دولت ترامپ در روزهای آینده باید گزارش پایبندی یا عدم پایبندی ایران به برجــام را به کنگره ارائه دهد.

پاسخ عزتمنــدانه به آمریکا بدهیم

قدس آنلاین- دولت ترامپ در روزهای آینده باید گزارش پایبندی یا عدم پایبندی ایران به برجــام را به کنگره ارائه دهد. ترامپ در روزهای گذشــته در اظهاراتی ضد کشورمان، ایران را خطرناک و غیرقابل پیش بینی خواند و در مصاحبه با رســانه آمریکایی، در پاســخ به سؤالی که سرنوشت برجام چه خواهد شد، گفت که در روزهای آینده ما تصمیمات خود را به کنگره اعلام خواهیم کرد. مقامات کاخ سفید در همین زمینه گفتند کــه دونالد ترامــپ احتمالاً به سمتی در حرکت است که در نهایت باعث خروج آمریکا از توافق هســته ای با ایران خواهد شد.

در برهه حساس کنونی که آمریکایی ها به تبلیغات و فضاسازی های منفی درباره ایران از جمله همکاری هسته ای کشورمان با کره شمالی هستند تا از این راه برای خروج این کشور از برجام و لغو تعهدات بین المللی خود مشروعیت ببخشند، انتظار می رود تا گرایش های سیاسی داخلی با اتخاذ موضع واحد در برابــر اقدام آمریکا، یک واکنش جدی نشــان دهند و این خروج یک طرفه آمریکایی ها از توافق به گونه ای نباشد که محدودیت ها و تعهدات الزام آور دیگری از جمله محدودیت آزمایشات موشکی یا بازدید از اماکن نظامی را بر کشورمان تحمیل کند.

صدای عزت از داخل کشور شنیده شود

یــک عضو کمیســیون امنیت ملی و سیاســت خارجی مجلس درباره اقدام احتمالی کشــورمان در برابر خروج آمریکا از برجام به «قدس» گفت: آمریکا با نقض تعهداتی که داشته عملاً از برجام خارج شده است و ترامپ از همان ابتدای تبلیغات ریاست جمهوری آمریکا می گفت که برجام را پاره خواهد کرد. به نظر می رســد که تاکتیک آمریکایی ها در این برهه القای این تفکر اســت که برجام مایه شرمســاری است. همچنین در راستای آمادگی افکار عمومی دنیا برای خروج از برجام و مشروع جلوه دادن نقــض عهد، این روزها مقامات آمریکایی تبلیغات منفی جهــت دار و گســترده ای علیــه کشورمان انجام می دهند. چنانکه مسائل موشکی و همکاری هسته ای با کره شمالی را مطرح می کنند.

محمدجواد جمالی اظهار داشــت: ایران کشــوری است که نشــان داده اهل تعامل و گفت وگوســت و زمانــی کــه تعهــدی بدهد، پای آن می ایستد اما در مقابل زورگویی و استکبار مقامات آمریکایی و ترامپ خواهد ایستاد. دولت نیز باید به گفته خودش که اعلام کرد اگر آمریکایی ها از توافق برجام بیرون بروند ما نیز از آن خارج می شویم، عمل کند. البته مسئولان باید در ســخنان و اظهار نظرات خود در شرایط حساس کنونی مراقب باشند تا یک صدا باشند و آن صدای عزت ملت ایران باشد که از کشور شنیده می شود.

نماینده مــردم فارس در ادامــه تصریح کرد: در مورد خروج از توافق برجام، یک فرد یا نهاد خاص تصمیم گیرنده نیســت و مجلس نیز هماهنگ با سایر دستگاه های مســئول برای پاسخگویی در برابر این اقدام آمریکایی ها مقتدرانه عمل خواهد کرد. قطعاً دولت نیز باید در این زمینه جلســات فوق العــاده بگذارد و تصمیمات مقتضی را بگیرد. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز معتقد است که اگر آمریکا از توافق برجام خارج شد، جمهوری اسلامی هم از این توافق خارج شود. این کمیسیون از اقدامات صریح و جدی دولت در برابر نقض عهد آمریکا حمایت می کند.

اقدام در برابر آمریکا، نقطه وحدت مسئولان

دیگر عضو کمیســیون امنیت ملی و سیاســت خارجی مجلس در این باره در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشــت: آمریکا با سلسله اقدامات خود از جمله تصویب قانون «کاتسا»، جریمه ۶۹ میلیون دلاری ایران به خاطر یک شــهروند آمریکایی و مصادره اموال بنیاد علوی عمــلاً از برجام خارج شده و نقض عهد کرده اســت. ترامپ قرار است در ۲۷ مهر به کنگره درباره قانون کاتسا گزارشی بدهد که بر اساس آن درباره برجام تصمیم گیری شود. وی صریحاً اعلام می کند که ایران روح برجام را اجرا نکرده است. مسلماً کنگره گزارش ترامپ را در راستای تداوم قانون کاتسا می داند و به احتمال زیاد به آن رأی مثبت خواهد داد.

جواد کریمی قدوسی در ادامه تأکید کرد: جمهوری اســلامی در حال حاضر آمادگی دارد تــا مصوبه مجلس درباره اقدام متقابل در برابر رفتار ماجراجویانه آمریکا را اجرا کند. با این اتفاقی که در آمریکا خواهد افتاد، دولت نباید تعلل بکند و مردم منتظر اقدام عملی و قاطع از ســوی دولت هستند. در همین راستا، در صورت خروج آمریکا از توافق باید اجرای برجام از ســوی دولت متوقف شــود اما فعالیت های صلح آمیز هسته ای تداوم یابــد. همچنین ایجاد ســایت های جدید هسته ای، تکثیر ظرفیت غنی سازی در سایت های جدید، عملیاتی کــردن ظرفیت ۲۰ هزار مگاوات برق هسته ای، توقف بازرســی های ویژه آژانس و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به افزایش سطح انتظارات دولت از برجام به عنوان یکی از علل مشکلات اقتصادی، گفت: یکی از علل رکود حاکم بر جامعه را می توان به بالابردن سطح توقعات مردم از برجام از سوی دولت دانست. همه چیز متوقف شد تا برجام بیاید مشــکلات را حل کند. اما شاهدیم که این توافق راه به جایی نبرد. خروج آمریکا از برجام می تواند نقطه وحدت مسئولان و جناح های داخلی باشد تا همگی بر اقدام واحد و قاطع در برابر آن تأکید کنند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.