روابط عمومی اداره کل آموزش‌وپرورش استان کرمان در این راستا آورده است: بدیهی است ادامه تحصیل این دانش آموزان در مدرسه زینبیه نیز بلامانع و امکان تحصیل آنان در این مدرسه ضمن رعایت تراکم کلاس درس همچنان وجود دارد.

تحصیل ۳۰ هزار دانش‌آموز تبعه خارجی

در این جوابیه ذکرشده است: در سال تحصیلی جدید بیش از ۳۰ هزار دانش‌آموز پناهنده افغانستانی در مدارس استان کرمان ثبت‌نام و همانند دانش آموزان ایرانی و در کنار آنان مشغول به تحصیل هستند .
همچنین اداره آموزش‌وپرورش گزارش داده است : آماده‌سازی، تجهیز و نصب ۶۳ دستگاه کانکس آموزشی، برای تحصیل بیش از چهار هزار دانش‌آموز اتباع خارجی در استان، احداث و کلنگ زنی پنج مدرسه ویژه اتباع خارجی در شهرستان‌های زرند، کرمان، بردسیر، رفسنجان و منطقه چترود، راه‌اندازی ۳۱۸ کلاس سوادآموزی عمومی ویژه سه هزار ۵۰۰ تبعه خارجی در گروه سنی ۱۰ تا ۱۵ سال، برگزاری دوره‌های مقدماتی سوادآموزی و مهارت‌آموزی ویژه ۵۰۸ نفر از اتباع خارجی در کرمان، بهسازی و مقاوم‌سازی ۱۲۰ کلاس درس در قالب پروژه مدیریت آموزش در اضطرار با همکاری امور پناهندگان نروژ (NRC) ویژه دانش آموزان اتباع خارجی ازجمله تلاش‌ها برای فراهم‌سازی بستر تحصیل اتباع بیگانه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.