ظرفیت تولید در کشور به شدت کاهش یافته است. کارفرمایان به سختی قادر به پرداخت حقوق به کارگران هستند بنابراین در این وضعیت تولید کننده قادر به دریافت وام با سود هجده درصد برای افزایش و رونق تولید نیست. در حالی که تولید کننده ده درصد سود ندارد چگونه می تواند هجده درصد سود به دولت پرداخت کند. متاسفانه تا نهادینه شدن مالیات بر ارزش افزوده در کشور تمام ضرر و زیان آن برعهده تولید کننده است. امروز بازار سرشار از کارگاه های زیر پله ای هستند که با فرار مالیاتی و عدم پرداخت ارزش افزوده زیان جبران ناپذیری را به تولید کنندگان واقعی تحمیل می کنند.

بدهی های سنگین بازاریان خوش نام نشان دهنده رکود عمیق در اقتصاد  است/ شدت رکود در ماه های اخیر  سنگین تر شده است/  حدود یک سوم چک های بازاریان پاس نمی شود

قدس آنلاین- فریدون نصیری رئیس اتحادیه لوازم  فلزی آشپزخانه با اشاره به رکود سنگین وعدم قدرت خرید مردم به علت کمبود نقدینگی به خبرنگار قدس آنلاین گفت: تولید کنندگان در ایران با مسائل ومشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند که بدهی های سنگین و چک های پاس نشده ازجمله آنها به شمار می رود. وی افزود: متاسفانه رکودی که بر اقتصاد ایران سالها سایه انداخته است در ماه ها و هفته های اخیر به شدت سنگین شده به نحوی که بازار را در خواب سنگین و عمیقی فرو برده است. هر چند آمارها  از افزایش نقدینگی خبر می دهند اما این نقدینگی بر بازار تاثیر خاصی نداشته است. اینکه مردم نزد بانکها سپرده دارند یا نقدینگی در کشور بالاست به معنای کمک به چرخه تولید نیست بلکه شواهد حاکی از آن است که بخش اعظمی از مردم طبقه متوسط و فقیر با مشکل نقدینگی مواجه هستند. حتی افرادی که توانایی مالی دارند نیز به دلیل استرس و نگرانی از آینده اقتصادی کشور حاضر به هزینه کردن نیستند.

نصیری در ادامه وجود رکود را در همه حوزه ها عنوان کرده و بیان داشت:  آمارهای کاهش ازدواج وافزایش طلاق و آسیب ها و بزه های اجتماعی نشانگر آن است که اقتصاد بر تمامی عوامل آسیب زای اجتماعی زنجیر وار تاثیر گذاشته است به نحوی که تمام بازار با مشکل رکود مواجه است و این موضوع در همه بازارها خودش را نشان می دهد که این بازار می تواند از خوراک و پوشاک تا لوازم زندگی و آشپزخانه باشد.

وی با اشاره به افزایش آمار چک های برگشتی بازاریان خوش نام آن را خطر بزرگی برای اقتصاد و تولید کشور خوانده و دراین باره تصریح کرد: آمار چک های برگشتی بیانگر رکود عمیقی است که بر بازار کشور حاکم شده است. بیشتر تولید کنندگانی که چک هایشان برگشت می خورد عمده بازاریان خوش نامی هستند که به هیچ وجه قصد کلاهبرداری یا اخاذی ندارند اما بنا به دلایل عدم فروش و رکود با مشکلات مالی مواجه شده اند، بنابراین چک هایشان برگشت می خورد! آمارها حاکی از آن است که سی درصد چک های بازاریان پاس نمی شود که این مساله نمایانگر عمق فاجعه در بازار است. هر چند بانکها از  چک های برگشتی آمارهایی در دست دارند اما این آمارها واقعی نیست چرا که بخشی از چک های برگشتی بین بازاریان به صورت توافقی به بانک برده نمی شود بنابراین آمارهای اعلام شده صحیح نیست واین مساله نشان دهنده وضعیت اقتصادی نامطلوبی است که دامن تولید و اقتصاد کشور را گرفته است.

رئیس اتحادیه لوازم فلزی آشپزخانه با اشاره به افزایش تعطیلی کارخانه ها به قدس آنلاین گفت: محصولات فلزی آشپزخانه در ایران با کیفیت بالایی تولید می شود در حالی که واردات و به صرفه بودن آن وگران شدن هزینه تولید درایران کمر تولید کنندگان را شکسته است. در کشور برند هایی با بیش از بیست سال سابقه داریم که بهترین محصولات را تولید می کنند اما گران شدن هزینه تولید؛ مالیات وارزش افزوده ای که باید از جیب تولید کننده پرداخت شود همه وهمه تولید کننده را تحت فشار قرار داده اند از این رو  واردات به صرفه تر است. در حالی که تولید سطل زباله آشپزخانه و لوازم فلزی آشپزخانه چیزی نیست که مجبور به واردات آن از خارج از کشور باشیم! شواهد نشان می دهد بیشتر کارخانه ها در حال ورشکسته شدن و تعطیلی هستند در حالی که بنا به آمارها سالانه نیازمند ایجاد یک میلیون شغل هستیم در حالی که تعطیلی کارخانه ها منجر به افزایش بیکاری وخانه نشین شدن شاغلان می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید در کشور به شدت کاهش یافته است. کارفرمایان به سختی قادر به پرداخت حقوق به کارگران هستند بنابراین در این وضعیت تولید کننده قادر به دریافت وام با سود هجده درصد برای افزایش و رونق تولید نیست. در حالی که تولید کننده ده درصد سود ندارد چگونه می تواند هجده درصد سود به دولت پرداخت کند. متاسفانه تا نهادینه شدن مالیات بر ارزش افزوده در کشور تمام ضرر و زیان آن برعهده تولید کننده است. امروز بازار سرشار از کارگاه های زیر پله ای هستند که با فرار مالیاتی و عدم پرداخت ارزش افزوده زیان جبران ناپذیری را به تولید کنندگان واقعی تحمیل می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.