قائم مقام رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: آموزش‌های فنی و حرفه ای به طور موازی و تکراری در بین دستگاه‌های اجرایی انجام می‌شود.

دستگاه‌های اجرایی در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای موازی‌کاری می‌کنند

قدس آنلاین- قائم مقام رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: آموزش‌های فنی و حرفه ای به طور موازی و تکراری در بین دستگاه‌های اجرایی انجام می‌شود.

رحمت‌الله رحمتی در گفت و گو با قدس افزود: پیوستگی مناسبی بین دوره‌های مهارتی سازمان آمورش فنی و حرفه‌ای کشور و برنامه‌های دیگر سازمان‌های مرتبط وجود ندارد.

وی با انتقاد از ناهماهنگی دستگاه‌های اجرایی در خصوص آموزش‌های فنی و حرفه‌ای از جمله آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همسو نبودن برنامه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای و نبود نقشه راه آموزش‌های ملی و منطقه‌ای هم راستا با راهبردهای توسعه صنعتی و کشاورزی، در کشور ما مشکل‌ساز شده است. همچنین ابهام در اولویت‌بندی بخش‌های اقتصادی در برنامه‌های توسعه‌ای و نبود نظام جامع اطلاعات بازار کار و اطلاعات کافی از نیروی انسانی و مهارت‌های مورد نیاز بازار کار، دستگاه‌های مختلف را در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای دچار سردرگمی و ناهماهنگی کرده است.

رحمتی اظهار داشت: از طرف دیگر به علت توجه نکردن به آمایش سرزمین و آمایش‌های آموزش فنی و حرفه‌ای و مشخص نبودن برنامه‌های منطقه‌ای و چشم اندازهای توسعه استان‌ها و نیز صراحت نداشتن مواد برنامه توسعه در خصوص وظایف هر دستگاه، در حال حاضر پیوستگی لازم در این خصوص وجود ندارد.

قائم مقام سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور افزود: در چنین شرایطی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای اصل مشتری مداری و سفارشی بودن آموزش و تقاضامحوری را در دستور کار قرار داده است و با انعقاد تفاهمنامه همکاری‌های مشترک آموزشی با بیش از ۹۰ دستگاه اجرایی که متضمن نیازسنجی مهارتی و آموزشی است، تلاش کرده ارائه آموزش منطبق با تقاضای بخش‌های اقتصادی با هدف تأمین نیروی انسانی مناسب را انجام دهد.

رحمتی، حضور نداشتن نمایندگان بخش خصوصی در سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها و بی‌بهره ماندن کشور از خبرگان و متخصصان بخش‌های تولیدی و خدماتی به عنوان مربی مدرس را از مشکلات دیگر این حوزه برشمرد و گفت: نبود سامانه‌های ملی برای پایش پیشرفت برنامه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای و ارزیابی عملکرد دستگاه‌های متولی از دیگر دلایل پراکنده‌کاری در نظام مهارت آموزی کشور است که سازمان در این خصوص پیشنهاد ایجاد شورای عالی آموزش فنی و حرفه‌ای در وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی را ارائه کرده است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.