بجنورد- معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تحصیل ۵۵ هزار دانشجوی خارجی در کل کشور، گفت: تحصیل یکصد هزار دانشجوی دکترا فراتر از نیاز کشور به این دانش‌آموختگان است.

تحصیل ۵۵ هزار دانشجوی خارجی در کل کشور

به گزارش قدس آنلاین، مجتبی شریعتی نیاسر ظهر امروز در حاشیه مراسم معارفه دانشجویان جدیدالورود دانشگاه دولتی بجنورد در جمع خبرنگاران با اشاره به تعداد دانشجویان در حال تحصیل در کشور گفت: در کشور بالغ‌ بر ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار دانشجو و حدود ۲۸۰۰ مرکز آموزش عالی وجود دارد که از این جمعیت تقریباً ۳ درصد مربوط به حوزه پزشکی است و مابقی دانشجویان در حوزه غیرپزشکی در حال علم‌آموزی هستند و ۸۰ هزار هیئت علمی به این جمعیت دانشجویی خدمات می‌دهند.

وی اضافه کرد: بخشی از جمعیت دانشجویی کشور به دانشگاه‌های دولتی و روزانه، بخشی به دانشگاه پیام نور، بخشی به دانشگاه‌های مهارتی مانند فنی‌وحرفه‌ای و جامع علمی ـ کاربردی، بخشی به دانشگاه‌های غیرانتفاعی و بخش دیگری هم در زیر نظام دانشگاه آزاد قرار می‌گیرند.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، تعداد پذیرش دانشجو در سال جاری را تقریباً ۷۳۰ هزار نفر در کل کشور اعلام کرد که ۳۶۵ هزار نفر در مقطع کارشناسی، ۳۲۵ هزار نفر در مقطع کارشناسی ارشد و نزدیک به ۲۴ هزار و ۵۰۰ نفر در مقطع دکترا پذیرش شدند و در حال حاضر در کشور حدود یکصد هزار نفر دانشجوی دکترا در حال تحصیل هستند که این تعداد فراتر از نیاز کشور به دانش‌آموختگان دکترا است.

شریعتی نیاسر با اشاره به گام‌هایی که در جهت ارتقای آموزش عالی برداشته‌ شده، توضیح داد: بخشی از این گام‌ها به برنامه درسی مربوط می‌شود و در گام اول، برنامه‌های درسی که بیش از ۱۰ سال قدمت داشتند، بازنگری شد و با اطمینان عرض می‌کنم که هیچ برنامه درسی نداریم که بیش از ۱۲ سال از عمر آن بگذرد و در فاز دوم در حال تدوین طرحی هستیم که براساس آن برنامه‌های درسی بالای ۵ سال را هم بازنگری و اصلاح کنیم.

وی در خصوص بحث اشتغال دانش‌آموختگان که دغدغه بسیاری از مسؤولان از جمله مقام معظم رهبری است، بیان کرد: امر اشتغال بسیار جدی است و یکی از گام‌هایی که در این رابطه برداشته‌ شده، این است که آن دسته از مراکز دانشگاهی که با قید استخدام دانش‌آموختگان درخواست ظرفیت می‌کنند در اولویت هستند و همچنین درخواست‌ دانشگاه‌های مأموریت‌گرا در اولویت کاری وزارت علوم قراردارد، چراکه بخشی از این مأموریت‌گرایی مربوط به جذب دانش‌آموختگان همان دانشگاه است و نکته مثبتی برای آموزش عالی محسوب می‌شود.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در راستای ایجاد اشتغال از همکاری و هماهنگی با بعضی دستگاه‌های اجرایی سخن گفت و بیان کرد: با هماهنگی و همکاری برخی دستگاه‌های اجرایی مانند جهاد کشاورزی، ظرفیت دانشجو در بخش کشاورزی و منابع طبیعی با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی تعریف می‌شود، صرفاً به این منظور که بیش‌ازحد نیاز، دانش‌آموخته حوزه کشاورزی و منابع طبیعی وارد بازار کار نشود.

شریعتی نیاسر افزود: در بخش مهارتی نیز همین‌طور عمل می‌کنیم و با توجه به نیاز، دانشجو پذیرفته می‌شود، همچنین جزء نادرترین کشورهایی هستیم که دو دانشگاه بزرگ مطرح در بخش مهارتی داریم که به‌ اندازه کافی هم دانش‌آموخته تحویل می‌دهند، اما کمتر دیده می‌شود که کسی که وارد بازار می‌شود تحصیلات مهارتی داشته باشد و عمدتاً تجربی هستند، بنابراین باید راهکارهای تشویقی تعریف کرد و فرهنگ‌سازی انجام داد و دستگاه‌های اجرایی نیز باید یک سری ضوابط حقوقی وضع کنند که افرادی که دارای تحصیلات مرتبط هستند وارد بازار کار شوند.

وی در ادامه بر ضرورت یکپارچه‌سازی نظام آموزش عالی تأکید کرد و گفت: در حال حاضر در کشور سه دستگاه بزرگ داریم که به‌ نوعی مأموریت آموزشی را بر عهده‌ دارند که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش‌وپرورش هستند و در حوزه پزشکی و غیرپزشکی انتظار می‌رود که یکپارچه‌سازی نظام آموزشی اتفاق بیفتد.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه افزود: اگر یک دانشگاه یکپارچه در حوزه آموزش عالی داشته باشیم طبعاً قدرتی خواهند داشت که می‌توانند در عرصه‌های جهانی حرف برای گفتن داشته باشند، هم‌افزایی بهتری داشته باشند و اینکه هزینه‌های غیرضروری مدیریت‌های متفاوت حذف خواهد شد و یک نظام مدیریتی یکپارچه در این راستا می‌تواند خیلی مفید باشد.

شریعتی نیاسر با بیان اینکه دانشگاه‌ها به چهار دسته فراملی، ملی، منطقه‌ای و محلی تقسیم می‌شوند، عنوان کرد: به تناسبی که دانشگاه در کدام‌ یک از این منطقه‌ها قرار می‌گیرد مأموریت آن تعریف‌ شده است و در کل تلاش ما بر این است که اولویت را به رشته‌هایی که بیشتر نیاز بومی و نیاز منطقه‌ای است، بدهیم.

وی با بیان اینکه حدود ۵۵ هزار دانشجوی خارجی در کل کشور وجود دارد، اظهار کرد: یکی از اولویت‌های دانشگاه‌هایی که در مدار مرزی کشور هستند جذب دانشجویان خارجی است، اما مهم‌تر از همه نیاز بومی است و هر دانشگاهی اگر اولویت‌های رشته‌ای خود را به ما معرفی کند قطعاً آن رشته‌ها در اولویت سیاست‌گذاری‌های ما خواهد بود.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان با اشاره به صندلی‌های مازاد دانشگاه‌ها بیان داشت: اگر مأموریت‌گرایی، استانداردسازی و ظرفیت متعارف قانونی را در دانشگاه‌ها کنترل کنیم، مسئله صندلی‌های مازاد نیز مرتفع خواهد شد و از سه سال گذشته سیستم نظارتی ما خیلی جدی وارد عمل شده و با بخش غیردولتی برخورد جدی داشتیم و در بخش دولتی هم با دانشگاه‌هایی که نقطه‌ضعف داشتند برخورد و تذکر لازم داده‌ شده و امیدواریم این نهضت نظارتی جایگاه خود را پیدا کند.

لازم به ذکر است، صبح امروز جلسه معارفه دانشجویان دانشگاه دولتی بجنورد با حضور مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین احمد محقر رئیس دانشگاه و اساتید هیئت‌علمی، مسؤولان و دانشجویان جدیدالورود برگزار شد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.