اپراتورهای تلفن همراه براساس اطلاعیه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ملزم به روشن کردن تکلیف مشترکانی که ترابردشان در طول یک سال گذشته به مشکل خورده، شده اند.

ابلاغیه جدید رگولاتوری برای تعیین تکلیف اپراتورها/ ماجرای ترابرد اجباری چیست؟

به گزارش قدس آنلاین، طرح ملی ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه از شهریور ماه سال گذشته به صورت تجاری در کشور اجرایی شد تا امکان جابجایی بین اپراتوری بدون تغییر شماره برای مشترکان تلفن همراه فراهم شود.

با توجه به اینکه بسیاری از مشترکان تلفن همراه هم‌زمان و در طول اجرای این طرح، خواستار ترابرد شماره‌شان به اپراتور دیگری بودند ولی در طول مسیر با توجه به اینکه شرایط انجام این کار را نداشتند یا اپراتورهای فرستنده مایل به ترابرد مشترک‌شان به شبکه اپراتور دیگر نبودند، اکنون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات با گذشت یک سال از اجرای نهایی این طرح ملی پای به میدان گذاشته است.

رگولاتوری حوزه ارتباطات با دریافت لیست شماره مشترکانی که موفق به انجام ترابرد در شبکه اپراتورها نشدند از پیمانکار داخلی این پروژه (شرکت صنایع ارتباطی پایا)، ابلاغیه‌ای را از اوایل مهر سال جاری به اپراتورهای تلفن همراه ارسال کرده است.

در لیست‌های مجزایی که ظاهرا برای هر سه اپراتور اول، دوم و سوم فرستاده شده است، رگولاتوری اشاره‌ای به شماره‌های متقاضی ترابرد به شبکه‌شان داشته که موفق به انجام این کار نشدند؛ به عبارت دیگر لیستی در اختیار اپراتور قرار گرفته که به آن گفته شده چه تعداد مشترک قصد ورود به شبکه‌اش را داشته‌اند اما نتوانستند در طول یک سال گذشته ترابرد کنند.

با توجه به اینکه گفته شده تکلیف این مشترکان (متقاضیان ترابرد که نتوانستند ترابرد کنند) باید مشخص شود، برخی اپراتورها اقدام به ارسال پیامکی برای متقاضیان ترابرد کرده‌اند و این موضوع را به آنها اطلاع می‌دهند که در صورت تمایل بار دیگر نسبت به ارائه درخواست‌شان مبادرت ورزند.

در پیامکی که یکی از اپراتورها برای متقاضیان ترابرد شماره ارسال کرده، ضمن اطلاع‌رسانی نسبت به این موضوع گفته شده که «درخواست مجدد ترابرد شما به ... در حال اجراست، لطفا در صورت عدم تمایل به اجرای فرآیند عدد ۱ را به ... پیامک کنید.»

به گزارش تسنیم، در واقع این پیامک ممکن است از اپراتور A به مشترکان اپراتور B یا C که متقاضی ترابرد به شبکه اپراتور A بودند، ارسال شود و از آنها بخواهد که اگر مجددا تمایلی به ترابرد شماره‌شان ندارند اعلام کنند.

اما ظاهرا یکی از اپراتورهای تلفن همراه (اپراتور فرستنده) اقدام به بلاک کردن ارسال به سرشماره ترابرد اپراتورهای رقیب کرده و این عاملی برای سردرگمی مشترکان تلفن همراه شده است.

با توجه به این اقدام، برخی مشترکان که دیگر تمایلی به ترابرد شماره‌شان ندارند و پیامکی که در بالا گفته شد را دریافت کردند، قادر به ارسال عدد فرضی ۱ به سرشماره در نظر گرفته شده در پیامک برای اعلام عدم تمایل‌شان به ترابرد را ندارند.

سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که اپراتور فرستنده به چه دلیلی اقدام به مسدودسازی درگاه ارسال پیامک به شماره خاص را کرده است؟

مشترکان بسیاری ممکن است در گذشته درخواست ترابرد داده باشند و درخواست‌شان به نتیجه نرسیده باشد؛ حال که پیامک سوالی تمایل‌شان برای انجام عملیات را دریافت می‌کنند و قادر به پاسخگویی (پاسخ به پیامک) نیستند، به شکل ناخواسته در روند ترابرد قرار می‌گیرند و ممکن است ناخواسته به شبکه اپراتور دیگری بروند.
 

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.