هنر و زبان ملی کشور ما شعر است؛ همان‌طور که مستشار فرانسوی در تاریخ گذشته ایران وقتی به این کشور سفر می‌کند، در خاطرات خود می‌نویسد ایران مردمانی دارد که به زبان شعر سخن می‌گویند و بر فرش‌های گرانبها می‌نشینند. این یعنی فرهنگ مردم ایران با شعر عجین شده است.

شهید حججی جذب حداکثری را عملیاتی کرد

چطور شد که تصمیم گرفتید، مجموعه اشعار «جُون؛ خادم‌المهدی» را گردآوری و منتشر کنید؟

وقتی خبر و عکس شهادت شهید حججی در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شد، با تماشای عکس وی احساس کردیم رفتار شاعرانه در سلوک شهید حججی وجود دارد زیرا در لباس وی کلمه‌ای با عنوان «جُون» نوشته شده بود. اول فکر کردیم‌ که «جون» شاید اسم مستعار شهید حججی در سوریه بوده است. بنابراین با جست‌وجو در عکس‌های وی و تحقیق در این زمینه تلاش کردیم تا به علت استفاده از کلمه برای شهید حججی پی ببریم. بعداً متوجه شدیم این کلمه اسم مستعار شهید حججی نیست بلکه نام غلام سیاه حضرت امام حسین(ع) بود که داستان معروفی دارد.

این غلام سیاه روزی به امام حسین(ع) می‌گوید، آیا چون من سیاه هستم و تنم بوی بد می‌دهد، به من اجازه نمی‌دهید تا با دشمن مبارزه کنم و شهید شوم؟ که امام حسین(ع) این اجازه را می‌دهند و «جون» در راه مبارزه با دشمن شهید می‌شود.

وقتی تحقیقاتمان بیشتر پیش رفت، متوجه شدیم که در ادامة کلمة «جون» در لباس شهید حججی که در عکس‌های مختلف وجود داشت؛ «خادم‌المهدی» آمده است. بنابراین رفتار شاعرانه شهید حججی را مبنی بر اینکه وی عاشورا را با امام زمان(عج) پیوند زده، برای ما معلوم شد. شهید حججی جغرافیای مهدوی و عاشورایی را برای همه مردم ترسیم کرد.

گردآوری مجموعه اشعار «جُون؛ خادم‌المهدی» چگونه صورت گرفت؟

بعد از انجام تحقیقات مختلف، سرانجام فراخوانی گسترده را در جامعه شعر کشور اعلام کردیم و از شاعرانی که صاحب ذوق و قریحه بودند، دعوت کردیم تا در این فراخوان شرکت کنند.

مرحله اول مهلت دریافت آثار تا اول شهریور اعلام شده بود اما استقبال بی‌نظیر و کم‌نظیر شاعران و مردم علاقه‌مند به شهید حججی از یک سو و عدم حضور پیکر این شهید به ایران از سوی دیگر، سبب شد تا مهلت دریافت آثار تمدید شود.

در مرحله اول، ۵۰۰ اثر دریافت کردیم که این میزان در مرحله دوم به ۷۰۰ اثر رسید. البته تا شبی که کتاب چاپ شد و قرار بود همزمان با روز تشییع شهید حججی در تهران از آن رونمایی شود، آثار دیگری نیز دریافت کردیم که تعداد آن تاکنون به ۹۰۰ اثر رسیده و تصمیم داریم در چاپ بعد نیز آن‌ها را در کتاب دوم قرار دهیم.

این کتاب از چه ویژگی‌هایی برخوردار است؟

در این کتاب، ۳۲۰ اثر از ۱۵۰ شاعر به چاپ رسیده که قالب‌های مختلف شعر نیز در آن وجود دارد. همچنین تلاش شده است که به‌صورت نمادین، عکس هر شاعر نیز در کنار شعر منتشر شود.

یکی از ویژگی‌های مهم این کتاب و فراخوان گسترده برای دریافت اشعار این است که جذب حداکثری که رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره بر آن تأکید دارند، صورت گرفته است. به نظرم شهید حججی فرمایش رهبری مبنی بر جذب حداکثری را عملیاتی کرد زیرا استقبال گسترده شاعران و مردم علاقه‌مند به این شهید با ارسال حدود یک هزار اثر در قالب شعر و دلنوشته سبب شد تا برای گردآوری و انتشار مجموعه شعر «جُون؛ خادم‌المهدی» این جذب حداکثری صورت گیرد.

کیفیت آثار رسیده و منتشرشده در این کتاب را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

من تاکنون تجربه داوری در ۵۰ جشنواره ملی و بین‌المللی شعر را داشته‌ام اما به نظرم از لحاظ کمّی در هیچ‌کدام از این جشنواره‌ها این تعداد اثر دریافت نشده است. حدود هزار اثر به دست ما رسید.

از نظر کیفی نیز با وجود اینکه بخشی از آثار رسیده عمدتاً دلنوشته‌هایی از افراد غیرشاعر بود و در کتاب منتشر نشد، سایر آثار از شاعران مطرح و فعال در عرصه شعر و فضای ادبی کشور بود که سبب شده است کیفیت این کتاب قابل توجه شود.

به نظر شما چاپ مجموعه شعر با محوریت شهید حججی تا چه اندازه می‌تواند به معرفی این شهید به جامعه بویژه نسل جوان کمک کند؟

هنر و زبان ملی کشور ما شعر است. همان‌طور که مستشار فرانسوی در تاریخ گذشته ایران وقتی به این کشور سفر می‌کند، در خاطرات خود می‌نویسد که ایران مردمانی دارد که به زبان شعر سخن می‌گویند و بر فرش‌های گرانبها می‌نشینند. این یعنی فرهنگ مردم ایران با شعر عجین شده است.

شعر تأثیر خود را بر جامعه می‌گذارد و در کشور بیداری ایجاد می‌کند. شعر زبانی گویا و حافظ فرهنگ این کشور است. بنابراین می‌تواند شهید حججی‌ها را با زبانی نرم و راحت به نسل جوان معرفی کند.

به نظرم حالا که این کتاب بدون حمایت هیچ ارگانی منتشر شده، وظیفه مسئولان است تا آن را در قالب فعالیت‌های مختلف به مردم بیشتر معرفی کنند تا شهید حججی و امثال وی بیشتر به مردم معرفی شوند.  

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.