دو تن از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در ارتباط با اعتراض تعرفه ای متخصصین بیهوشی، توضیحاتی ارائه دادند.

تعرفه ها باید بازبینی شود/ توصیه به وزارت بهداشت

به گزارش قدس آنلاین، بهروز بنیادی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه مدیریت هزینه نباید تنها در دو گروه پزشکی اعمال شود گفت: وزارت بهداشت هر چه سریع تر تعرفه خدمات پزشکی را مورد بازبینی مجدد قرار دهد.

وی در خصوص شدت گرفتن انتقادها به کاهش ۵۰ درصدی تعرفه بیهوشی، افزود: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به این موضوع به صورت جزئی ورود نکرده است به طوری که عدد و رقم ها را بررسی کند تا مشخص شود این کاهش تعرفه در چه مواردی اتفاق افتاده است.

نماینده مردم کاشمر، بردسکن و خلیل آباد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اینکه در گذشته چه اتفاقی افتاده مسئله ای جداست اما اگر قرار است در حال حاضر مدیریت هزینه انجام شود، چرا تنها در دو گروه رادیولوژی و بیهوشی این کار انجام شود.

وی افزود: البته در بخش رادیولوژی نیز مشکلاتی وجود دارد و مشاهده می شود برای یک سونوگرافی تعرفه بسیار بالایی و برای سونوگرافی دیگری که وقت بیشتری از پزشک می گیرد تعرفه بسیار پائینی تعیین شده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه باید بازبینی مجددی در تعرفه خدمات پزشکی صورت بگیرد، تصریح کرد: این وظیفه به سازمان نظام پزشکی محول شده است که به همراه انجمن های علمی و روسای انجمن های پزشکی مختلف، وزارت بهداشت و بیمه سلامت این عدد و ارقام را مورد بازبینی قرار دهند.

بنیادی یادآور شد: عده ای معتقدند که ممکن است تا یک سال آینده اعداد و ارقام جدید در کتاب تعرفه ثبت نشود ونگرانی متخصصان بیهوشی نیز ناشی از این است که شاید تا دو سال این تغییر اعمال نشود چراکه این تصمیم، مصوبه هیئت وزیران بوده و باید خود هیئت وزیران این اصلاح را انجام دهد.

این نماینده مجلس دهم با اشاره به اینکه در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیزدر این رابطه بحث شده است و به دکتر قربانی، نائب رئیس کمیسیون برای پیگیری این موضوع ماموریت داده شده است که امیدواریم هرچه سریع تر تصمیم گیری شود و بازبینی مجدد انجام شود و هیئت دولت، پزشکان را از نگرانی خارج کند.

وی با بیان اینکه نوع تعرفه های فعلی خدمات پزشکی نوعی تبعیض است گفت: بسیاری از پزشکان می گویند که چرا در رشته های دیگر این تغییر تعرفه اتفاق نیفتاده است و به عنوان مثال تعرفه بسیاری از رشته های جراحی که در گذشته نیز دارای اعداد و ارقام  آنچنانی بود ۵ درصد افزایش پیدا کرده است و در حقیقت، آنچه پزشکان را اذیت می کند، تبعیض میان رشته های پزشکی در تعیین تعرفه هاست.

نماینده مردم کاشمر، بردسکن و خلیل آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از رشته های پزشکی از جمله پزشکان داخلی و اطفال نیز به این تصمیم معترض هستن افزود: اینکه این پزشکان اعتراض خود را نشان نمی دهند به دلیل ملزم بودن آن ها به رعایت اخلاق است هر چند که مسئله تنها مسائل مالی نیست بلکه تبعیضی است که در هر گروه و جایگاهی که وجود داشته باشد نوعی بی عدالتی پدید می آورد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید براینکه حال که وقت کمیسیون های مجلس بیشتر شده است امیدوریم که جلسه ای با حضور وزیر بهداشت در کمیسیون برگزار شود تا بتوان تصمیم خوبی در این زمینه اتخاذ و هر چه سریع تر این مشکل مرتفع شود.

وزارت بهداشت بررسی کند

همایون یوسفی نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، کاهش تعرفه بیهوشی را نیازمند بررسی های کارشناسی بیشتری دانست و گفت: روی این موضوع باید کار کارشناسی صورت گیرد و اینکه آیا افزایش تعرفه های قبلی ها کارشناسی بوده است و یا کاهش تعرفه های جدید کارشناسی استریال محل مجادله است و هیچ کسی نمی تواند به طور دقیق در این خصوص اعلام نظر کند، مگر اینکه بررسی شود.

نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس، تصریح کرد: نفس کار پزشکی با ارزش تر از مباحث ریالی و مادی است و به نظر می رسد که پزشکان باید روی وظیفه سنگین خود تمرکز کنند اما وزارت بهداشت باید بررسی دقیقی انجام دهد و بتواند آنچه که به صلاح است را تصویب و اجرا کند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص ورود این کمیسیون به این موضوع گفت: این موضوع در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز مطرح شد اما هنوز در رابطه با آن به جمع بندی نرسیده ایم.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.