رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر فرماندهی انتظامی کرمان در خصوص ماده مخدر صنعتی جدیدی معروف به بیوسنتزی گفت: اثرگذاری این ماده چندین برابر شیشه است.

هشدار در خصوص ماده مخدر صنعتی جدید/کوچ قاچاقچیان به فضای سایبری

به گزارش قدس آنلاین، سرهنگ کامبیز اسماعیلی با اشاره به همجواری کرمان با استان‌های مرزی سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی و همچنین کشورهای افغانستان و پاکستان اظهار کرد: عمدتاً مواد مخدر از سمت این دو کشور به استان‌های مرزی و سپس کرمان منتقل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ترانزیت مواد مخدر بعضاً از مسیر استان کرمان انجام می‌شود، افزود: این مساله کرمان را جزء استان‌هایی قرار داده که در معرض خطر و آسیب جدی مواد مخدر هستند.

سرهنگ اسماعیلی ۷۵ درصد کشفیات مواد مخدر را مربوط به استان‌های جنوب شرق شامل سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و خراسان جنوبی دانست و یادآور شد: بخش قابل‌توجهی از این کشفیات در استان کرمان انجام می‌شود.

کرمان رتبه دوم کشف مواد مخدر را داراست

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان کرمان گفت: کرمان رتبه دوم کشفیات مواد مخدر در کشور را به خود اختصاص داده که این امر بیشتر به علت موقعیت جغرافیایی و نزدیکی به کانون تولید مواد مخدر یعنی افغانستان است.

وی در خصوص عملکرد نیروی انتظامی در زمینه مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: پلیس در دو بخش «باندهای بین‌المللی و ترانزیتی» و «خرده‌فروشان» بر این موضوع تمرکز داشته و برنامه‌هایی در این خصوص مدنظر دارد.

سرهنگ اسماعیلی با اشاره به اینکه باندهای بین‌المللی و ترانزیتی قصد انتقال موادمخدر از طریق استان‌های جنوب شرق به عمق کشور را دارند، گفت: با اشراف اطلاعاتی این موضوعات رصد و در نهایت مسیرهای تردد و عناصر اصلی باندها شناسایی می‌شود و زمانی که اشراف اطلاعاتی به حداکثر خود می‌رسد در عملیات ضربتی انتظامی توسط نیروی انتظامی یا یگان‌های رزمی در اختیار فرماندهی انتظامی استان کرمان بر سوداگران مرگ ضرباتی وارد می‌شود.

وی شمار شهدای نیروی انتظامی در استان کرمان را ۵۵۹ نفر عنوان کرد و افزود: تعداد قابل‌توجهی از این شهدای گرانقدر در بحث مبارزه با مواد مخدر به شهادت رسیده‌اند و دو ماه گذشته هم یک شهید را در این عرصه مبارزه با موادمخدر تقدیم کردیم.

سرهنگ اسماعیلی در خصوص استفاده از فناوری‌های روز مانند فضای مجازی در زمینه قاچاق، عرضه و توزیع مواد مخدر گفت: صفحات و وب سایت‌هایی به‌صورت مخفیانه اقدام به این عمل می‌کنند که بیشتر مربوط به مواد مخدر صنعتی یا نوظهور است.

برخورد قاطع با سایت‌های عرضه‌کننده موادمخدر در فضای مجازی

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان کرمان با اشاره به راه‌اندازی «مرکز اطلاعات فضای مجازی ویژه مبارزه با موادمخدر در بحث فضای مجازی» از ابتدای سال جاری بیان کرد: از این طریق بحث عرضه، توزیع و فروش مواد مخدر در این فضا مورد رصد قرار می‌گیرد.

وی از اشراف کامل بر فضای مجازی خبر داد و تأکید کرد: درصورتی‌که مستنداتی مبنی بر فروش موادمخدر در فضای مجازی تهیه شود بلافاصله پرونده تشکیل و برخوردهای لازم از طریق دستگاه قضایی صورت می‌گیرد.

سرهنگ اسماعیلی در خصوص برخورد نیروی انتظامی با خرده‌فروشان مواد مخدر گفت: در این زمینه طرح‌هایی وجود دارد که بعد از اشراف اطلاعاتی که در محلات انجام می‌شود و خرده‌فروشان بر اساس گزارشات مردم و یافته‌های پلیس در سیر مراحل رسیدگی به پرونده‌ها شناسایی می‌شوند؛ یکسری اقداماتی در زمینه مستندسازی و تشکیل پرونده قضایی مناسب برای خرده‌فروشان انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: با انجام طرح‌هایی به‌صورت دوره‌ای در کانون‌هایی که اقدامات مجرمانه در زمینه خریدوفروش موادمخدر به‌صورت جزئی و خرده‌فروش در آنجا انجام می‌شود عملیات‌هایی صورت گرفته و افراد مجرم هم دستگیر می‌شوند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان کرمان با بیان اینکه دستگیری‌ها طی شش ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته هفت درصد افزایش‌یافته است، افزود: این امر حکایت از این دارد که تلاش نیروی انتظامی بر این است که بتوانیم به‌نوعی خرده‌فروشان را از چرخه اقدامات مجرمانه حذف کنیم تا از این طریق شاهد کاهش اعتیاد و کاهش سطح دسترسی افراد به مواد مخدر باشیم.

مواد مخدر صنعتی تهدیدی جدی برای جامعه

سرهنگ اسماعیلی از تولید مواد مخدر صنعتی به‌عنوان یکی از تهدیدات اصلی جامعه نام برد و بیان کرد: این مواد از نظر میزان و اثرگذاری به‌نوعی بی‌نظیر هستند و ممکن است فرد با یکبار مصرف مخدر صنعتی در دام اعتیاد گرفتار شود و دیگر به‌راحتی نتواند آن را کنار بگذارد.

وی ادامه داد: افراد شناخت چندانی در خصوص اثرات منفی مصرف موادمخدر صنعتی ندارد به همین دلیل درصدد هستیم با تهیه کتاب‌ها و بروشورها و برپایی نمایشگاه‌هایی آگاهی لازم در این زمینه را ایجاد کنیم.

سرهنگ اسماعیلی از اعزام کارشناسان به مدارس و محیط‌های آموزشی به‌منظور آگاه‌سازی مردم در زمینه موادمخدر به‌ویژه صنعتی طی سال گذشته سخن به میان آورد و گفت: مسئله مواد مخدر و اعتیاد بعد از انباشت سلاح‌های کشتارجمعی، آلودگی محیط زیست، فقر و شکاف طبقاتی به‌عنوان یکی از مسائل اصلی جامعه بشری در جهان مطرح است.

وی ادامه داد: دشمنان همواره درصدد ضربه زدن به ایران هستند و با توجه به اینکه از طریق جنگ سخت نتوانستند به اهداف خود دست پیدا کنند به جنگ نرم روی آورده و اعتیاد یکی از موضوعاتی است که می‌توانند از طریق آن جوانان را مورد هدف قرار دهند.

سن اعتیاد کاهش‌یافته است

سرهنگ اسماعیلی از کاهش سن اعتیاد در جامعه خبر داد و افزود: یکی از دلایل این مسئله این است که شناخت جامعه از مواد مخدر به‌ویژه صنعتی کم و نظارت ضعیف است. خانواده گمان می‌کند فرد تنها زمانی معتاد است که از ابزار سنتی استفاده کند درصورتی‌که مواد مخدر صنعتی به‌راحتی استعمال می‌شود به‌گونه‌ای است که بو و حجم چندانی ندارد بنابراین نیاز است خانواده‌ها نظارت جدی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه اثرگذاری موادمخدر صنعتی در ظاهر فرد به‌سرعت تأثیر نمی‌گذارد، افزود: در زمینه آگاه‌سازی جلسات متعددی با آموزش‌وپرورش برگزار می‌شود.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان کرمان با اشاره به تنوع بسیار زیاد موادمخدر صنعتی گفت: در حال حاضر موادمخدر معروف به بیوسنتزی در حال تولید است که بررسی اثرات آن در مرحله علمی قرار دارد و اثرگذاری آن ۸۰۰ برابر شیشه بوده و بسیار خطرناک است.

سرهنگ اسماعیلی با بیان اینکه کرمان جزء ۱۰ تا ۱۲ استان دارای بیشترین آمار مصرف موادمخدر قرار دارد، بیان کرد: کرمان در این زمینه وضعیت مناسبی دارد.

وی گفت: در حاشیه شهر معتادان متجاهر در کانون‌هایی جمع شده و بعد از مصرف مواد مخدر آنجا را ترک می‌کنند که در طرح‌های پلیس در زمینه برخورد با خرده‌فروشان، پاکسازی این مکان‌ها مکرر انجام می‌شود و معتادان متجاهر دستگیر و از طریق سیستم قضایی به کمپ ماده ۱۶ تحویل داده می‌شوند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان کرمان با اشاره به اینکه ۱۰ درصد جمعیت معتادان کشور را خانم‌ها تشکیل می‌دهند، افزود: در استان کرمان هم درصدی از معتادان را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.