مشهد- مرداد ماه گذشته در گزارشی شرایط بعد از سیل ویرانگر در روستاهای شهرستان کلات، بویژه در روستای ژرف را منعکس کردیم. گزارشی که به نظر می‌رسید موجب شده تا خیلی از مسئولان به فکر این باشند تا با توجه به شرایط ویژه‌ای که مناطق سیل زده دارند، آن هم در آستانه فصل سرما فکری به حال مردم خسارت دیده از سیل برداشته شود.

وعده مسئولان به سیل زدگان را آب برد

قدس آنلاین-گروه استان ها-هاشم رسائی فر: ایجاد سرپناه اولین و اصلی‌ترین کار بود که گویا هنوز آنچنان اقدامی در این خصوص نشده و مردمی که در جریان سیل، خانه و کاشانه شان از بین رفت همچنان بی سرپناه هستند و خانه‌های همسایگانشان شده سرپناه مشترک آن‌ها در ورود به فصل سرما. سرمایی که خیلی زودتر از سال‌های قبل آمد و مردم روستاهایی مثل ژرف اولین برف را در فصل پاییز تجربه کردند!

زندگی با همسایه تا کی؟

یحیی طوسی، عضو شورای اسلامی روستای ژرف با اشاره به این موضوع که از زمان وقوع سیل که حدود دو ماه پیش اتفاق افتاد، تاکنون هیچ اقدام در خوری که مردم را از شرایطی که دارند دور کند نشده است، گفت: تنها اقدامی که در این مدت توسط مسئولان انجام شده، است خرید و آماده سازی قطعه زمینی است که قرار شده مسکن اهالی روستا که از سیل خسارت دیده را در آنجا بنا کنند.

وی همچنین افزود: ۲۳ خانوار در جریان سیل، خانه‌های خود را در روستای ژرف از دست دادند و تاکنون که فصل سرما فرا رسیده با اسکان در خانه‌های همسایه هایشان روزگارشان را سپری می‌کنند. مسئولان خودشان قضاوت کنند مهمان خانه همسایه بودن یک روز، دو روز یا یک هفته نه اینکه دو ماه، تازه همین دو ماه هم که نیست؛ با وضعیت موجود تا بعد عید فکر نمی‌کنیم که حتی بشود ساخت و ساز کرد چه برسد به سکونت در خانه‌های جدید که این مدت دست کم به بالای هفت ماه خواهد کشید.

 عضو شورای اسلامی روستای ژرف در ادامه اظهار داشت: در همین سرمای اخیر که اتفاق افتاد در روستای ما برف آمد و مردم مشکلات زیادی داشتند، اما صدای آن‌ها را هیچ مسئولی نشنید. مسئولان در این مدت فقط با خرابی‌های سیل و آوارگی مردم سلفی گرفتند و تصاویر تبلیغاتی از خودشان ثبت کردند!

طوسی همچنین از مشکل آب آشامیدنی روستای ژرف و راه ارتباطی خسارت دیده از سیل این روستا به عنوان دو معضل بزرگ دیگر ژرفی‌ها یاد کرد و افزود: مشکل آب آشامیدنی روستا یکی از مشکلات اساسی روستا است که مردم در شرایط فعلی و با توجه به مشکلی که در راه ارتباطی به وجود آمده درخواست دارند فکری به حال آب و راه ارتباطی روستای ژرف اندیشیده شود.

همه چیز به همکاری مردم بستگی دارد

ابوالفضل لشکری، بخشدار مرکزی کلات در خصوص روند رسیدگی به سیل زدگان این شهرستان بویژه در روستای ژرف، گفت: آنچه که باید تاکنون توسط مسئولان انجام می‌شد و آن هم خرید و آماده سازی زمینی بود که مسکن روستاییان روی آنجا بنا می‌شد، انجام شده است و از اینجا به بعد همه چیز در دست خود مردم است، از فردا (امروز) دوستان بنیاد مسکن در روستای ژرف حاضر خواهند شد تا با همکاری مردم برای آن‌ها پرونده تشکیل دهند تا مراحل ساخت خانه‌های آن‌ها بزودی آغاز شود. البته همه چیز بستگی به خود مردم دارد؛ کسانی که مایل باشند و دنبال کارهای خودشان و وامشان باشند، قطعاً کارشان پیشرفت بیشتری خواهد داشت. ما نمی‌توانیم آن‌ها را به زور وادار به کار کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که چه زمانی طول می‌کشد که مردم سیل زده خانه دار شوند، اظهار داشت: همان طور که گفتم چون همه چیز به عهده خود مردم است ما نمی‌توانیم زمان مشخص کنیم، فقط این را می‌گویم هر چه که همکاری و همراهی مردم بیشتر باشد، زودتر می‌توانند خانه دار شوند.

بخشدار مرکزی کلات همچنین درباره وضعیت آب آشامیدنی و راه ارتباطی روستای ژرف، گفت: آب آشامیدنی این روستا تا قبل از سیل مشکلش وجود داشت با این وجود ما برای برطرف شدن آن این موضوع را در زمره خسارات ناشی از سیل آورده‌ایم تا با استفاده از بودجه مدیریت بحران برای ساماندهی مشکلات سیل این مشکل را هم برطرف نماییم. در خصوص وضعیت راه هم باید بگویم چون راه ارتباطی این روستا به چند روستای دیگر یکی است مناقصه آن انجام شده است و بعد از انجام مراحل اداری کار شروع خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.