جنجال‌های رسانه‌ای و جنگ تبلیغی روزهای اخیر در فضای مجازی علیه مسئولان قضایی نشان می‌دهد قوه قضائیه بار دیگر دست روی دانه درشت‌ها گذاشته و پنجه در پنجه مفاسد بزرگ انداخته است. اما دستگاه قضا با این فضا ناآشنا نیست و در گذشته هم مصائب و دشواری‌های پیمودن این مسیر سخت را تجربه کرده‌است.

مبارزه با فساد برادر نمی شناسد

قدس آنلاین- جنجال‌های رسانه‌ای و جنگ تبلیغی روزهای اخیر در فضای مجازی علیه مسئولان قضایی نشان می‌دهد قوه قضائیه بار دیگر دست روی دانه درشت‌ها گذاشته و پنجه در پنجه مفاسد بزرگ انداخته است. اما دستگاه قضا با این فضا ناآشنا نیست و در گذشته هم مصائب و دشواری‌های پیمودن این مسیر سخت را تجربه کرده‌است.
از همان روز که اخبار جعلی و ناشیانه در مورد رئیس قوه قضائیه در کانال ضد انقلاب «آمدنیوز» منتشر شد و شبکه‌های معاند نظام همچون بی‌بی‌سی و صدای آمریکا با آب و تاب به انتشار و بازتاب دادن این خط شایعه و نقد و تحلیل پرداختند، کاملاً مشخص بود اتفاقی در جریان است و احتمالاً خبر بزرگی در راه خواهد بود.
در سال‌های اخیر همواره جریان‌های قدرت، لابی‌های دارای نفوذ و شبکه‌های برخوردار از رانت دارای پیوند با قدرت برای حفظ منافع و دسترسی‌های خود به منابع ثروت کشور، تمامی امکانات خود را برای اعمال فشار بر دستگاه‌های نظارتی از جمله قوه قضائیه و جلوگیری از افشا و رسیدگی به مفاسد خود به کار برده‌اند.
تجربه اما نشان داد، حتی اگر این منابع قدرت و ثروت بتوانند در کار قوه قضائیه اخلال و تأخیر ایجاد کنند، شمشیر عدالت نظام جمهوری اسلامی در نهایت دستان مفسدان را قطع خواهد کرد.
در گذشته نیز هنگامی که دستگاه قضا وارد پرونده اتهامات محمدرضا رحیمی معاون اول محمود احمدی‌نژاد شد، رئیس جمهور وقت که مدعی مبارزه با فساد بود کابینه را خط قرمز خود اعلام کرد و گفت، اگر بخواهند به همکاران من اتهام بزنند من وظیفه قانونی و اخلاقی و ملی دارم که بایستم و دفاع کنم. او حتی در مقطعی دست به اقدامی عجیب زد و مدعی شد به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی باید از محاکم بازرسی کند. اما زمانی که اتهامات رحیمی اثبات شد، از رحیمی اعلام برائت کرد و گفت، این اتهامات هیچ ربطی به دولت و دوره خدمت رحیمی در دولت نداشته‌است. هنگامی که پرونده تخلفات حمید بقایی، معاون رئیس جمهور و رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به جریان افتاد نیز باز احمدی‌نژاد همان برخورد سیاسی را در پیش گرفت.
پرونده‌های فساد بزرگ بانکی زنجانی، دکل نفتی که هیچ گاه به ایران نرسید و... نیز محصول همان دوره بودند. اما در دولت بعد نیز چنین پرونده‌هایی ادامه داشت و البته عزم قوه قضائیه هم جزم‌تر از گذشته بود. پرونده حسین فریدون و پرونده نجومی بگیران، گوشه‌ای از این ماجرا هستند. بر این‌ها باید تمرکز ویژه دستگاه قضا بر مبارزه با زمین‌خواری و معوقات بانکی را هم افزود. معاون اول قوه قضائیه و دادستان کل کشور هر دو دیروز تأکید کردند که فشارها و فضاسازی‌ها نه تنها این قوه را از ادامه مسیر خود باز نخواهد داشت که آن را در مقابله با مفاسد مصمم‌تر خواهد کرد.
محسنی اژه‌ای تصریح کرد: مصمم هستیم با هرنوع فسادی مقابله کنیم و خط قرمزی در این زمینه نداریم و در این مبارزه فراگیر مشکلاتی هم پیش می‌آید که ما این را هم به جان خریده‌ایم و از سنگ‌اندازی مخالفان ابایی نداریم.


مبارزه با فساد و مانع تراشی سیاست بازان
بازداشت مهدی جهانگیری برادر معاون اول رئیس جمهور اگر چه اتفاقی غیر منتظره نبود و اتهامات علیه او از ماه‌ها قبل رسانه‌ای شده بود، اما اتفاق مهمی بود که نشان داد دستگاه قضا به جایگاه و ارتباطات افرادی که احتمالاً مرتکب خطا و آلوده مفاسدی شده باشند، توجهی ندارد.
مهدی جهانگیری رئیس گروه مالی گردشگری و نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران است. برادر معاون اول رئیس جمهور پیش از این در فضای افکار عمومی با اتهاماتی روبه رو و کوشیده بود پاسخ‌هایی به آن‌ها بدهد، اما این پاسخ‌ها منضم به مستنداتی نبود. برخی از اتهامات متوجه حضور او در بانک گردشگری بود.
با این حال، واکنش اسحاق جهانگیری به این اتفاق خالی از کنایه‌ و القای تصفیه حساب‌های سیاسی نبود، زیرا او در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «مسئله قابل پیش بینی بود و باید صبر کرد. امیدوارم سوءاستفاده سیاسی نباشد و عدالت، مبارزه با فساد و حاکمیت قانون برای همه یکسان اجرا شود.»
جهانگیری یک روز پس از آن هم در جلسه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی، با تصریح بر اینکه هیچ خط قرمزی در مقابله با فساد وجود ندارد، گفت: اما هیچ کس حق ندارد به بهانه مبارزه با فساد تصفیه حساب سیاسی کند.
معاون رئیس جمهور خواستار حرکت نهادهای وابسته به حاکمیت در چارچوب قانون شد. جهانگیری تصریح کرد: در دولت دوازدهم نیز باید پرچم مبارزه با فساد را همچنان برافراشته نگه داریم و خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته و برخوردهای قاطع قوه قضائیه، امروز دیگر شاهد بروز تخلفات بزرگ و ظهور پدیده‌هایی مثل بابک زنجانی نیستیم.
این سخنان جهانگیری در حالی مطرح می‌شود که سخنگوی قوه قضائیه دیروز از یک پرونده جدید ابر بدهکار بانکی با 30 هزار میلیارد ریال تخلف، بدهی و معوقه و فساد جدید پرده برداشت که 14 بانک با متهم اصلی آن مرتبط هستند. پرونده‌ای که هنوز نام متهم اصلی آن اعلام نشده، اما این هم بزودی آشکار خواهد شد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.