مشهد- شانزدهم مهرماه برابر با هشتم سپتامبر، روز فرشته‌های کوچک و عزیزی است که هر جا باشند با خنده و بازی و شیطنت‌های کودکانه و... و حتی نفس کشیدن، نشان می‌دهند زندگی در جریان است.

جنگ با سرطان به جای بازی و شیطنت‌های کودکانه

قدس آنلاین-گروه استان ها-پروین محمدی:این روز «روز جهانی کودک» است و انتظار می‌رود همه بچه‌های دنیا در این روز که به نام آن‌ها نامگذاری شده خوشحال و سرحال مشغول بازی و جست‌و خیز و شادمانی، در کلاس درس کنار همسالان خود باشند؛ در حالی که عده‌ای از این کودکان معصوم گرفتار مسائلی هستند که شیرینی و حلاوت این روز را به کامشان تلخ می‌سازد.

از جمله کودکان مبتلا به سرطان که حتی در این روز و این هفته هم نمی‌توانند در کنار همسالان خود بازی کنند یا در کلاس درس بنشینند و مجبورند بر روی تخت بستری باشند و با چشمان کم فروغ به جای آسمان آبی سقف بی‌روح اتاق بیمارستان را تماشا کنند.

کودکان صبوری که با تحمل رنج و عذاب شیمی درمانی به جای فریاد با سکوتشان هیولای درد را به زانو درآورده و با قاصدک مرگ می‌جنگند تا بلکه زنده بمانند.

اما جنگیدن با سرطان تنها مشکل این بیماران کوچک نیست؛ چرا که بعضی از آن‌ها برای درمانشان و ادامه زندگی نیازمند کمک‌های خیرخواهانه و نوعدوستانه انسان‌های شریف و بزرگواری هستند که می‌توانند با دست‌های سخاوتمندشان ادامه زندگی را برای آن‌ها آسان‌تر کنند.

دیروز به دیدار جمعی از این کودکان در بیمارستان دکتر شیخ رفتیم تا به مناسبت «روز جهانی کودک» گزارشی از کودکان سرطانی داشته باشیم.

قدرشناسی برای سلامتی

با هماهنگی دکتر عبدالله بنی هاشم، متخصص اطفال، فوق تخصص و رئیس بخش انکولوژی هماتولوژی بیمارستان دکتر شیخ و رئیس هیئت مدیره مؤسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان خراسان به بخش انکولوژی می‌رویم و با چند بیمار کوچک گفت‌وگو می‌کنیم.

حامد ۱۴ ساله و کلاس نهم است. دو سال قبل به کانسر روده مبتلا شده و مشغول مداواست. ماهی یک بار و هر بار به مدت پنج روز در بیمارستان بستری می‌شود و تحت شیمی درمانی قرار می‌گیرد. او کم حرف است و خیلی کوتاه به سؤالات ما پاسخ می‌دهد. وقتی از او خواستیم به مناسبت روز جهانی کودک یک پیام به همسالانش بدهد، گفت: آن‌هایی که مثل من بیمارند ان شاءالله شفا پیدا کنند ولی آن‌هایی که سالم هستند قدر سلامتی خودشان را بدانند.

عارفه نیز روحیه خوبی دارد او می‌گوید: ۱۲ ساله است کلاس ششم درس می‌خواند (البته در بیمارستان و خانه برای امتحان به مدرسه می‌رود)، در خصوص بیماریش اطلاعات کاملی دارد و اضافه می‌کند: از سه سالگی به خاطر تومور در ریه تحت درمان قرار گرفته و خوب شده اما پس از پنج سال دوباره بیماری عود کرده و ماهی یک بار به بیمارستان می‌آید و هر بار پنج روز بستری می‌شود تا برایش شیمی درمانی انجام دهند. روزی سه ساعت در اتاق بازی بیمارستان بازی می‌کند و در کلاس درس حاضر می‌شود او می‌خواهد وقتی بزرگ شد معلم شود.

از او می‌خواهم تا یک پیام به دوستانش بدهد و او گفت: از همه بچه‌ها می‌خواهم استرس نداشته باشند؛ چون موجب بیماری می‌شود. یادشان باشد حتی اگر درس نخوانند می‌توانند زمان دیگری به درس خواندن و تحصیل بپردازند اما اگر سلامتیشان را از دست بدهند دوباره نمی‌توانند آن را بدست بیاورند.

مرکز امید کودکان سرطانی

دکتر بنی هاشم در ادامه به معرفی مؤسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان خراسان و فعالیت‌های این مرکز خیریه اشاره و خاطرنشان کرد: این مؤسسه از سال ۹۴ با ایده زنده یاد «معصومه شریفی سرابی» و کمک مرکزیت از بیماران سرطانی «محک» تهران و خیرین خراسانی راه‌اندازی شده و در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ کودک مبتلا به سرطان را زیر پوشش دارد.

وی در خصوص نحوه ارائه خدمات این مؤسسه افزود: کودکان سرطانی زیر ۱۶ سال (اتباع زیر ۱۸ سال) از طریق پزشکان، خیران، مددکاران و بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی به این مؤسسه معرفی و تحت حمایت‌های همه جانبه قرار می‌گیرند که مراحل درمان آن‌ها عمدتاً در بیمارستان دکتر شیخ انجام می‌شود.

رئیس هیئت مدیره مؤسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان خراسان با بیان اینکه فعالیت‌های این مؤسسه مرهون هزاران انسان نیکوکار است که با کمک‌های مادی و معنوی خود زمینه حمایت‌های همه جانبه از کودکان معصوم مبتلا به سرطان را فراهم می‌کنند، اظهار داشت: با توجه به هزینه‌های سنگین درمان سرطان و ضعف مالی اغلب بیماران واحد مددکاری مؤسسه با ۲۵ مددکار وضعیت خانواده بیمار را از نظر اجتماعی و اقتصادی بررسی کرده و برای بیمار پرونده تشکیل می‌دهند که بر اساس آن از صفر تا ۱۰۰ هزینه‌های تشخیص، درمان، آزمایش‌ها، سونوگرافی، سی تی اسکن، ام- آر- آی و کلیه خدمات پاراکلینیک، هزینه پروتز، دندانپزشکی و پیوند مغز استخوان در صورت نیاز و داروی بعد از پیوند، هزینه بند ناف و... توسط مؤسسه پرداخت می‌شود.

افزون بر آن حمایت‌های روان شناسی و روان شناختی با حضور روان شناسان در کنار بیماران و والدین آن‌ها که از لحاظ روحی شرایط بسیار سختی را تجربه می‌کنند، ارائه می‌شود.

رئیس بخش انکولوژی بیمارستان دکتر شیخ در این زمینه توضیح بیشتری داده، تصریح کرد: با توجه به شرایط این بیماران ایجاد اتاق بازی در بیمارستان، ارائه خدمات مادی و معنوی از قبیل مخارج تحصیل کودک، لباس شب عید، کمک‌های جنسی و آذوقه و مایحتاج زندگی، حتی هزینه رفت و آمد به شهرستان بخشی از کمک‌های این مؤسسه به بیماران سرطانی کوچک است.

راه‌اندازی مدرسه در بیمارستان

وی از همکاری ۱۶ نفر از معلمان آموزش و پرورش با این مؤسسه برای اولین بار در ایران خبر داد و گفت: این طرح برای نخستین بار در مشهد به اجرا درآمده و دانش آموزانی که سرپایی درمان می‌شوند اما مجوز رفتن به کلاس ندارند با کمک معلمان خیر در کلاس درس داخل بیمارستان آموزش می‌بینند و توسط نمایندگان آموزش و پرورش از آن‌ها امتحان گرفته می‌شوند تا از تحصیل عقب نمانند.

برنامه‌های جانبی

همچنین با شهر بازی‌های سرپوشیده و شهر کتاب پردیس هماهنگ شده تا کودکان بیمار با مجوز پزشک معالج بتوانند از این مجموعه‌ها استفاده کنند.

برگزاری جشن تولد برای کودکان بیمار پانزدهم هر ماه، چاشت روزانه برای بیماران سرپایی و بستری در بیمارستان دکتر شیخ، پرداخت هزینه تحصیلی کودکان نیازمند سرطانی با این هدف که خانواده‌ها به جز بیماری فرزندشان دغدغه دیگری نداشته باشند، تهیه دارو به منظور رفاه والدین، هماهنگی با رادیولوژی، آزمایشگاه و... از طریق مؤسسه برای بیماران، تهیه کلاه مویی برای دختران که از ریزش موی سرشان رنج نبرند و... از دیگر فعالیت‌های مؤسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان خراسان است که برای همه کودکان سرطانی زیر ۱۶ سال (اتباع زیر ۱۸ سال) انجام می شود؛ زیرا اعتقاد ما بر این است که همان طور که بیماری مرز نمی شناسد بیماران هم ملیت ندارند و ما وظیفه داریم برای همه بیماران خدمات لازم را ارائه کنیم .

از این رو از همه خیرین و انسان‌های نیکوکار دعوت می‌کنیم تا به جمع حامیان کودکان مبتلا به سرطان بپیوندند و از بیماران نیازمند حمایت کنند.

وی در خصوص هزینه‌های این مؤسسه یادآور شد: سال گذشته ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه بیماران تحت پوشش این مؤسسه شده که ۸۵ درصد آن توسط مؤسسه حمایت از بیماران سرطانی محک تهران و مابقی از سوی خیران استان خراسان (هیئت مدیره و .... مؤسسه) پرداخت گردیده است.

دکتر بنی هاشم در پاسخ به پرسش خبرنگار ما که خیران از چه طریقی می‌توانند حامی کودکان تحت پوشش این مؤسسه باشند، گفت: اطلاعاتی کامل را از طریق تماس مستقیم با مؤسسه به شماره ۳۱۵۰۴-۰۵۱ و ۳۷۱۳۸۲۸۵-۰۵۱ دفتر مؤسسه حمایت از کودکان مبتلا به خراسان در بیمارستان دکتر شیخ دریافت نمایند، و کمک‌های مادی خود را که شامل نذورات، کفاره و.. می‌شود از طریق کد دستوری #۱۰۶۰۷۵۵*۴*۷۳۳* ارسال نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.