۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 567863

حوزه نباید از فضای مجازی غافل شود

فائزه حسین خانی، عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه‌ای طلاب کشور

خوشبختانه در سال‌های اخیر، اهتمام به بحث سواد رسانه‌ای به عنوان یک ضرورت و نیاز جدی به موازات جامعه در بدنه حوزه‌های علمیه در حال نهادینه شدن است، هر چند در این باره معتقدم، هنوز شتاب تحولی ما مطلوب و مورد انتظار نیست.

قدس آنلاین- خوشبختانه در سال‌های اخیر، اهتمام به بحث سواد رسانه‌ای به عنوان یک ضرورت و نیاز جدی به موازات جامعه در بدنه حوزه‌های علمیه در حال نهادینه شدن است، هر چند در این باره معتقدم، هنوز شتاب تحولی ما مطلوب و مورد انتظار نیست.

به هر حال در دنیای کنونی که رسانه‌های جمعی و بخصوص شبکه‌های اجتماعی، اثرگذاری بسیار چشمگیری بر مخاطبان انبوه جهانی دارند ما نمی‌توانیم نسبت به این مقولات کم توجه یا بی توجه باشیم، از این رو بویژه در حوزه‌های علمیه اعم از حوزه‌های برادران و خواهران باید به این مهم توجه مضاعفی صورت پذیرد.

به لطف خدا چند سالی است، پس از ورود برخی شخصیت‌های مطرح حوزوی به بحث فقه رسانه، این موضوع به شایستگی در بدنه حوزه جا افتاده، اما چه خوب و لازم است که در مسئله سواد رسانه‌ای نیز این اتفاق رخ دهد.

البته در همین یکی دو سال اخیر در برخی مراکز حوزوی همچون دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم حرکت‌های بسیار خوب و امیدوارکننده‌ای شروع شده که از جمله آن‌ها می‌توان به تشکیل انجمن سواد رسانه‌ای طلاب اشاره کرد که تاکنون نشست‌ها و همایش‌ها و کارگاه‌های متعددی در زمینه راهکارهای ترویج سواد رسانه‌ای در بین حوزویان از سوی آن برگزار شده است.

همچنین در حوزه‌های علمیه خواهران تا آنجا که اطلاع دارم، تحرکات خوبی برای تقویت سواد رسانه‌ای صورت پذیرفته یا در حال انجام است که بی گمان در سال‌های آینده، برکات این حرکت‌ها را شاهد خواهیم بود، اما اجمالاً آنچه مورد انتظار است اینکه در کنار دروس رسمی و اصلی حوزه باید توجهی هم به مباحث نوین همچون رسانه و فضای مجازی صورت پذیرد.

البته پیش از هر چیز لازم است مدیران حوزوی، استادان و دست اندرکاران اهمیت و ضرورت این بحث را به شایستگی درک کنند، به تعبیر رهبر معظم انقلاب اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است و حوزویان به عنوان مبلغان دین و کسانی که نسبت به هدایت دینی و اعتقادی مردم و نسل جوان رسالت مهمی بر دوش دارند، نمی‌توانند از این موضوع غفلت داشته باشند.

امروز یکی از بسترهای بسیار مهم و تأثیرگذار تبلیغ دین، استفاده از ظرفیت فضای مجازی است و اگر ما به آن کم توجه باشیم، یقین بدانیم دشمن بیکار ننشسته و برای مقابله با دین و اعتقادات و باورهای ما از همین ظرفیت وارد شده و به ما و جامعه ضربه می‌زند.

از آن سو باید توجه داشت، چنانچه ما بدون شناخت درست و بدون دغدغه لازم وارد فضای مجازی شویم، آسیب‌ها و جامعه با مخاطرات بسیاری از این ناحیه روبه‌رو خواهد شد که شاید جبران آن‌ها به زمان طولانی و مرارتی بیش از آنچه فکر می‌کنیم، نیاز داشته باشد، بنابر این ورود به فضای مجازی به عنوان یک ضرورت باید با آگاهی و بینش و احساس تکلیف و بخصوص داشتن برنامه هدفمند باشد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.