فرمانده یگان حفاظت و امنیت حرم مطهر رضوی تصمیم‌گیری‌ها و تدابیر امنیتی اجرا شده در سطح اماکن متبرکه حرم مطهر امام رضا(ع) را حاصل اجماع دستگاه‌ها و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی دانست و از زائران خواست با این تدابیر همراهی کنند.

اقدامات حفاظتی در حرم مطهر، حاصل اجماع نهادهای امنیتی است

قدس آنلاین- سرهنگ پاسدار «حسن رمضان‌زاده» در گفت‌وگو با خبرنگار قدس افزود: اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران در برقراری امنیت و آرامش در سراسر کشور و بویژه در بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) زبانزد تمام جهان بوده و این موضوع، خوشایند بیگانگان و دشمنان این نظام مقدس نیست.

وی با اشاره به اینکه دشمنان به هر شکل خواستار ایجاد ناامنی در بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) هستند، افزود: گروهک‌های تکفیری و تروریستی، طرح‌ها و برنامه‌هایی را برای برهم زدن امنیت و آرامش زائران بارگاه مقدس امام هشتم(ع) در دستور کار دارند و به همین دلیل هم افزایش و تقویت اقدامات و برنامه‌های امنیتی و حفاظتی مربوط به حرم مطهرحضرت ثامن الحجج(ع) مورد توجه جدی مسئولان مربوط قرار گرفته است.

فرمانده یگان حفاظت و امنیت حرم مطهر رضوی گفت: سابقه اقدامات حفاظتی در حرم مطهر امام رضا(ع) به پس از فاجعه انفجار بمب در عاشورای سال ۱۳۷۳ در روضه منوره امام هشتم (ع) برمی گردد.

سرهنگ رمضان‌زاده ادامه داد: در آن تاریخ، آستان قدس رضوی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از تعامل و هماهنگی‌های لازم به این نتیجه رسیدند که امور و فعالیت‌های مربوط به حفاظت و امنیت اماکن متبرکه حرم منور رضوی باید به سپاه پاسداران واگذار شود.

فرمانده یگان حفاظت و امنیت حرم مطهر رضوی به سابقه تشکیل این یگان هم اشاره کرد و گفت: این یگان در تاریخ اول مرداد سال ۱۳۹۵ در بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الائمه(ع) تشکیل شد، به گونه‌ای که مطابق تصمیم و ابلاغ فرماندهی سپاه امام رضا(ع) استان خراسان رضوی مهم‌ترین هدف از تشکیل آن، افزایش و تقویت اقدامات امنیتی و حفاظتی در بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) به شمار می‌رود.

کرامت زائران، باید حفظ شود

سرهنگ رمضان‌زاده تأکید کرد: برابر تأکیدات تولیت معزز آستان قدس رضوی و نیز فرماندهی سپاه امام رضا(ع) استان خراسان رضوی، اجرای طرح‌ها و برنامه‌های امنیتی و حفاظتی همواره باید همراه با حفظ کرامت و حرمت زائران این بارگاه مقدس باشد تا امنیت مورد نظر با توجه به این مهم، حاصل شود.

این مقام مسئول اظهار داشت: خواهران و برادران بسیجی که زیر نظر این یگان در حرم مطهر رضوی مشغول انجام وظیفه هستند، آموزش‌های لازم را برای حفظ کرامت زائران و احترام به میهمانان حضرت رضا(ع) فراگرفته‌اند.

وی افزود: آن‌ها وظیفه دارند در مبادی ورودی حرم مطهر امام رضا(ع) و در بازرسی‌های محسوس و غیرمحسوس، با رعایت نکات امنیتی، تلاش کنند تا حرمت و کرامت میهمانان بارگاه مقدس امام هشتم(ع) به بهترین وجه ممکن حفظ شود.

تاکتیک‌های امنیتی، تغییر پیدا کرده است

وی با اشاره به تغییر رویکرد دشمنان انقلاب اسلامی بویژه در زمینه اماکن مذهبی در سال‌های اخیر افزود: بر این اساس، تغییر برخی از تاکتیک‌های امنیتی در حرم مطهر رضوی ضروری تشخیص داده شد و به همین منظور باهدف خنثی‌سازی توطئه‌ها و جلوگیری از بروز حوادث و اتفاقات ناخوشایند و برهم زننده امنیت در سطح حرم مطهر امام رضا(ع)، نیاز بود که حلقه‌های امنیتی و حفاظتی با فاصله دورتری از حریم مطهر رضوی ایجاد شود.

فرمانده این یگان گفت: اقدامات پیشگیرانه این یگان با تعامل و همکاری آستان قدس رضوی و تدابیر ابلاغی از سلسله مراتب فرماندهی و تمامی عوامل مؤثر در خدمات رسانی به زائرین بارگاه منور ثامن‌الحجج انجام شده است.

سرهنگ رمضان‌زاده اذعان داشت: علاوه بر این، تمامی طرح‌ها، برنامه‌ها و پیشنهادهای امنیتی و حفاظتی در سطح اماکن متبرکه حرم منور امام هشتم(ع) در نهایت با اطلاع، تعامل و هماهنگی مسئولان و مجموعه‌های مربوط در آستان قدس رضوی اجرا می‌شود.

اقدامات امنیتی، تا وجود تهدیدات ادامه دارد

وی به برخی از تهدیدات دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اشاره و خاطرنشان کرد: زائران ارجمند بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) باید توجه داشته باشند تا زمانی که تهدیدات مربوط به اماکن متبرکه مذهبی مورد توجه شیعیان جهان و از جمله حرم مطهر و منور رضوی وجود دارد، اقدامات و اجرای طرح‌های امنیتی نیز برای حفاظت و صیانت از امنیت و آرامش زائرین در این بارگاه مقدس، بنا به تدبیر مسئولان امر، ادامه خواهد داشت.

سرهنگ رمضان‌زاده در مورد اعمال برخی از محدودیت‌ها با هدف اجرای برنامه‌های امنیتی تصریح کرد: آن چیزی که ماحصل فعالیت خدمتگزاران و خادمان امنیتی در بارگاه ملکوتی رضوی است، تلاش برای تأمین محیطی امن همراه با آرامش برای زائران در جهت انجام زیارت عارفانه در این آستان مقدس است.

فرمانده این یگان اشاره کرد: اما طبیعی است که ایجاد هر مصونیت و امنیت مورد نظر بناچار همراه با برقراری برخی از محدودیت‌ها برای افراد و اشخاص خواهد بود و ما و همکارانمان در یگان حفاظت و امنیت حرم مطهر رضوی تلاش داریم تا کمترین مشکل برای زائران بویژه سالمندان، ناتوانان، بیماران، خردسالان، خانواده‌ها و... ایجاد شود.

لزوم اطلاع رسانی عمومی و تعامل رسانه‌ها

فرمانده یگان حفاظت و امنیت حرم مطهر رضوی گفت: اجرای طرح‌های امنیتی در مجموعه بزرگی چون حرم مطهر رضوی ایجاب می‌کند که بعضی از اقلام و لوازم، جزو اقلام ممنوعه اعلام و از ورود آن‌ها به حرم مطهر جلوگیری شود.

سرهنگ رمضان‌زاده به اهمیت اطلاع رسانی عمومی در زمینه همراه نداشتن اقلام ممنوعه اشاره کرد و گفت: همکاری مسئولان استانی و تعامل سازنده مطبوعات و جراید، رسانه‌ها و بویژه صدا و سیما در جهت آگاهی و تنویر افکار عمومی زائران و مجاوران در مورد همراه نداشتن اقلام ممنوعه از مبدأ سفر می‌تواند نقش مهمی در ایجاد رفاه بیشتر برای زائران و همکاری بهتر با خادمان امنیتی به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به سخن گهربار امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه همه آحاد و افراد کشور باید نسبت به مسائل امنیتی و اطلاعاتی حساس بوده و خود را عضو سازمان اطلاعات کشور بدانند، تأکید کرد: زائران و مجاوران باید با توجه به این کلام بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نسبت به موارد مشکوک بویژه در اماکن متبرکه رضوی حساس بوده و در برخورد با این موارد با خادمان امنیتی حرم مطهر رضوی همکاری نمایند و در اسرع وقت با شماره تلفن ۰۵۱۳۲۰۰۲۷۷۸ تماس حاصل نموده و یا با مراجعه سریع به مراکز استقرار خادمان امنیتی در مبادی ورودی حرم مطهر، این گونه موارد را به مسئولان مربوط اطلاع دهند.

زائران با آرامش، زیارت کنند

فرمانده یگان حفاظت و امنیت حرم مطهر رضوی در زمینه تأمین محیطی آرام همراه با امنیت برای رفاه حال زائران در جهت انجام زیارت بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) گفت: شهر مقدس مشهد سالیانه پذیرای حدود ۲۷ تا ۳۰ میلیون نفرازعاشقان و دلباختگان بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) می‌باشد و با توجه به مناسبت‌های مذهبی و ملی گوناگون از قبیل ایام عید نوروز، تاسوعا و عاشورای حسینی(ع)، مراسم دهه آخر ماه صفر، لیالی قدر، روز عرفه، ایام تابستان و... و حضور خیل عظیم زائران در این حرم مطهر، ایجاب می‌نماید تا برنامه‌ها و طرح‌های امنیتی ویژه‌ای در جهت تأمین امنیت و آرامش زائران برای نائل شدن به زیارت عارفانه در این مکان مقدس به اجرا درآید.

سرهنگ رمضان زاده تصریح کرد: با سپاس و توکل به درگاه ایزد متعال وتوسل به صاحب عظیم الشأن این دستگاه مقدس و ملکوتی حضرت اباالحسن علی بن موسی الرضا(ع) و با تشکر از رهنمودهای تولیت معزز آستان قدس رضوی و سردار فرماندهی محترم سپاه امام رضا(ع) که نقش بسزایی در اجرای بهتر و شایسته‌تر طرح‌های امنیتی و حفاظتی در حرم مطهر امام هشتم(ع) و راهنمایی و ارشاد خادمان امنیتی این بارگاه مقدس داشته و دارند، از همکاری و تعامل سازنده همه مقامات و مسئولان مربوط در آستان قدس رضوی و نهادها و سازمانهای امنیتی، اطلاعاتی، انتظامی، قضایی و... در سطح استان و کشور و همچنین از همکاری همه زائران و مجاوران حرم مطهر امام رضا(ع) در یاری رساندن به خادمان امنیتی بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الحجج(ع) صمیمانه تشکر و سپاسگزاری می‌کنیم.

وی به همه زائران و مجاوران بارگاه منور حضرت ثامن الائمه(ع) اطمینان خاطر داد، خادمان امنیتی حرم مطهر رضوی با استعانت از درگاه ایزد متعال و الطاف کریمانه حضرت رضا(ع) با تمام تلاش و همت، سعی می‌نمایند تا با آگاهی، بصیرت و کوشش وافر و انجام اقدامات پیشگیرانه، نسبت به تشخیص به موقع توطئه‌ها و اهداف خبیثانه دشمنان کینه توزو کوردل و خنثی سازی و ناکامی طرح‌های آنان، اقدام کنند و در این راه لحظه‌ای دریغ نخواهند کرد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.