بیرجند- خراسان جنوبی دارای بیش از ۱۱ هزار کیلومتر راه روستایی بوده که خطرات زیادی را برای رانندگان و مسافران دارد. بنا به آمار مسئولان ذیربط بیش از ۴۵ درصد حوادث جاده ای در راه های روستایی خراسان جنوبی رخ می دهد.

زخم آسفالت جاده های روستایی دل می خراشند

قدس آنلاین- گروه استان ها- فاطمه واعظی نسب: بدون شک این امار نشان از این امر دارد که جاده های آنگونه که باید وشاید مورد توجه قرار نگرفته اند.

کمبود علائم و تابلوهای رانندگی، کم عرض بودن جاده ها، خاکی بودن جاده و یا از بین رفتن روکش آسفالت عامل بسیاری از تصادفات بوده که در جاده های روستایی خراسان جنوبی به خوبی دیده می شود.

بخش زیادی از جاده های روستایی خاکی بوده و بخش زیادی نیز با استانداردهای لازم آسفالت نشده اند. اگرچهمسئولان ذیربط در راستای مرمت آسفالت و بهبود راه های روستایی اقداماتی انجام داده اند اما کاهش تصدفات جاده ای نسازمند تلاش های بیشتری از سود مسئولان است.

بی مهری مسئولان به جاده های روستایی

یک راننده بیرجندی در گفت و گو با قدس بیان کرد: جاده های روستایی مورد بی مهری قرار گرفته است.

رضا خسروی با بیان اینکه من اصالتا اهل روستای چلونک هستم گفت: مسیر این روستا از کمربندی بیرجند- حاجی آباد به سمت جاده شوشود- بیرجند است.

وی با بیان اینکه این جاده ها قدیمی بوده و با استانداردهای لازم ساخته نشده است اظهار کرد: این مسیر از لابه لای کوه ها عبور کرده و هیچگونه حفاظی ندارد.

خسروی ادامه داذ: هر دو هفته یک بار برای دیدن والدینم به روستا رفته و در بخش اعظمی از مسیر با صلوات های خانم و فرزندانم پیش می روم.

وی بیان کرد: علی رغم اینکه جاده های روستایی روز به روز پر تردد می شوند کمتر مورد توجه مسئولان قرار می گیرند.

خسروی ادامه داد: در حال حاضر جاده ها کم عرض بوده و تابلوهای راهنمایی و رانندگی نیز بسیار اندک است.

زخم آسفالت جاده های روستایی دل می خراشد

یک راننده دیگر در گفت و گو با قدس بیان کرد: آسفالت جاده های روستایی از بین رفته و از خاکی نیز بدتر شده است.

محمد حسنی با بیان اینکه بیشتر تصادفات در جاده های روستایی رخ می دهدگفت: راننده ها در این جاده به گمان اینکه خلوت است رعایت نکرده و با سرعت زیاد حرکت می کنند.

وی ادامه داد: این در حالی است که روز به روز تعداد عبور و مرور وسایل نقلیه در جاده های روستایی افزایش یافته امکانات نیز تغییر نمی کند.

حسنی با بیان اینکه باید در آسفات جاده های روستایی به استاندارد های لازم توجه شود افزود: در حال حاضر بسیاری از جاده ها از استاندارد لازم برخوردار نیستند.

وی ادامه داد: در بسیاری از جاده های روستایی احشام مانند گوسفندان عبور می کنند و این در حالی است که هیچ تابلویی از عبور حیوانات وجود ندارد.

این راننده اظهار کرد: باید مسئولان برای یک بار هم که شده از روستاهای دورافتاده بازدید کنند تا از شرایط اسفناک جاده ها با خبر شوند.

ترمیم جاده های روستایی در دستور کار قرار گیرد

یک روستایی نیز در گفت و گو با قدس اظهار کرد: برخی از جاده های روستایی مانند دولت آباد خوسف از شرایط بدی برخوردار هستند.

مهدی ظفرنیا با بیان اینکه این جاده در مسیر امامزاده شاه سلیمان علی قرار دارد گفت: این جاده افراد زیادی را به کام مرگ کشانده و نیازمند توجه است.

وی با تاکید بر اینکه باید ترمیم و مرمت جاده های روستایی در دستور کار مسئولان قرار گیرد گفت: اگر جاده های روستایی ترمیم و استانداردسازی شوند بسیاری از تصادفات کاهش می یابد.

ظفرنیا اظهار کرد: بسیاری از جاده های روستایی فاقد شانه خاکی کم عرض و فاقد حفاظ(گارد ریل) است.

وی افزود: این عوامل باعث بروز بسیاری از تصادفات شده که اگر رفع شود تاثیر بسزایی در کاهش حوادث جاده ای دارد.

۷۰ درصد جاده های روستایی خراسان جنوبی نیازمند روکش است

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین در بیرجند اظهار داشت: خراسان جنوبی با ۱۵۱ هزار کیلومتر مربع مساحت سومین استان پهناور و دومین استان بیابانی کشور است.

مهدی جعفری طول راه های استان خراسان جنوبی را ۱۷ هزار و ۸۲  کیلومتر  عنوان کرد و افزود: از این میزان طول بزرگراه ها (باند دوم) استان ۴۷۳ کیلومتر می باشد که نسبت به متوسط کشور پایین است، طول کل راههای اصلی یک هزار و ۶۲  کیلومتر و طول کل راههای فرعی استان نیز ۴ هزار و ۱۷۳ کیلومتر است.

وی طول راه های روستایی استان را ۱۱ هزار و ۳۷۵ کیلومتر (آسفالت ۵۶۱۸ کیلومتر) و طول راههای شریانی استان را ۲ هزار و ۲۹ کیلومتر عنوان کرد و بیان کرد:  ۷۰ درصد راه ها نیاز ضروری به روکش دارد.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی تصریح کرد: تا قبل از سال ۱۳۹۳، طول راه های روستایی استان ۴۷۶۸  کیلومتر بود که در سه سال گذشته به ۵۶۱۸ کیلومتر افزایش یافت.

جعفری خاطرنشان کرد: همچنین احداث و آسفالت ۸۵۰ کیلومتر ازراههای روستایی استان طی سالهای ۹۲ تاشهریور ۹۶ صورت گرفته است.

وی یادآور شد: همچنین راه‌های روستایی بالای ۲۰ خانوار در شهرستان‌های بشرویه، سرایان و فردوس در شمال خراسان جنوبی در این دولت(یازدهم) تکمیل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.