۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۹
کد خبر: 567416

دبیر کل سازمان ملل در مصاحبه‌ای گفت که امیدوار است که توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ حفظ شود.

گوترش: امیدوارم برجام حفظ شود

به گزارش قدس آنلاین، "آنتونیو گوترش" دبیر کل سازمان ملل در مصاحبه با شبکه خبری بی‌بی‌سی درباره موضوعات مختلف صحبت کرد. دبیرکل سازمان ملل متحد در این مصاحبه ابراز امیدواری کرد که برجام حفظ شود.

مجری بی بی سی از وی درباره ایران پرسید و گفت: پیش بینی می شود دونالد ترامپ  هفته آینده حمایت خود را از توافقنامه هسته ای(ایران) سلب کند ، آیا به نظر شما این اقدام دونالد ترامپ باعث وارد شدن آسیب   به امنیت این توافقنامه خواهد شد؟

امیدوارم که برجام حفظ شود

آنتونیو گوترش در پاسخ گفت:البته که این مسئله بستگی به تصمیم کنگره خواهد داشت.  منطبق با قطعنامه شورای امنیت، در این توافقنامه طرف های مهم دیگری هم وجود دارند.من قویا معتقدم که این توافقنامه گامی مهم و رو به جلو برای(تامین) امنیت جمعی ما بود. امیدوارم که این توافقنامه بتواند حفظ شود.

راه‌حل نظامی برای بحران کره‌شمالی وجود ندارد

گوترش در بخش دیگری از این مصاحبه در واکنش به توئیت‌های دونالد ترامپ و یأس وی از برنامه هسته ای کره شمالی گفت: به اعتقاد من ، بسیار اهمیت دارد که وحدت شورای امنیت حفظ شود تا همه کشورها دور هم متحد باشد. به نظر من تحریم ها علیه کره شمالی گامی بسیار مهم بودند. این وحدت از یکسو باعث وارد شدن فشار بسیار زیاد به کره شمالی خواهد شد که لازم است این فشار ادامه یابد و از سوی دیگر باعث می شود که احتمال و فرصت تماس دیپلماتیک افزایش یابد. من معتقدم که هیچ راه حل نظامی برای این بحران( کره شمالی) وجود ندارد. راه حل نظامی ویرانگر خواهد بود. من معتقدم که فرصت ناشی از وحدت در شورای امنیت باید مغتنم شمرده شود و اینکه ما باید یک تماس دیپلماتیک موفق داشته باشیم.

دبیر کل سازمان ملل متحد با اذعان به این واقعیت که همه انسان ها در تغییرات آب و هوایی نقش دارند ، کمک کشورهای جهان به ساکنان منطقه کارائیب را خواستار شد.

گوترش در مصاحبه با این شبکه تلویزیونی به پرسش هایی درباره طوفان ماریا در منطقه کارائیب پاسخ داد.

آنتونیو گوترش که به جزیره باربودا و آنتیگوا سفر کرده بود، در پاسخ به این پرسش که ارزیابی وی از مناطق طوفان زده چیست گفت:
واقعا وحشتناک است که انسان ببیند جزیره ای بهشتی مثل باربودا به یک جهنم تبدیل شده است. نود و پنج درصد خانه ها کاملا ویران شدند. جزیره کاملا به یک ویرانه تبدیل شده است. مردم باید به طور کامل تخلیه شوند. این چیزی است که ما بیشتر و بیشتر شاهدش هستیم. شدت طوفان ها و تعداد آنها و میزان ویرانگری آنها بیشتر می شود. منشاء این طوفان ها مشخص است، ما درحال مواجه شدن با پیامدهای تغییرات آب و هوایی هستیم.

مجری بی بی سی گفت: آیا به نظر شما واکنش ها به این طوفان واکنش هایی خوب و کافی بود؟

دبیرکل سازمان ملل پاسخ داد: تلاش های زیادی به وسیله خود کشورهای منطقه کارائیب در جریان است. سازمان ملل متحد هم نهایت تلاش خود را می کند تا از این جزایر حمایت کند. ما درخواستی را برای ارائه کمک ها مطرح کردیم اما این طرح به صورت کامل تامین مالی نشده است. من قویا از جامعه بین المللی می خواهم که کمک های بشردوستانه را به کشورهای منطقه کارائیب افزایش دهند تا ما بتوانیم از این کشورها در عرصه بازسازی حمایت کنیم.

آنتونیو گوترش گفت: من خواستار همبستگی قوی با مردم منطقه کارائیب هستم چون این مردم باعث تقویت تغییرات آب و هوایی نشدند اما در خط مقدم قربانی شدن تغییرات آب و هوایی قرار دارند. آنها نیازمند حمایت کلیه اعضای جامعه بین المللی هستند.

همه ما باعث تشدید تغییرات آب‌وهوایی در جهان می‌شویم

وی افزود: همه ما باعث تشدید تغییرات آب و هوایی در جهان می شویم، ما تعهد اخلاقی داریم که با قربانیان این حمله اظهار همبستگی میکنیم.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دبیر کل سازمان ملل ادامه داد: سند علمی وجود دارد یعنی اقیانوس ها گرمتر شده اند و تا زمانی که اقیانوس ها گرمتر هستند، تبخیرهای آب بیشتر می شود و طوفان ها شدید تر و باران ها بیشتر خواهد شد.

آنتونیو گوترش در ادامه مصاحبه با شبکه تلویزیونی بی بی سی درباره تغییرات آب و هوایی گفت: وقتی اقیانوس ها گرم تر می شوند میزان تبخیر آب بالا می رود و به همین علت بخار آب بیشتری در هوا وجود خواهد داشت و باعث باران های سنگین تر و شدیدتر خواهد شد. وقتی یک طوفان از روی اقیانوس عبور می کند، شدت آن هم بیشتر می شود و زمانی که به خشکی می رسد پیامدهای ویرانگری خواهد شد که شاهدش بودیم یعنی طوفان به جای آنکه در روی اقیانوس از بین برود، شدت آن بیشتر می شود. کاملا روشن است که آب و هوای گرم تر به معنی طوفان های بیشتر و ویرانگر تر خواهد بود. ما باید هر کاری که می توانیم انجام دهیم و جلوی این طوفان ها را بگیریم. باید درباره اجرای توافقنامه تغییرات آب و هوایی پاریس اطمینان حاصل کنیم. همچنین چون توافقنامه آب و هوایی پاریس کفایت نمی کند، افزایش تعهدات همه کشورهای جهان لازم است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.