مشهد-تمام مدت به این موضوع فکر می‌کردم که بچه هایی با این سن کم چگونه می‌توانند تا ساعت یک سر کلاس مدرسه باشند و درست چهار ساعت بعد تا ساعت ۹ شب هم در کلاسی دیگر به یادگیری مباحثی بپردازند که خارج از درس و به شکل کاملاً تئوری آموزش داده می‌شود.

آیا تبلیغات بخش خصوصی در مدارس بلامانع است؟

قدس آنلاین-گروه استان ها-هنگامه طاهری: مدرسه دخترم بودم. اولین جلسه اولیا و مربیان بود که نامه‌اش با آب و تاب و تأکید مدیر دبستان به دستم رسیده بود. حضور خانواده‌ها در کلاس‌های درس بچه‌ها با معلم شان بود که برای تبیین نوع آموزش و کمک خانواده‌ها به دروس بچه‌ها تشکیل شده بود.

بین صحبت‌های معلم هایی که می‌آمدند و می‌رفتند، خانمی مسن وارد کلاس شد و شروع کرد به تبلیغ درباره یکی از کلاس‌های – احتمالاً کنکور- و تشویق خانواده‌ها به ثبت نام بچه هایشان. کلاسی که طبق گفته خودش از پنج تا ۹ عصر و در ۹ جلسه به مبلغ ۹۰۰ هزار تومان برگزار می‌شد.

تمام مدت به این موضوع فکر می‌کردم که بچه هایی با این سن کم چگونه می‌توانند تا ساعت یک سر کلاس مدرسه باشند و درست چهار ساعت بعد تا ساعت ۹ شب هم در کلاسی دیگر به یادگیری مباحثی بپردازند که خارج از درس و به شکل کاملاً تئوری آموزش داده می‌شود.

این جریان، هر روزه در مدارس مختلفی از شهرمان اتفاق می‌افتد و خانواده‌ها ثبت نام فرزندانشان را در این کلاس‌ها نوعی فخرفروشی می‌دانند نزد اقوام و دوستان! اما واقعاً این شرایط به نفع بچه هاست یا به ضررشان؟

مادر یکی از دانش آموزان کلاس چهارم دبستان که از خانواده‌های مرفه هم هست از اینکه دخترش در مدرسه تیزهوشان ثبت نام شده، احساس خوش آیندی دارد، اما تا جایی که یادم هست، دخترش جزو تیزهوشان نبود؛ فقط همیشه برای یادگیری تحت فشار خانواده قرار داشت.

ولیِ یکی دیگر از دانش آموزان با این تصور که فرزندش در آینده شخصیت مهمی می‌شود، او را علاوه بر مدرسه تحت آموزش‌های متنوعی قرار داده و می‌گوید که کتاب «چگونه کودکی سرآمد داشته باشیم» را خوانده و می‌خواهد دَندریت‌های مغز فرزندش را با یادگیری‌های مختلف زیاد کند!

پدر یکی از بچه‌ها هم از اینکه آموزش مدرسه فقط در سطح یکسری محفوظات است، گله می‌کند.

 او می‌گوید: با این سیستم آموزشی، یادگیری بچه‌ها در سطح دانش و اطلاعات و یکسری محفوظات مانده و به وضعیت انتزاعی نمی‌رسد. بنابراین بچه‌ها نمی‌توانند با آزمون و خطا به تجربیاتشان بیفزایند.
خانمی دیگر هم معتقد است: ما چون نمی‌توانیم، سیستم آموزشی کشور را تغییر بدهیم، باید با همین شیوه‌ها معلومات بچه هایمان را ارتقا بدهیم.

او حتی معتقد است ۹ جلسه کلاس فوق العاده به مبلغ ۹۰۰ هزار تومان خیلی هم مقرون به صرفه است!

یکی دیگر از والدین بشدت از برگزاری کلاس‌های فوق العاده و کلاس‌های کمک آموزشی در سایر کلاس‌های سطح شهر دفاع می‌کند چون معتقد است: جشنواره هایی مثل جابربن حیان و خوارزمی و... به بچه‌ها این امتیاز را می‌دهد که در صورت موفقیت بدون کنکور، به دانشگاه دولتی بروند.

زهره رضایی کارشناس ارشد مشاوره مرکز آموزشی استثنایی ناحیه تبادکان و بازی درمانگر مرکز مشاور اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در این خصوص می‌گوید: وقتی عنوان می‌شود که موفقیت در جشنواره‌های علمی برای ورود به دانشگاه امتیاز دارد، این یعنی جامعه دارد به این مبحث بها می‌دهد. در این صورت نه تنها خانواده‌ها که دانش آموزان هم ترغیب می‌شوند به سمت این جشنواره‌ها بروند در حالی که گرایش به این جشنواره‌ها باعث می‌شود از کسب تجربیات آزمون و خطا عقب بمانند وروند طبیعی رشد رفتاری و شناخت مختل می‌شود.

او بیان می‌دارد: ما با فشرده کردن آموزش، به بچه‌ها فکر نمی‌کنیم، بلکه صرفاً به سمت رقابت می‌رویم. علاوه بر اینکه والدین با ثبت نام آن‌ها در کلاس‌های فوق برنامه، بیشتر دنبال جبران عقده‌های گذشته خود هستند. آرزوهایی دست نیافته در مورد آموزش‌های خاص یا رسیدن به سطح مخصوصی از مدرک تحصیلی یا شغلی. این مشاور حتی در مورد افرادی که برای تبلیغ کلاس‌های فوق برنامه به مدارس می‌روند، اظهار می‌دارد: این افراد برای ترویج کلاس‌ها و متقاعد کردن خانواده‌ها برای ثبت نام، از هر واژه‌ای بدون توجه به بار مثبت و منفی آن استفاده می‌کنند. مثلاً می‌گویند، خانواده هایی که به بچه هایشان اهمیت می‌دهند در این کلاس‌ها ثبت نام کنند. این‌ها توجه ندارند که معکوس این جمله یعنی آن‌ها که ثبت نام نمی‌کنند نسبت به فرزندانشان بی توجه هستند و به آن‌ها اهمیت نمی‌دهند.

وی پیشنهاد می‌کند: سیستم آموزشی برای بچه هایی که در این کلاس‌ها ثبت نام می‌کنند، یک پیش آزمون و پس آزمون بگذارد و بسنجد که واقعاً با شرکت در این کلاس‌ها بچه‌ها چقدر ارتقای علمی پیدا می‌کنند؟
رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز بیان می‌دارد: کتب آموزش و پرورش مخصوصاً مقطع ابتدایی توسط بهترین مولفان کشور تهیه شده و چنانچه آموزش این کتب با شیوه‌های نوین تدریس و روش‌های خلاقانه انجام شود، نیازی به کلاس‌های فوق برنامه یا حتی کتاب‌های کمک آموزشی نداریم.

دکتر سمیه عسگریان همچنین با اشاره به اینکه ترویج کلاس هایی خارج از مدارس نیاز به دریافت مجوز از طرف آموزش و پرورش دارد، عنوان می‌کند: ورود افرادی از کلاس‌های سطح شهر برای تبلیغ در خصوص دروس یا آموزشگاه شان به مدارس تخلف محسوب شده و با مدیر این مدارس برخورد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.