بیرجند- خراسان جنوبی طی چندین سال گذشته به لحاظ طبیعی و انسانی مورد بی رحمی هایی قرار گرفته است. خشکسالی ها و کاهش نزولات باران از یک سو بر تن نیمه جان طبیعت این استان تازیانه می زند و وعده های بی حاصل مسئولان برای اجرای برخی پروژه های حیاطی از سویی دیگر مردمان این خطه کویری را رنجور ساخته است.

قدس آنلاین- گروه استان ها-فرهاد فلاحتی نماینده مردم قاینات وزیرکوه درمجلس: از ابتدای تاسیس استان موضوع اتصال استان به راه آهن سراسری همواره به عنوان یک مطالبه مهم مردمی دغدغه مسئولان استان بوده و پیگیری های مناسبی تاکنون در این زمینه صورت گرفته است.

در کنار این امر وجود محصولات راهبردی کشاورزی و نیز فرآوری این محصولات و رسیدن به بازارهای هدف فروش محصولات کشاورزی نیز مستلزم وجود زیرساخت های موجود در حوزه حمل و نقل ریلی است.
از ابتدای شروع به کار دولت یازدهم اقدامات و پیگیری های بسیار مناسبی در این زمینه صورت گرفته به گونه ای که اعتبار پروژه راه آهن استان در سال ۹۴ با پیگیری هایی که صورت گرفت پایدار شد و ردیف اعتباری مستقلی نیز به خود اختصاص داد.

در سال ۹۳ برابر پیگیری هایی که صورت گرفت مبلغ ۲۰ میلیارد ریال در خصوص انجام مطالعات اجرای راه آهن بیرجند – زاهدان و در نهایت اتصال به راه آهن سراسری بافق – مشهد اختصاص و تامین اعتبار شد که انجام مطالعات این طرح نیز در اولویت کاری شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای راه آهن سراسری کشور قرار گرفت.
مسئولان ذیربط باید توجه داشته باشند که مردم خراسان جنوبی زخم های زیادی از طبیعت به تن داشته و دیگر یارای تحمل برخی بی مهری را ندارند. این استان نیازمندی های زیادی داشته که باید مورد توجه ویژه مسئولان استانی و کشوری قرار گیرد.

بحث راه آهن برای خراسان جنوبی یک ضرورت بوده و بیش از یک دهه است که در خصوص راه آهن تلاش هایی انجام شده و ضرورت آن نیز در خراسان جنوبی احساس می شود.

برخی از اقداماتی لازم اعم از طرح های مطالعاتی و پیگیری هایی برای بودجه برای خطوط راه آهن خراسان جنوبی انجام شده است اما پس از انجام این دو موضوع باید کار آغاز و به جایی می رسید که متاسفانه به دلایل مختلف اعم از کمبود نقدینگی در بودجه کشور به نتیجه نرسیده است.مبالغی که برای خراسان جنوبی در نظر گرفته شده پاسخگو نبوده و به همین دلیل نتوانستند عملیات راه آهن را آغاز کنند.

از طرف دیگر ضرورت ایجاد راه آهن که بستر توسعه خراسان جنوبی است احساس می شود و باید در این زمینه پیگیری ها همچنان ادامه داشته باشد. در این راستا ما در مجلس دهم به دنبال این امر رفتیم تا راه کار اقتصادی انجام دهیم تا راه آهن به سرانجام برسد. همچنین تاکنون در این زمینه نشست های مختلفی با مسئولان مربوطه برگزار شده است.

دولت به خصوص مسئولان استان و استاندار جدید باید جدی تر پیگیری کنند و موضوع را به سرانجام برسانند زیرا اگر پیگیری از طرف مسئولان استان جدی تر باشد در بحث راه آهن زودتر به نتیجه خواهیم رسید.
بنابراین اگر قرار است میلیارد ها تومان در پروژه ای به این عظمت هزینه شود باید منفعت آن در دسترس مردم قرار گیرد و مردم از آن بهره لازم را ببرند.تلاش ما بر این است زمانی که راه آهن آغاز شود در استمرار آن راه آهنی باشد که در خراسان رضوی و در مسیر قاین به بیرجند بیاید تا در هر ایستگاه قابل بهره برداری باشد.

رویکرد ما این است که همانگونه که سیستان و بلوچستان نیز در این مسیر عملکرد هایی داشته در این راستا کریدور شرق کشور می تواند بسیار موثر باشد.امیدداریم آرزوی دیرینه مردم محقق شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.