یزد - آیین اختتامیه بیستمین جشنواره استانی قصه گویی یزد شامگاه دوشنبه در مراسمی با حضور معاون استاندار یزد، مدیرکل امور بانوان و مدیرکل کتابخانه‌های یزد، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و رئیس شورای شهر یزد برگزار شد.

بیستمین جشنواره قصه گویی یزد با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد

به گزارش قدس خبرنگارآنلاین، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در این مراسم با تبریک هفته و روز جهانی کودک اظهارداشت :  ۱۶۰ قصه گو در جشنواره استانی قصه‌گویی یزد، حضور دارند و جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی به میزبانی یزد از برگزارخواهد شد .

عباسعلی دانافر افزود: امسال کانون با همکاری دستگاه‌های متولی امور کودکان برنامه‌هایی برای بزرگداشت این هفته در نظر گرفته و از مهمترین این برنامه‌ها جشنواره قصه‌گویی است و امسال سال خوب و متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته بود و برنامه‌های متنوع و ارزشمندی در ارتباط با بزرگداشت مقام کودک انجام شد.

وی تصریح کرد: در این جشنواره ۱۶۰ قصه‌گو در بخش‌های مختلف شرکت کردند که در مرحله اول ارزیابی، ۷۴ نفر به مرحله استانی راه پیدا کردند و این افراد به مدت سه روز اقدام به قصه‌گویی در برابر کودکان کردند و با نظر هیئت داوران مرحله استانی جشنواره، برترین ها انتخاب و برای حضور در مسابقات کشوری معرفی می شوند.

وی خاطر نشان ساخت: اگر می‌خواهیم جامعه‌ای داشته باشیم که صلح و گفتگو در آن وجود داشته باشد باید از ابزار قصه‌گویی استفاده کنیم زیرا اگر از دوران کودکی از شیوه‌های خوب و  اثربخش برای آموزش استفاده شود، آموخته‌ها با گوشت و خون کودکان ما عجین خواهد شد و آثار مطلوبی در جامعه بر جای خواهد گذاشت.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد تصریح کرد: کودکان با قصه‌گویی به رشد کامل و همه جانبه شخصیتی خواهند رسید و قصه گویی در واقع از رشد تک‌بعدی فرزندان ما جلوگیری خواهد کرد.

دانافربه میزبانی استان یزد برای برگزاری جشنواره منطقه‌ای اشاره کرد و افزود: قصه و قصه‌گویی به عنوان یکی از باارزشترین فعالیت های فرهنگی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مورد توجه قرار می گیرد و یکی از دلایل اصلی در ارتباط با اهمیت قصه‌گویی این است که قصه‌گویی ابزاری بسیار مهم برای کار با بچه‌ها است و استفاده از این ابزار تاثیر بسیار خاصی بر روی تربیت فرزند دارد.

قصه‌گویی در تربیت کودکان موثر است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد نیز در این مراسم با تاکید بر نقش قصه‌گویی در تربیت کودکان، گفت: ارزش‌های دینی به وسیله قصه‌گویی به کودکان منتقل شود و جشنواره قصه‌گویی یکی از برنامه‌های بسیار خوبی است که می‌تواند در راستای پرورش کودکان ایران موثر باشد.

محمدعلی طالبی عصر افزود: یکی از جنبه‌های اهمیت قصه این است که بازتاب دهنده فرهنگ و تمدن ایرانی است، فرهنگی که از یک سو با باورهای دینی و اعتقادی و مذهبی ما متکی است و از طرف دیگر از ظرفیت غنی در نقاط مخلتف ایران است مورد توجه بوده و از سوی دیگر از آنجا که نگاه ما به آینده را تبیین می کند، حائز اهمیت است.

معاون استاندار ادامه داد: قصه حرکت دهنده است و می تواند باورهای دینی را تقویت کند که بسیار نیازمند آن هستیم و از سوی دیگر قصه با ایجاد انگیزه، بسیاری از باورها را در فرزندان ما تقویت می کند و قصه نقش انسجام بخشی در کشوری نظیر ایران که چند قومیتی را ایفا می کند زیرا همه قصه ها، زبان مشترک ما هستند و قصه در واقع می تواند پل ارتباطی میان فرهنگ‌های متفاوت باشد.

طالبی بر ضرورت ترویج باورهای دینی در بین کودکان تاکید کرد و خاطرنشان ساخت: قصه علاوه بر اینکه این کار را به خوبی انجام می‌دهد، می‌تواند باورهایی در کودکان ایجاد کند که به اتکای این باورها، در آینده افرادی موفق برای جامعه باشند.

معاون استاندار افزود: این که همه کودکان در نقاط مختلف ایران قصه‌های واحدی را می‌شنوند و می‌گویند، نشان دهنده غنا و ظرفیت بسیار زیاد فرهنگی است که در ایران وجود دارد و قصه پل ارتباطی با دیگر فرهنگ‌ها است و قصه‌های قصه‌پردازان بزرگی از ایران به زبان‌های مختلف ترجمه شده و در اختیار افراد از سایر ملیت‌ها قرار گرفته و این موضوع نشان دهنده ظرفیت قصه در برابر انتقال ارزش‌ها به جهانیان است.

در بیستمین جشنواره استانی قصه گویی یزد و در بخش پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، هیئت داوران جشنواه «نعیمه جدی» را به عنوان تنها برنده این بخش با قصه «الم بلم بو» مورد تجلیل قرار دادند.

هدیه بخش نوجوان این جشنواره به «سجاد اسماعیلی» با قصه «زبان حیوانات» و «ساجده قاسمی »با قصه «گنج بد بو» رسید و این دو قصه گوی نوجوان یزدی هدایای خود را از دست مسئولان حاضر دریافت کردند.

«نعیمه بیدمشکی» قصه گوی قصه «انتظار شیرین» به عنوان تنهای برگزیده بخش رضوی این جشنواره مورد تجلیل قرار گرفت و علاوه بر این وی اقدام به اجرای قصه زیبای خود کرد.

«هانیه زارع» از مدرسه رشد با قصه «وزیر شیر» به عنوان برگزیده فراگیر مورد تجلیل قرار گرفت، این بخش دو سال است که به جشنواره در استان یزد افزوده شده است.

در این جشنواره همچنین در بخش مربیان و آزاد «محترم جرهئی» با قصه «گوساله لجباز»، مصطفی حدادی با قصه «حمال رمال»، «فرزانه قاسمی» با قصه «بز اخفش»، «فریبا قیومی زاده» با قصه «خروس و گردو دزد»، «محمدعلی مومنی زاده» به عنوان نفرات برتر از سوی هیئت داوران معرفی شدند و به عنوان ۵ نفر برتر به مسابقات منطقه ای راه یافتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.