سریال تلویزیونی «هاتف» کاری از مرکز سیمافیلم به نویسندگی فروغ فروهیده، تهیه‌کنندگی نعمت چگینی و کارگردانی داریوش یاری است که در ۱۰ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای از شبکه یک در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

سریالی که از عدالت حرف می‌زند

مناسبت‌های ملی و مذهبی همیشه به عنوان یک بخش ویژه برای تلویزیون مطرح بوده‌اند زیرا مردم در این زمان‌ها انتظار بیشتری از رسانه ملی دارند و چه در ایام شادی چون اعیاد و نوروز و چه در مناسبت‌هایی مثل محرم و یا ماه رمضان خواستار برنامه‌هایی مرتبط با این ایام از این رسانه‌اند. امسال تلویزیون برای ایام ماه محرم تقریباً با دست پر به میدان آمده و با تدارک و پخش ۳ سریال «عقیق»، «نفس شیرین» و «هاتف» - اگرچه کمی دیر و پس از پایان دهه اول محرم- قرار است لحظات خوبی را برای مخاطبان تلویزیون ماندگار کند.  

نعمت چگینی، تهیه‌کننده «هاتف»، در توضیح روند تولید فیلم می‌گوید: فیلمبرداری این سریال از اوایل مردادماه با حضور یک تیم حرفه‌ای آغاز شد. در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد از کار به اتمام رسیده و برای اینکه بتوانیم سریال را به‌موقع به پخش برسانیم، مراحل فنی کار نیز به‌صورت همزمان در حال انجام است.

وی ادامه می‌دهد: هاتف جزو پر لوکیشن‌ترین سریال‌های مناسبتی این سال‌هاست که به جز تهران بخش‌هایی از داستان در کربلا، نجف و همچنین در پیاده‌روی اربعین و در حد فاصله بین‌الحرمین می‌گذرد. طی برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و هماهنگی‌هایی که با سازمان حج‌ و زیارت داشته‌ایم، برای ادامه ضبط سریال به کربلا رفتیم و عاشورا و تاسوعا را  در آنجا  بودیم. در این سفر آسمانی زیبا بروفه به عنوان کاراکتر اصلی سریال که نقش «ریحانه» را ایفا می‌کند، محمد فیلی و پسربچه‌ای به نام هاتف ما را همراهی کردند.

اگرچه ساخت یک اثر در کشور دیگر دشواری‌های زیادی دارد ولی همین که قسمت شده و توانسته‌ایم کاری برای امام حسین(ع) بسازیم، جای خوشبختی است و همه نیز این سختی‌ها را با جان و دل خریده‌ایم و همه تلاشمان این است که بتوانیم یک اثر پربیننده و جذاب تحویل آنتن بدهیم.

هاتفِ قصه یک زن است

این تهیه‌کننده در توضیح نام این سریال می‌گوید: سریال «هاتف» قصه ریحانه، یک زن فعال اجتماعیِ امروزی است. او به خاطر آخرین گفته پدرش «ابراهیم» که در روز عاشورا بر اثر حمله قلبی فوت کرده، پیگیر ماجرایی می‌شود. این پیگیری ریحانه را رودرروی خانواده و زندگی زناشویی‌اش قرار می‌دهد. اما ریحانه اعتقاد دارد که عدالت نمی‌تواند در پشت در خانه آدم جا بماند. او پرده از ابهام وصیت پدر برمی‌دارد. وی در این روند شخصیت و ایمان خود را بازسازی کرده و به دست می‌آورد.

چگینی می‌گوید: «هاتف» در واقع جزو معدود کارهایی است که به خاطر یک تیم کاملاً کاربلد همه‌چیزش سر جای خود قرار دارد و تقریباً همه شخصیت‌های آن مابه‌ازای بیرونی دارند و به واقعیت‌های جامعه نزدیک‌ هستند. این سریال داستان عدالت‌خواهی است. از آنجایی که خیلی از آدم‌ها اعتقاد دارند که عدالت می‌تواند تا پشت در خانه آدم بیاید و راهی به داخل خانه ندارد، قصه سریال ما قصه عدالت‌خواهی است و داستان ما هم از همین ماجرا نشئت گرفته است. ما در مجموعه «هاتف» به این موضوع می‌پردازیم که چطور عدالت و حق‌طلبی به خانواده وارد می‌شود.

وی درباره انتخاب داریوش یاری به عنوان کارگردان چنین توضیح می‌دهد: یاری پیشینه زیاد و تجربه‌های خوبی در حوزه ساخت آثاری با محوریت عاشورا و امام حسین‌(ع) دارد و در این راه سال‌های سال تحقیق و مطالعه داشته است. او فیلم سینمایی «دخیل» را با این محوریت ساخته و ۷ مستند سینمایی نیز درباره عاشورا دارد. از کارهای او با این موضوع می‌توان به «کربلا جغرافیای یک تاریخ»، «یونس» و «حبیب» اشاره کرد. بنابراین او بهترین گزینه برای کارگردانی این اثر بود که درک بسیار خوبی از موضوع داشت.

سرعت و دقت بالا در ساخت سریال

داریوش یاری، کارگردان این اثر، درباره پذیرش کارگردانی «هاتف» و سپردن نقش اصلی به زیبا بروفه می‌گوید: این مجموعه به موضوع عدالت و عدالت‌طلبی می‌پردازد و اینکه تا زمانی به عدالت اعتقاد داریم که منافع ما را تحت‌ تأثیر قرار ندهد و گرفتارمان نکند. همان‌طور که می‌دانید، ما ضبط کار را خیلی دیر شروع کردیم و دقیقاً به خاطر همین قضیه سرعت در این کار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا بتوانیم بدون هیچ نقصی کار را به پخش برسانیم. از آن طرف، با توجه به شناخت خوب و تجربه همکاری که پیش از این با زیبا بروفه داشتم، سرعت بالا و دقت این بازیگر در این کار می‌توانست خیلی به ما کمک کند. همچنین سن و سال این بازیگر هم برای این نقش خیلی مناسب بود و همه این‌ها دست به دست هم داد تا این نقش به بروفه واگذار شود.

محمد حاتمی یکی دیگر از بازیگران این مجموعه است که نقش «صادق»، پسر بزرگ ابراهیم، را ایفا می‌کند. این بازیگر درباره حضورش در این سریال می‌گوید: من از قبل با شیوه کاری یاری آشنا بودم و بقیه آثارش را دیده بودم. از طرفی، چون قصه مضمونی محرمی داشت و داستان بسیار منسجم و جدیدی هم از کربلا و روز عاشورا روایت می‌کرد و نیز کارنامه من هم نشان داده که همیشه از نقش‌های متفاوت و جدید استقبال کرده‌ و می‌کنم، پذیرفتم که در این پروژه همکاری داشته باشم.

وی ادامه می‌دهد: نقشم در این مجموعه دوگانه است و مثل تمام آدم‌های جامعه است که رفتارهایشان دستخوش تغییر و تحول قرار می‌گیرد. همین ویژگی شخصیتی باعث می‌شود که در بازی‌ام رنگ‌آمیزی داشته باشم و این برایم جالب است.

زیبا بروفه، محمد فیلی، حمید گودرزی، مهرداد ضیایی، محمد حاتمی، کمند امیرسلیمانی، کاظم بلوچی، مریم بوبانی، بهزاد خداویسی و شهرام قائدی از جملة بازیگران این سریال ۱۰ قسمتی هستند.


 

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.