هزینه ی اعلام شده برای اخذ ویزا برای اربعین امسال ۴۰دلار می باشد که به دلار ۴هزار تومانی مبلغی حدود ۱۶۰هزار تومان می شود اما با ثبت نام در سایت سماح در کنار این مبلغ ، مبلغی به عنوان سایر خدمات (۳۵۹۰۰تومان) دریافت می شود که هیچگاه این سایرخدمات تشریح و ارائه نمی شود .

چرا دولت حضور مردم در مراسم پیاده روی اربعین را تسهیل نمی کند؟

به گزارش قدس آنلاین، با نزدیک شدن به اربعین، عاشقان اباعبدالله خود را برای حضور در اجتماع عظیم شیعیان در مراسم پیاده روی اربعین آماده می کنند، اما این بین مهمترین دغدغه ی آن ها تامین هزینه های این سفر است. در سال های اخیر رهبر معظم انقلاب در سخنرانی های خود بارها توصیه به حضور بیشتر در مراسم اربعین کربلای معلی فرموده‌اند و در عین حال به مسئولین مربوطه نیز دستور داده‌اند تا آنجا که می‌توانند تسهیلات لازم را برای زائران اربعین فراهم کنند.

اما چند سالی است که شاهد سنگ اندازی های مختلف از طرف مسئولین و برخی افراد سودجو هستیم که از هر اجتماعی دکانی برای پر کردن جیب های خود درست می کنند و خرج های زیادی روی دست زایران میگذارند، این خرج تراشی ها باعث می شود بسیاری از علاقه مندان به حضور در این مراسم توانایی تامین هزینه ها را نداشته و از این سفر صرف نظر کنند.

چندی پیش داوود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی درباره ی نرخ بلیت اتوبوس در ایام اربعین اظهار داشت" معتقدم قیمت بلیت اتوبوس در ایام اربعین برای مقاصد شهرهای مرزی با عراق باید ۲ برابر قیمت روزهای عادی افزایش یابد. " علاوه بر افزایش نرخ بلیت اتوبوس این روزها شاهد افزایش قیمت بلیط های قطار به مقصد شهرهای مرزی و همچنین بلیت هواپیما به مقصد نجف و بغداد هستیم.

در کنار افزایش بلیت های هواپیما و اتوبوس، سایر خدمات برای سفر به عراق نیز در این ایام افزایش پیدا کرده و گاهاً تاخیرهایی در ارائه ی خدمات شاهدیم که همین تاخیرها و عجله ی مردم برای پیوستن به خیل مشتاقان باعث سوءاستفاده سودجودیان شده و عده ای با دریافت هزینه های هنگفت و البته ارتباطات خود در دستگاه های ارائه دهنده ی خدمات وعده ی انجام سریع تر کارها را به زائران می دهند که در برخی موارد به کلاهبرداری نیز ختم می شود.
 


هزینه ی اعلام شده برای اخذ ویزا برای اربعین امسال ۴۰دلار می باشد که به دلار ۴هزار تومانی مبلغی حدود ۱۶۰هزار تومان می شود اما با ثبت نام در سایت سماح در کنار این مبلغ، مبلغی به عنوان سایر خدمات (۳۵۹۰۰تومان) دریافت می شود که هیچگاه این سایرخدمات تشریح و ارائه نمی شود.

سال گذشته این مبلغ را به عنوان خدمات هلال احمر دریافت کردند، این درحالیست که همواره خدمات هلال احمر رایگان بوده است و امسال عنوان سایرخدمات را روی آن گذاشته اند. این در حالیست که با تعاملات انجام شده با برخی کشورها همچون ارمنستان، مالزی، سوریه، لبنان، لائوس و چند کشور دیگه برای سفر به آنها نیاز به اخذ ویزا نیست و این امکان وجود دارد تا برای تسهیل حضور زائران در پیاده روی اربعین با کشور عراق نیز چنین تعاملی را انجام داد تا برای سفر به این کشور نیز نیاز به اخذ ویزا وجود نداشته باشد.

علاوه بر تمام این مشکلات، مشکل پارکینگ در شهرهای مرزی نیز بسیاری از مردم را به دردسر می اندازد و هزینه ی دیگری روی دست آن ها می گذارد. در حالی که در شهرهای مرزی زمین های خالی زیادی وجود دارد که یا دولت آن ها را تبدیل با پارکینگ کرده و از زائران هزینه دریافت می کنند و یا برخی افراد سودجو با در دست داشتن قبض های جعلی هزینه هایی به عنوان پول پارکینگ دریافت می کنند. این درحالیست که با اندکی درایت و مدیریت می توان همین مکان ها را به صورت رایگان در اختیار زایران قرار داد تا حداقل بخشی از بار مالی آن ها کاسته شود.

هر ساله برخلاف صحبت های مقامات و مسئولان عراقی که اظهار می دارند سخت گیری برای ورود زائران ندارند و تسهیلات مختلف همچون اتوبوس رایگان جهت حمل مسافران از مرز تا نجف و کربلا و موکب های مرزی جهت تامین غذا و اسکان زائران در اختیار آن ها قرار می دهند اما با توجه به اهمیت و جایگاه ویژه زیارت اربعین و لزوم ایجاد تسهیلات برای زائران اربعین متاسفانه دولت در این ایام بدون توجه به شرایط اقتصادی زائران بلیط ها و سایرخدمات را افزایش می دهند برخی معتقدند که این اقدام به سودجوها این اجازه را  می‌دهد که با توجه به تقاضای بالای زائران  نرخ ها و هزینه ها را چندبرابر افزایش دهند باعث می شود بسیاری از عاشقان علی رغم اشتیاق فراوان به دلیل بالابودن هزینه ها از سفر منصرف شود.

هرچند رهبر انقلاب خطاب به مردم فرموده اند " البتّه این عرایض ما موجب نشود که بعضی‌ها خارج از مقرّرات بخواهند بلند شوند راه بیفتند و حرکت کنند؛ نه، طبق همان مقرّراتی که دولت اسلامی معیّن کرده است؛   " اما این مطلب باعث نمی شود تا مسئولین از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند زیرا رهبرانقلاب بارها و در زمینه های مختلف به مسئولین دستور داده اند تا اقدامات لازم جهت تسهیل سفر زائران را انجام دهند و این را فراموش نکنند که دشمنان این نظام و دشمنان اسلام تمام تلاش خود را برای کمرنگ کردن شعائر شیعه و در راس آنها پیاده روی اربعین انجام می دهند و ایران به عنوان بزرگترین پایگاه شیعه وظیفه زنده نگه داشتن و تقویت اسلام و شعائر شیعه را به عهده دارد.

منبع: سایت جهان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.