شهرکرد-مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: مدت زمان ماندگاری برف در ایستگاه کوهرنگ از میانگین بلند مدت ۱۴۹ روز به ۸۲ روز در سال زراعی رسیده و بیشترین ارتفاع برف با کاهش بیش از ۶۰ درصدی ۵۵ سانتی متر ثبت شده است.

مدت ماندگاری برف در ایستگاه کوهرنگ به ۸۲ روز کاهش یافته است

به گزارش قدس آنلاین، شاهرخ پارسا اظهار داشت: در بین فصل های مختلف سال زراعی ۹۶-۹۵ بیشترین افزایش دما نسبت به میانگین بلند مدت در فصل زمستان پس از آن در فصل بهار دیده می‌شود فصل تابستان ۹۶ از دمای نرمال و در حد میانگین بلند مدت بوده و نسبت به تابستان سال ۹۵ تا حدودی خنک تر بوده است.

وی در ادامه عنوان کرد: بر اساس آمار بلند مدت بارش پاییز ۲۹ درصد از سر جمع بارش های سال زراعی را شامل می‌شود با توجه به آخرین پیش بینی فصلی صادر شده میانگین بارش مهرماه استان نرمال و در آبان بیشتر از نرمال در آذر کمتر از نرمال خواهد بود و همچنین علیرغم تغییر پذیری بارش ماهانه پیش بینی می‌شود میانگین بارش فصلی پاییز استان نرمال خواهد بود.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری خاطر نشان کرد: میانگین دمای هوا در برخی از مناطق شمالی استان در حد نرمال و در سایر قسمت های استان بیش از نرمال حدود ۱.۵+ درجه سلسیوس ناهنجاری خواهد داشت.

پارسا تصریح کرد: از زمان وقوع خشکسالی بسیار شدید در سال زراعی ۸۶-۸۷ بارش های سالانه نتوانست کمبودهای سال‌های قبل را جبران کند و عدم تامین بارش های سنوات گذشته سبب شد تا بطور متوسط کمبود بارش استان در طول ۱۰ سال اخیر به طور میانگین به ۸۶۴ میلی متر برسد.

 وی عنوان کرد: کاهش بارش تجمعی کوهرنگ به عنوان دومین قطب پربارش کشور و سرچشمه رودهای زاینده رود و کارون از نه سال قبل تا پایان مرداد ۹۶ به حدود دو هزار ۲۷۱ میلی متر رسید.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: بررسی انجام شده بر روی مجموع آب معادل برف نسبت مجموع بارندگی سالانه در ایستگاه کوهرنگ از سال ۷۸ تا پایان ۹۴ بیانگر روند شیب منفی و کاهشی است و بر این اساس سهم بارش برف در ایستگاه کوهرنگ از بیش از ۵۰ درصد به کمتر یا حدود ۲۵ درصد در سال های اخیر رسیده است.

پارسا گفت: مدت زمان ماندگاری برف در ایستگاه کوهرنگ از میانگین بلند مدت ۱۴۹ روز به ۸۲ روز در سال زراعی رسیده و بیشترین ارتفاع برف با کاهش بیش از ۶۰ درصدی ۵۵ سانتی متر ثبت شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.