بجنورد- این روزها که زمان ثبت نام در دانشگاهها است بسیاری از دانشجویان با مشکل اسکان روبه رو هستند و نمی دانند که دوران دانشجویی خود را زیر کدام سرپناه باید بگذرانند و با وجود فراوان بودن سرپناه و خانه اما متاسفانه برخی ها آنقدر از توانایی مالی بالایی برخوردار نیستند که بتوانند برای دوران تحصیلشان مکانی را خریده یا حتی اجاره کنند.

کمبود خوابگاه مهم ترین دغدغه دانشجویان دانشگاه بجنورد

قدس آنلاین- گروه استان ها، سمانه محمدزاده ثانی: اکنون خوابگاه دانشجویی معضلی شده برای خودش، از اعمال سلیقه‌ای اولویت تعلق خوابگاه گرفته و تا کیفیت و کمبود خوابگاه طیف وسیعی از دانشجویان و خانواده‌ها را درگیر خودش کرده است.

درست است که دانشجویان باید در هنگام انتخاب رشته به فکر مکانی برای دوران تحصیل خود باشند اما گاهی دانشگاهها هم در این راه دانشجویان را همراهی نکرده و در ارائه خوابگاه به آنها کوتاهی می کند چون این وظیفه هر دانشگاه دولتی است به دانشجویان دوره های روزانه خود خوابگاه دهد یا آن ها را برای اسکان دوران تحصیل همراهی کنند.

خوابگاه های خودگردان

یکی از دانشجویان این دانشگاه می گوید: تعداد خوابگاه‌های دانشگاه به حدی کم است که حتی به همه دانشجویان روزانه هم نمی‌رسد، چه رسد به دانشجویان دوره شبانه و همین امر باعث شده که دانشجویان به سمت خوابگاه‌های خودگردان بروند.

صدقی اظهار می دارد: هزینه خوابگاه‌های خودگردان بیشتر از خوابگاه‌های دولتی است و همچنین به دلیل عدم نظارت، امنیت پایینی بخصوص برای دانشجویان دختر دارند.

وی می افزاید: آپارتمان ها و مجتمع های مسکونی با ظرفیت محدود به فضاهای خوابگاهی برای دانشجویان غیربومی استان تبدیل شده اند که در شان این قشر نیست.

یکی دیگر از دانشجویان نیز می گوید: وضعیت نامطلوب خوابگاه های خودگردان در این استان باعث شده که شمار زیادی از دانشجویان خانه های کوچک و حتی زیرزمین ها را به علت ارزان بودن اجاره کنند که این وضعیت مشکلات زیادی را برای این قشر ایجاد کرده است.

گازگرفتگی تعدادی از دانشجویان

ایزی می گوید: این مشکلات در سالهای گذشته باعث شد که چند دانشجوی این استان به علت نشت گاز و کوچک بودن فضا دچار گاز گرفتگی شوند و جان خود را از دست بدهند.

اولویت خوابگاه با دانشجویان فاصله ای بالای ۴۰۰ کیلومتری

وی می افزاید: امسال مسئولین دانشگاه قانون جدیدی را برای تحویل خوابگاه در نظر گرفته اند؛ مبنی بر اینکه اولویت خوابگاه با دانشجویانی است که فاصله‌ای بالای ۴۰۰ کلیومتر از بجنورد داشته باشند که این امر نگرانی خانواده‌ها را موجب شده است.

یکی دیگر از دانشجویان ورودی جدید نیز که در این دانشگاه قبول شده است می گوید: با کلی امید به آینده و تلاش چندین ساله و تعریف های زیادی که ازدانشگاه دولتی بجنورد شنیده بودم در این دانشگاه قبول شدم، رنج زندگی در غربت و دوری از خانواده را به جان خریدم تا آینده‌ ای برای خودم بسازم.

وی می گوید: اکنون چند روز است که به همراه مادرم برای ثبت نام دانشگاه به بجنورد آمده ایم حتی خوابگاه‌ هم به من نمی‌دهند وچند روز است به همراه مادرم آواره خیابان‌ها شده‌ایم.

خوابگاه های دانشگاه بجنورد پاسخگوی نیاز دانشجویان نیست

رئیس دانشگاه بجنورد  می گوید: حدود ۴هزار دانشجو در دانشگاه بجنورد  تحصیل می کنند و در دو خوابگاه ملکی دختران  ۵۷۰ دانشجو و درخوابگاه پسران نیز ۳۶۰ دانشجو سکونت دارند اما این خوابگاه ها پاسخگوی نیاز دانشجویان نیست.

احمد محقر اظهار می کند: یک خوابگاه دانشجویی نیز هم اکنون در دست ساخت است که در ترم آینده به بهره برداری خواهد رسید و ۳۰۰ نفر می توانند از این فضا استفاده کنند.

وی می گوید: بیش از ۷۰ درصد دانشجویان این مرکز آموزش عالی بومی هستند که مسافت های طولانی دارندکه نمی تواند روزانه تردد داشته باشند باید در خوابگاه ها مستقر شوند.

۲۴۰۰ دانشجو نیازمند خوابگاه هستند

وی  می افزاید: هم اکنون حدود دو هزار و ۴۰۰ دانشجو از این دانشگاه نیازمند خوابگاه هستند اما ظرفیت برای ۹۳۰ نفر وجود دارد، اصلی ترین مطالبه دانشجویان وجود فضاهای خوابگاهی است.

محقر اظهار می کند: کمبود فضای خوابگاهی باعث شده است که تنها بتوانیم دو ترم برای پسران و برای دختران تا سال آینده چهار ترم را پوشش دهیم و در این خصوص تاکنون اعتراض های از سوی دانشجویان نیز صورت گرفته است.

عدم استقبال بخش خصوصی از ساخت خوابگاه

این مسئول با بیان اینکه بخش خصوصی از ساخت خوابگاه در این دانشگاه استقبال نکرده است می گوید: در سال های گذشته در این خصوص فراخوان هایی داده شد اما استقبالی صورت نگرفت، هم اکنون نیز با ارایه تسهیلاتی به متقاضیان از آنان دعوت می کنیم تا در فضای این مرکز که به صورت رایگان در اختیار آنان گذاشته می شود به خوابگاه سازی اقدام کنند.

وی می افزاید: اگر سرمایه گذار در این خصوص متقاضی باشد تسهیلات صفر درصد نیز در اختیار آنان گذاشته می شود و به صورت قرار دادی از درآمد نیز استتفاده خواهند کرد، با احتساب زمین رایگان هزینه بسیار پایین خواهد آمد از سرمایه گذاران می خواهیم در این راستا فعالیت داشته باشند.

مشارکت خیرین

وی بر مشارکت خیران نیز در ساخت و ساز فضای خوابگاهی تاکید می کند و می گوید: در چند سال اخیر خیران به این بحث ورود پیدا کردند و خوابگاه دخترانه مصلی نژاد دانشگاه دولتی بجنورد خیر ساز سال گذشته مورد بهره برداری قرار گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.