زاهدان- معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: دستگیری ملوانان کنارکی توسط کشور سومالی در آب های فرا ساحلی غیر قانونی است و این واقعه از طریق وزارت امور خارجه در حال پیگیری است.

دستگیری ملوانان کنارکی توسط کشور سومالی غیر قانونی است

به گزارش قدس آنلاین، علی اصغر میرشکاری اظهار داشت: در تاریخ پنجم مهر ماه جاری یک فروند لنج کلاس صیادی با ۱۸ سرنشین از اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان در بندر کنارک واقع در جنوب این استان مجوز صید برای آبهای آزاد دریافت کرد.  

معاون استاندار سیستان و بلوچستان افزود: این لنج با دریافت مجوز عازم منطقه صید در آبهای آزاد شد که ۹ روز بعد /۱۴ مهر/ در حال فعالیت صیادی در آب های مشترک فراساحلی در فاصله هزار و ۲۰۰ مایلی از ساحل ایران توسط نیروهای گارد ساحل کشور سومالی مورد اصابت گلوله قرار گرفت .

وی ادامه داد: متاسفانه براثر این تیراندازی ناخدای لنج کشته و یک نفر از ملوانان زخمی شد که گارد ساحلی سومالی وی را به همراه ۱۶ سرنشین دیگر دستگیر کردند. 

معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس بررسی های انجام شده اقدام کشور سومالی غیر قانونی، خارج از عرف و قاعده بین المللی و خارج از حوزه وظایف اش بوده زیرا این لنج در منطقه فرا ساحلی صید در حال فعالیت صیادی بوده که از لحاظ حقوقی قابل پیگیری است.  

میرشکاری تاکید کرد: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این رابطه پیگیری های لازم را انجام خواهد داد.  

وی افزود: سرعت یک لنج صیادی بسیار کند است و قایق های نیروهای گارد ساحلی سومالی با سرعت بیشتری می توانستند حرکت کنند بنابر این تیراندازی به سمت لنج صیادی بدون دفاع ایرانی هیچ توجیهی ندارد. 

وی اظهار داشت: با وجودی که این اتفاق در آب های آزاد در منطقه صید فرا ساحلی رخ داده اما این ملوانان شهروندان سیستان و بلوچستان هستند و ما با جدیت از آنان دفاع می کنیم و این موضوع به وزارت امور خارجه نیز منعکس شده است.  

بندر کنارک در ۶۴۰ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان و در سواحل دریای مکران و همسایگی شهرستان چابهار و استان هرمزگان واقع شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.